Edd a hajad sörénnyé! A férfiszépség gyökerei

A haj az életerő, az egészség, a szexualitás szimbóluma ősidők óta. Egy férfi sörényére pillantva a nő azonnal lefuttatja a képletet: kell vagy nem, vagyis: genetikailag megfelelő-e vagy nem.

 
A szexualitáson túl a haj, mint a spirituális szabadság, a közös gyökerek és az összetartozás jelképe távoli kultúrákban, vallásokban ugyanúgy jelenik meg. Az 1930-as években Jamaikából indult „rasztafáriánus” mozgalom Ras Tafari Makonnenben, az 1930-tól Haile Selassie néven Etiópia császáraként uralkodó „fekete királyban” látta a feketék paradicsomának eljövetelét, az Afrika ősi földjére való visszatérés szimbólumát, egyben a „fehér rabságból” (mely a zsidó nép babilóniai rabságával egyenlő) való felszabadulást és örök boldogságot. A raszta haj (dreadlocks) a raszták spirituális egységét fejezi ki, melynek alapjait maga Mózes szabja meg: „Ne nyírjanak kopaszságot a fejükön, szakálluk szélét ne messék, és a testükbe vágásokat ne vágjanak” (Mózes III. 21,15). A raszták számára tulajdon nem létezik, a lét alapja az összetartozás, a haj fésűvel vagy borotvával való érintése tilos, mivel ezek a fehér (=ókori babilóniai) rabsággal kapcsolatos, idegen eszközök. A raszta haj a hitben való egyesülés mellett az elnyomó rendszerrel szembeni ellenállás jelképe is: a dreadlocksot először Haile Selassie magánhadseregének katonái viselték. A mosás és fésülés nélkül hagyott, rasztává egyesülő hajszálak máig összefonják a világméretűvé nőtt raszta közösséget.
 
Az északnyugat-indiai Pándzsáb tartományból eredő „szikhizmus” mintegy ötszáz évvel ezelőtt, a véres hindu-muszlim háborúk környezetében született, erőszak-, félelem- és gyűlöletmentességet, szeretetet, nyíltságot hirdető vallás. Követői számára Isten maga a jelen, a belső tanító, a mindenkiben feltámasztható pozitív erő és tudás (a pándzsábi nyelvben a „szikh” szó tanulást jelent), melynek tanait a vallásalapító Nának guru, valamint további kilenc guru fogalmazta meg. A szikhek elutasítják a hindu kasztrendszert, valamint a nők hindu és muszlim kultúrában egyaránt gyakorlott elkülönítését („purdah”). Hitük szerint mind fizikai, mind spirituális értelemben az embernek élnie kell szabad akaratával, mely Istentől való: „Ki mint vet, úgy arat. Ez a test cselekedeteid eredménye” – mondja az 1563-1606 között élt Ardzsan Dév guru. Az összetartozás szimbólumaként – ide tartozik a haj is – egy másik guru, Góbind Szingh fogalmazta meg a szikh közösség számára az „öt k-t”, melyből az első kettő: „kés-vágatlan haj” és „kanghá-fafésű” vonatkozik közvetlenül a hajra. A tanítás szerint a haj a természettől, így Istentől való, vágással ne avatkozzunk be a körforgásba. A hosszú hajat azonban ápoltan kell viselni, így a szikhek egy fafésűvel fogják fel azt turbánjuk alatt. A tizennégy éves korban beavatási szertartáson átesett szikh fiúkat a továbbiakban „Szinghnek” (oroszlán) szólítják.
 
Növényevő oroszlánok
 
Míg a raszták eredendően vegetariánusok, a szikhek vallása nem tiltja a húsevést, ünnepeiken azonban ők is kizárólag vegetariánus ételeket szolgálnak fel, hogy az erőteljesen "zöld" indiai gasztro-környezetben még véletlenül se sértsék meg senki meggyőződését. Tehát mind a jamaikai, mind a pándzsábi oroszlánok sörénye zöldségeken nő a végtelenségig. 
Csokorba gyűjtöttük azokat a fogásokat, melyekkel az európai hímoroszlánok is büszkén, fényes sörénnyel állhatnak rajthoz nap mint nap:
 
- A haj építőköve a keratin, ezt fehérjében gazdag ételekkel tudjuk táplálni. Azonban, egyes növényi eredetű fehérjékben (hüvelyesek: babfélék, lencse, csicseriborsó) nem csupán protein, hanem a szervezet számára hasznosítható A- és C-vitamin is van, melyekhez a főtt vagy sült húsból már szinte egyeltalán nem tudunk hozzájutni. Emellett gazdagok B- és E- vitaminban és ásványi anyagokban: vasban (mely elsődleges a hajszépség szempontjából), magnéziumban, káliumban, foszforban. Ajánlott tehát heti 3-4 alkalommal a hüvelyesek fogyasztása, de vigyázat: egytálételként párolva-sütve, zöldfűszerekkel könnyeden készítve (az erős zöldfűszerek segítik lebontásukat, akár a hús lebontását), és nem vastag, rántásos főzelékként. Egy tepsiben sült vöröslencse-tál füstös aromája, egy tányér ízletes hummus (csicseriborsó-püré) olívaolajjal és friss zöldségekkel, egy zöldfűszerekkel, szójatejszínnel készített babmártás (szándékosan nem írunk főzeléket) önmagában teljes ízélmény, melyet szükségtelen liszttel, zsírral lerombolni. Fennmaradó napokon a fehérjebevitelt tojással, Omega-3, Omega-6 zsírsavakban gazdag hallal, rákkal, ill. tenger gyümölcseivel, sovány húsokkal (grillezett, sütőben sütött, főtt vagy párolt, nem rántott formában), tésztaételek közül pedig a „Bombázó” sorozatban már említett 6-8 dkg száraztésztából kifőzött, kerti zöldekkel, szerecsendióval feldobott tofus, gombás vagy spenótos, ill. igazi paradicsomszósszal készített zöldséges-húsos vagy zöldséges-halas kompozíciókkal fedezhetjük.
 
- Hajhagymáink a bőr „irha” rétegében gyökereznek, melynek fő alkotóeleme egy természetes fehérje, a kollagén. A „test ragasztója” elsődlegesen befolyásolja hajunk, bőrünk, körmeink egészségét, öregedési folyamatának tempóját (az emberi testben lévő fehérjék 25-35%-a, a bőr 90%-a kollagén). A kollagén szerepét a bőrápolásban a hatvanas években fedezték fel, sereghajtóként az Ultima II kozmetikai cég jelentetett meg száz százalékosan tiszta, oldódó kollagént öregedésgátló készítményben, 1965-ben. És hogy mit együnk, hogy kollagénben gazdagok legyünk? Szilíciumot („kovasav”), mely az oxigén után a földkéreg második leggyakrabban előforduló eleme. Táplálkozásunkba hatékonyan mezei zsurlófű-tea formájában tudjuk bevezetni, emellett napi szilíciumforrás lehet még a zöld- és pirospaprika, a paradicsom, a káposzta, az alma, a narancs, a cseresznye, a méz, a sütőtök, a halfélék, a mandula és a dió is.
 
- Vasban gazdag ételek: a vas nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződéséhez, melyek oxigént szállítsanak a szövetekhez, így a hajhagymákhoz is. Ha valaki túl sok állati eredetű zsírt visz be, az hosszú távon szűkíti az ereket, így kevesebb oxigén jut el a hajhagymákhoz. Vasbevitel szempontjából is kiemelt helyen állnak a hüvelyesek, az intenzív, sötétzöld színű zöldségek, a máj, alkalmanként egy-egy szelet vörös hús, a tofu, az aszalt gyümölcsök (különösen a sárgabarack), és a mandula. Ügyelnünk kell azonban a komponálásra: amennyiben vasigényünket állati eredetű forrásból fedezzük (máj, vörös hús), mindenképpen C-vitaminban gazdag gyümölccsel, zöldséggel párosítsunk, ugyanis a C-vitamin elősegíti a vas felszívódását, és mint említettük, húsfélékből nem tudunk hozzájutni. Pl. az „almás resztelt máj”, a marhahús-párolt brokkoli, marhahús-zöldspárga párosok húsevők számára a vasbevitelt igazi élvezetté emelhetik. Húsételek mellé pedig – megfelelő helyzetben és időben – kifejezetten ajánlott 1-2dl száraz vörösbor elfogyasztása, mely ellensúlyozza az állati eredetű zsírokat. A vasban gazdag olajos magvak (mandula) és aszalt gyümölcsök (sárgabarack) szemszögéből nézve pedig a napszakra és a mennyiségre kell figyelnünk, hogy szénhidráttartalmuk ne szárnyalja túl az aktivitásunkhoz szükséges mértéket, így kora délutánig ajánlott fogyasztani őket. 
 
- Biotinban (H-vitamin) gazdag ételek: minden B-vitamin hasznos a hajnak, de elsősorban a biotin. Forrásai: tojássárgája, élesztő, máj, ribizli, mák, dió, mogyoró (natúr, pörköletlen formában fogyasszuk), és megint a hüvelyesek: bab, lencse. További hajbarát B-vitamin-források: teljes kiőrlésű gabonák, olajos magvak (diófélék, mandula, napraforgó), mák, aszalt gyümölcsök (különösen szilva, datolya, füge), káposztafélék, csalán, búzacsíra, nyers zöldségek.
 
- Optimális cinkbevitel: sörényünknek rendkívül fontos tápanyaga a cink, melyből a normál napi szükséglet 11-15mg. Azt, hogy hajhullás, hajvesztés esetén szükség van-e fokozott cink-bevitelt jelentő kúrára, trichológussal (hajgyógyász szakemberrel) kell megbeszélnünk. Cinkforrásaink: halak, szárnyasok, máj, hüvelyesek, tojás, alma, banán, zab(pehely), teljes kiőrlésű gabonafélék és sovány tejből készült tejtermékek kombinációi.
 
Omega-3 zsírsavak: nélkülük sincs egészségtől duzzadó oroszlánsörény, a haj és a fejbőr vitalitásának, nedvességpótlásának zálogai. Omega-3 források: lenmag, dió, mandula, hidegen sajtolt növényi olajok: lenolaj, dióolaj, kivi, vörösáfonya, prémium minőségű tojás (pl. Gyermelyi Vita), kagyló- rák- és halfélék, elsősorban: lazac, hering, busa, makréla, szardella, szardínia.
 
Mindezt összefoglalva eljutunk ahhoz, amit a modern táplálkozástudomány „lúgosítás” néven hoz vissza a köztudatba, bár különböző, ősi kultúrákban évezredes gyakorlat a zöld növények és az olajos magvak tápláló, szépítő erejének kiaknázása. A jamaikai és pándzsábi oroszlánok hajzuhatagát követve visszatérhetünk a szépség gyökereihez, tanulhatunk Afrikától, ahol az élet, és Indiától, ahol a tudás született. Tiszteljük testünket és tegyünk energiát abba, hogy fenntartsuk érzékeny harmóniáját, kapcsolatát a természet örök körforgásával (sav-bázis egyensúly), melynek érdekében a bőr – ezzel együtt a fejbőr – fejti ki az egyik legfontosabb kémhatást szabályozó funkciót. 
 
A győztes oroszlánsörény-képlet: 
 
Naponta 60-80% lúgos kémhatású tápanyag (forrásai: főleg mélyzöld színű, nyers, ill. roppanósra párolt zöldség, friss zöldfűszer, pl. petrezselyem, zöld füvek, pl. búzafű, aszalt és friss gyümölcsök) 
+ a maradék savas kémhatású, de szükséges tápanyag (forrásai: minőségi hús, hal, teljes értékű gabona- és tésztafélék, tejtermékek, teljes értékű rizs, lencse, lenmag) bevitele harmonikusan mixelve, figyelembe véve a napszakot, fizikai és szellemi aktivitásunk szintjét 
+ sejtébresztés reggelente 1 egész citrom frissen facsart levével éhgyomorra, szénsavmentes ásványvízzel keverve, borzongó oroszlánok 1 egész narancs levével tompíthatnak
+ napi 1-2x méz-mag mix: 1 teáskanál méz 1 teáskanál lenmaggal / 1 tk. cukrozatlan mákkal / fél marék dióbéllel / fél marék natúr mandulával minden délelőtt és délután (este ne)
+ mezei zsurlófű tea és csalántea 
+ hajkoronánk külsőleg történő ápolásához levendulaolaj, kamillafőzet (világos hajra), méz, tojás, citrom, élesztő, csalán és magas ásványianyag-tartalmú pakolások (pl. bentonit agyag) heti 1-2 alkalommal, 
+ sampon- és balzsamválasztás a természet konyhájáról (ajánlható márkák: Herbária, Helia-D, Yves Rocher, Body Shop) és a gyógynövényboltokból, ahol pl. ásványi anyagokban igen gazdag holt-tengeri-agyag, ill. bentonit-agyag tartalmú samponokat, hajápoló készítményeket is kaphatunk. A szemmagasságban lévő, fantázianevekkel ellátott „2 in 1” termékek kerülése.