Október 2.: a Gandhi-diéta világnapja

Obama egyszer úgy nyilatkozott, ha választhatna a világ vezetői közül, akkor példaképével, Mahátma Gandhival ülne le egy vacsorára. „Bár biztos nem lenne valami nagy lakoma” – tette hozzá. A békeharcos születésnapját elsősorban az „Erőszakmentesség Világnapjaként” tartjuk számon, Gandhi élete során azonban a táplálkozásra vonatkozóan is több irányelvet megfogalmazott. Ha nem is étkezünk 100%-osan Gandhi-módra, pár pénztárcakímélő fogással sokat tehetünk vonalainkért, emésztésünkért, vércukorszintünk stabilitásáért, bőrünk, hajunk szépségéért és nem utolsósorban a mindennapi vitalitásért.

dhal3.jpg

„Légy a változás, amit a világban látni akarsz” – mondta Gandhi és értette ezt nemcsak az emberi cselekedetekre, hanem az életmódra is. Ő maga többféle táplálkozási módszert kipróbált, amíg kialakult az a letisztult, puritán rendszer, amit aztán élete végéig követett. Kevésbé ismert könyvei életmód- és gasztronómiai témájúak: „Diet and diet reforms” (a helyes táplálkozásról, táplálkozásunk megváltoztatásáról), „The moral basis of vegetarianism” (a vegetariánizmus erkölcsi alapjairól), „Key to Health” (az egészség kulcsa).

Gandhi a táplálkozást nem pusztán az éhség kielégítésének aktusaként, és főleg nem valamiféle érzelmi kielégülésként kezelte: számára az étel is a tudat felemelkedésének eszköze volt. „Egyszerűnek”, „természetesnek”, „földközelinek” kellett lennie ahhoz, hogy a tudat tisztulását szolgálja. „Az ember nem ragadozónak született, a föld gyümölcsein kell élnie” – vallotta. Bár fűszerkereskedő családból származott, élete során talán azért is hagyta el az intenzív, csípős fűszereket, mivel azok igen erős hatást gyakorolnak az érzelmekre és elvezetik a figyelmet. Otthonában persze tiltólistán volt a finomított cukor, engedélyével csak felesége, Kasturba Gandhi tarthatott fenn egy pici, privát konyhát, ahol olykor édességeket készített az unokáknak.

mahatma-gandhi.jpgMahátma (jelentése szanszkritül: "nagy lélek") Gandhi

Gandhi ételeiben az édes komponenst nem finomított cukor, hanem finomítatlan, a kókuszpálma nedvéből nyert cukor biztosította (angolul: jaggery). Ez a fajta cukor lassan szívódik fel, nem hintáztatja meg a vércukorszintet, hosszan szolgáltat energiát, így jó hatással van az éhség-szabályozásra és a testsúlykontrollra. Támogatja az emésztést, emellett állítólag tisztítja a belső szerveket, ezért szennyezett helyeken: erőművekben, bányákban, nagyvárosokban élőknek/dolgozóknak kifejezetten ajánlják. Érdekesség, hogy a cement elterjedése előtt építőanyagként is szolgált: lime-mal, agyaggal és homokkal keverve téglát készítettek belőle.

Gandhi ételei, melyek, mint említettük, élete előrehaladtával egyre puritánabbakká váltak, nem egy hirtelen diétarohamra, hanem fokozatos életmódváltásra valók és bizonyos mértékig személyre szabhatók. A lista nem túl hosszú, a fő alapanyagok: barna rizs, lencse, olajos magvak, zöldségek, gyógynövények tele vannak tápanyaggal, vitaminnal, rosttal, proteinnel. A rendszer igen jó hatást gyakorol a vércukorszabályozásra, az éhség- és testsúlykontrollra – főleg annak köszönhetően, hogy bázisát hosszan felszívódó, rostban gazdag szénhidrátok (barna rizs, hüvelyesek) és magas fehérjetartalmú növények (főleg lencse és különféle olajos magvak) biztosítják.

A lencséről sokan tudják, hogy az egyik legértékesebb konyhai alapanyag, az indiai szubkontinens mindennapjainak „motorja”. Kivételesen magas fehérjetartalma miatt „növényi húsnak” is hívhatjuk, milliók számára a legfontosabb táplálékforrás, amit India-szerte ezerféleképp készítenek el: családról családra változik a kedvenc „dhal” (lencsés egytál) receptje. A fehérjét, szénhidrátot, rostot, ásványokat és vitaminokat egyszerre nyújtó, forró, illatos, fűszeres lencsepürét általában főtt rizzsel és ropogós lepénykenyérrel kiegészítve fogyasztják (a hármas így együtt „dal bhat” néven fut).

dal_bhat.jpgDal bhat (Kép: Pinterest)

A lencse (és a többi hüvelyes) táplálkozásbeli értékét nem lehet eléggé hangsúlyozni – nem véletlen, hogy a világ szuperszeniorjai számára a  leghosszabb átlegéletkorú régiókban (ún. „Kék Zónák”) a napi betevőt kb. 1 bögre hüvelyes (borsó/lencse/bab) biztosítja különböző módokon (sűrű leves, egytálétel, asztali krém, mártogatós, salátábavaló) elkészítve. Kifejezett előnyük a komplex tápanyagtartalom és az olcsóság mellett, hogy rostban gazdagok, így hosszú ideig szolgáltatnak energiát, ugyanakkor nem telítenek el. Ha beillesztjük őket táplálkozásunkba, vitálisak leszünk és akár folyamatosan karcsúsodhatunk – éhezés nélkül. (Tisztában voltak a növényi fehérjebombák értékeivel már a rómaiak is: a gladiátorok, légiósok elsősorban hüvelyeseken éltek).

Akár a Gandhi-féle puritán módon, akár intenzívebb fűszerezéssel készítünk el egy finom lencseételt, a végső akkordok: a tetejére szórt friss, zöld korianderlevél (petrezselyemmel helyettesíthetjük), a maréknyi pirított mag vagy hidegen sajtolt magolaj, a friss citrom/lime lé, valamint a joghurt, ill. a rámorzsolt fehér sajt mind fontos tápanyaghordozók és egyeltalán nem csupán esztétikai célokat szolgálnak.

A korianderből/petrezselyemből klorofillt és értékes vitaminokat (A, K, C, E, B6, B12, stb.) nyerhetünk, a friss citrom/lime-lé elsősorban C-vitaminnal gazdagítja az ételt (ami hőérzékeny vitamin, a főzés során elillan), a pirított magvak további értékes ásványokat és fehérjét nyújtanak, a magolaj segít előhívni, hasznosítani az ételben lévő, zsírban oldódó vitaminokat, a fehér dekoráció (joghurt, sajt) pedig plusz kalciummal és fehérjével teszi fel a koronát a kompozícióra. Ha valamilyen frissen sült lepénykenyérrel (roti, chapati, naan) egészítjük ki, a hét „böjti napjai” akár gasztronómiai csúcsokká is emelkedhetnek…

A lenmaggal kapcsolatban Gandhi úgy vélekedett, az olcsó, de annál értékesebb mag az emberiség egészségének egyik záloga. Hozzátennénk a szépséget is: pár hét alatt, ha frissen főtt zabkását reggelizünk gyümölccsel és egy adag (kávédarálón ledarált) lenmaggal, egyrészt sokáig aktívak, energikusak leszünk, másrészt fokozatosan kitiisztul a bőrünk, fényesedik, erősödik a hajunk. Mint egyik bejegyzésünkben írtuk, ha kicsit jobban körülnézünk a boltok polcain, finom, egészséges és olcsó ételeket üthetünk össze mindössze 20 deka párizsi árából.

A barna rizs, mint azt sokan tudják, tartalmazza a csírát és a korpát is, ezáltal sokkal értékesebb táplálék, mint a mindezektől megfosztott fehér rizs. Rosttartalma miatt hosszabban szívódik fel, íze mélyebb, intenzívebb, emellett ásványok és vitaminok egész arzenálját nyújtja: magnézium, foszfor, szelén, mangán, a zsírok, szénhidrátok és az alkohol lebontásához, a szívizom és az idegsejtek működéséhez szükséges tiamin (B1-vitamin), a koleszterinszintet szabályozó niacin, valamint a fehérje, zsír és szénhidrát-anyagcserében döntő szerepet játszó B6-vitamin. Mint az a fenti képeken is látható, a dal bhat-ot sokszor fehér rizzsel készítik, ez esetben a rizs színtiszta szénhidrátforrásként szerepel a tálon. Bármikor lecserélhetjük barna rizsre a teljesebb íz- és tápanyagbeli összhatásért.

Gandhi kedvenc ételeiből:

- Kachumbar saláta: saláta friss répából, uborkából, lilahagymából, paradicsomból és kukoricából, fűszerekkel meghintve, a tetejére morzsolt friss, fehér sajttal – Gandhi egyébként kecsketejet és kecsketej-termékeket fogyasztott, ezek könnyebben emészthetőek, mint a tehéntej (ezért gyerekeknek is ajánlják őket)

- Panchratna dhal: ötféle lencséből készített dhal zöldfűszerekkel

- Ájurvédikus khichdi: „moong” lencséből készült, rizst is tartalmazó dhal, mely az ájurvéda szerint nyugtató, higgasztó hatású, így jó hatással van a szervezet méregtelenítési folyamataira

- Barnarizses piláf paradicsommal, pándzsábi fekete csicseriborsóval (khala chana), szilvával és mogyoróhagymával

ladoo.jpgDél-Ázsia-szerte népszerű édesség a laddoo (laddu). Kép: Pinterest

- Mézes-datolyás laddoo köles- és zabliszttel, mézzel, datolyával, tejjel készítve, szezámmaggal és kókusszal borítva

- Cékladzsúz: oxigént, életerőt, ásványok és vitaminok egész arzenálját nyújtó energiabomba

Ajánljuk: 

 A zöld színei: vérengzőből vega>>

Nyúlkajából ínyencfalat: a salátaöntet evolúciója>>

Zöldségen él Németország legerősebb embere>>

Fertőző az elhízás?!>>

Tovább
Címkék: saláta táplálkozás egészség lencse vega diéta amazon energia emésztés zöldség rost indiai vegetáriánus vércukor vitalitás növényi fehérje India Gandhi Kultúrmetélt

A bejegyzés trackback címe:

http://masteszta.blog.hu/api/trackback/id/tr7512918809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.
Tésztaszótár