Rukkolás-fetás „lábas-kenyér”

Szinte már süteményszámba megy, vele a kézben tényleg szívesen rohangálnánk a réten. Az élményt energikus árpaliszttel – a gladiátorok kedvencével – és rózsaborssal, a fűszerek gyöngyével fokozzuk.

dutch-oven-crusty-bread.jpg

Hozzávalók:

- Másfél zacskó rukkola

- Fél pohár langyos víz

- 2+negyed teáskanál élesztő

- 1 teáskanál só (lehetőleg frissen őrölt tengeri)

- 2+negyed teáskanál barnacukor

- 1/3 pohár szétmorzsolt feta

- 1-2 teáskanál összezúzott rózsabors

- Ízlés szerint: 1 evőkanál olajos mag, pl. napraforgó

- Receptforrásunkban 3+negyed pohár finomliszt szerepel, ezt a mennyiséget javasoljuk szétosztani 25% árpaliszt és 75% minőségi búzaliszt arányában (a Gyermelyi búzafinomlisztet és a búzakenyérlisztet egyaránt ajánljuk, utóbbi esetében még egy kicsit több árpalisztet is elbír a tészta)

Az árpáról, árpalisztről: finom, karamelles ízű, tápanyagokban gazdag, gluténtartalma viszont elég alacsony, sütéskor ezért kell – a kukoricaliszthez hasonlóan – kiegészíteni egy magasabb gluténtartalmú liszttel. Az egyik legrégebbi háziasított növény, a hideg mérsékelt öv legfontosabb tápláléka. A középkori Európában napi szinten fogyasztották, mint ahogy ma is alapétel Tibetben, Szibériában, Észak-Európa egyes országaiban, de Észak-Afrikában is. Sokan íze miatt kedvelik, de az élvezeti érték mellett egészségi előnyeire is érdemes odafigyelni: komplex szénhidrátokban, növényi fehérjékben, rostokban, vitaminokban, ásványokban gazdag – talán épp ezért a görögök a búza mellett második legfontosabb gabonájuknak tartották, de sűrűn fogyasztották a római gladiátorok is, emellett az ősi Kínában és Egyiptomban is megbecsült helye volt az asztalon.

Az árpát dinamikus, energikus tápláléknak tartják, ami jó hatással van a szívre, az idegrendszerre és az érzékszervekre , a belőle főzött édes szirupot hagyományosan lábadozás alatt, valamint fokozott testi-lelki igénybevétel esetén használják. A csíráztatott árpamagot, valamint az árpa (főleg a hántolatlan) különböző őrleményeit, leveit szintén méregtelenítő, vízhajtó, szíverősítő, gyulladásgátló, tisztító szerként használják.

Elkészítési módját tekintve nem csak a kenyérféléknek, hanem a keletlen laposkenyereknek és a süteményeknek is képes új hangulatot adni, de fogyasztják kásaként, tört változatát kuszkuszként, árpasalátaként, sűrű, tápláló levesként, valamint különleges, zöldséges-gombás vagy sült tökös „árparizottóként” is.

dutch-oven-crusty-bread2.jpg(Képek>>)

Elkészítés:

1. A kétféle lisztet szitáljuk egy mély tálba, keverjük össze.

2. A rukkolát kevés olívaolajon fonnyasszuk meg (fél perc), majd vegyük ki, tegyük konyhai papírtörlőre. (Vigyázzunk, hogy ne pároljuk túl, csak épp annyira, hogy  kissé összeessen.)

3. A rukkola felét botmixerrel vagy konyhai aprítóval pürésítsük, adhatunk hozzá egy kis langyos vizet is. A végén keverjük hozzá a fetát.

4. Egy mély tálban keverjük ki az élesztőt a cukorral és a langyos vízzel, majd adjuk hozzá a sót. Kelt tészták készítésénél ügyeljünk rá, hogy az élesztő és a só ne érintkezzen egymással a tálban, amikor a hozzávalókat adagoljuk, a sót pl. ne szórjuk rá az élesztőre.

5. Keverjük el benne a fetás rukkolapürét, az „egészben hagyott” rukkolát és a durvára tört rózsaborsot.

6. Kis adagonként keverjük hozzá a lisztet, robotgéppel jól dolgozzuk ki.

7. Konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten kelesszük kb. 2 órán át.

8. Ezen a ponton felhasználhatjuk vagy akár későbbre is eltehetjük a tésztát: lefóliázva, hűtőben egy hétig eláll. (Holland-sütő szakértők ajánlják, hogy sütés előtt min. fél-1 napig pihentessük a tésztát.)

9. Felhasználáskor borítsuk lisztezett deszkára, gyúrjuk át, gyúrjuk bele a napraforgómagot is, ha használunk, majd formáljunk belőle kerek cipót. Enyhén lelisztezve pihentessük a deszkán még kb. 1 órán át.

10. Ezalatt helyezzünk a sütőbe egy lefedhető sütőtálat, melegítsük elő 220 fokra. Ideális egy „holland sütő” (kerámiából és öntöttvasból készült, lábas-kinézetű sütőtál), de a római tál is megfelel.

dutch_oven2.jpgDutch oven: holland sütő

11. Amikor a tál átforrósodott, óvatosan húzzuk le a tetejét, tegyük bele a tésztát, nagyon kevés olívaolajjal megkenhetjük, hinthentünk rá pár szem tengeri sót, napraforgót. Tegyük vissza a tetőt és süssük addig, amíg egy hústű tisztán jön ki a közepéből és a kérge szép aranybarnára pirul (kb. 50 perc: az utolsó 20 percben vegyük le róla a fedőt!).

Felvágás előtt pihentessük egy kicsit, majd tálaljuk rózsaborssal megszórva, akár ezzel a „tiltott & szexi rukkolapestóval>>. A különleges kenyér-élmény még azoknak is a kedvence lesz, akik „hivatalosan” nem szeretik a zöldet!

Tipp: természetesen spenóttal, sőt, napon aszalt paradicsommal, bazsalikommal, rozmaringgal, árpa helyett kukoricaliszttel és még rengeteg variációban készíthető.

Csúcs-tortillák kukoricalisztből (is)>>

Hétvégi "mindenki kenyere">>

Tutanhamon müzlije: hódítanak az ősgabonák>>

Kölesreggeli: fénylő haj, stabil csontok>>

Tovább
Címkék: tavasz család egészség amazon kenyér profi gabona házi sütés kreativitás feta alapanyagok liszt árpa rukkola ízutazás kenyérliszt növényi fehérje búzaliszt rózsabors étvágygerjesztő feta sajt főzőedény Spájz gyermelyi árpaliszt holland sütő topkenyér

A bejegyzés trackback címe:

http://masteszta.blog.hu/api/trackback/id/tr407277563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.
Tésztaszótár