Csajok a csúcson: hat hetes vitálprogram

Karcsúsító, tisztító, teljesítménynövelő program február 27-től húsvétig (2012. április 8.)

A vitalizáló programot tinédzserkortól szenior korosztályig minden nőnek ajánljuk, cél nem csupán a fogyás, hanem koncentrációkészségünk, teljesítményünk maximalizálása a zöldségek-gyümölcsök éltető erejével, átgondoltan bevitt szénhidrátokkal és fehérjékkel, magvakkal, tojással és más energiabombákkal a természet konyhájáról. Hat hét alatt szervezetünk megszabadul a tél terheitől, feltöltődik vitaminokkal, ásványi anyagokkal, bőrünk tisztává, feszessé, hajunk csillogóvá, derekunk pár centivel karcsúbbá válik. 
(Figyelem: várandós kismamáknak a petrezselymet és bizonyos fűszernövényeket kerülni kell, ezért a programot csak szakmai felügyelettel végezzék.)
 
A vitálprogramról: 
 
 
 
A hat hetes kúra mozgatórugói a vitamindús, immunerősítő, karcsúsító-energetizáló citrom és citrusfélék, a napi háromszori zöldségmix, a bélrendszert kitisztító lenmag és a lúgosító italok (lúgos víz, lúgosító tea, petrezselyemfőzet, oxigénnel dúsított ásványvíz). A fix pontokhoz (ld. lent) csupán hozzá kell tenni az adott hét irányelveit. Minden hét „teljes értékű”, tehát egyes savas kémhatású táplálékok kivonása az étkezésből nem fog ásványi anyag- vagy vitaminhiányt okozni: a kivonással egyenes arányban növeljük a vitalizáló tápanyagok jelenlétét, a táplálkozásból kikerülő savas komponenseket pedig (melyek rendkívül fontosak is lehetnek számunkra, mint pl. a fő fehérjeforrásainkat jelentő húsok, halak) más, alternatív fehérjeforrásokkal helyettesítjük. Bizonyos szénhidrátfajták természetesen lekerülnek az étlapról (pl. fehér cukor), helyükbe természetes, hosszan lebomló szénhidrátok lépnek. Az ásványi anyagok intenzív jelenléte a programban ugyanolyan fontos, mint a vitaminoké, mivel a szervezetben zajló antioxidatív (az eloxidálódott sejtek, szabadgyökök ellen ható) folyamatokat segítik elő, ezzel együtt közérzetünk, teljesítményünk, életenergiánk forrásai. Ne lepődjünk meg, ha az idő múlásával egyre virgoncabbá válunk: a tavaszt hamar elhozzák a vágykeltő, cinkben gazdag ételek, a friss fűszernövények… A program során nem leszünk éhesek, de sokszor nem azt fogjuk enni, amit megszoktunk, vagy nem úgy, ahogy megszoktuk – viszont rengeteget kísérletezhetünk természetes ízekkel, gyors, puritán elkészítési formákkal. A hatodik hét végén pedig a húsvét vár, ettől kezdve ajánlott fokozatosan, a citrusok és zöldségfélék megnövelt mennyisége és a „fix elemek” megtartásával visszatérni az első hét ritmusára, ill. arra a hétre, melyet leginkább magunkénak éreztünk.
 
Fix elemek minden napra:
 
 
 
1. Reggeli sejtébresztő citromkoktél: egy egész citrom frissen facsart leve nagy pohár, szénsavmentes ásványvízben vagy lúgos vízben oldva, közvetlenül felkelés után, éhgyomorra. A vitálkoktélt dúsíthatjuk grépfrút vagy narancs levével is, de egy citrom leve mindenképp kerüljön bele. A facsaróban maradt gyümölcsrostokat szintén fogyasszuk el: a testünkben zajló tisztulási folyamatokhoz nagy szükségünk van rájuk is. Szervezetünk pár nap alatt függővé válik a vérpezsdítő, reggeli C-vitamin-bombától, mely hosszú távon olyannyira megerősíti az immunrendszert, hogy a legvírusosabb időszakokban is talpon maradunk. (A fokozódó ellenállóképesség kb. 3-4 hónap citromkúra után már tapasztalható.) 
 
 
2. A nap folyamán ezt a citromkoktélt (egy egész citrom leve nagy pohár vízben oldva) lehetőleg minden étkezés előtt, de minimum még egyszer igyuk meg. Nem csupán vitaminnal, energiával tölt fel, de hatékonyan segíti a fogyást is. Érdemes egy elektromos citrusfacsarót munkahelyünkre is beszerezni. 
3. Naponta kétszer, étkezések között fogyasszunk el egy-egy teáskanálnyi lenmagot (megtaláljuk a drogériákban, gyógynövényboltokban). Szórhatjuk salátára vagy keverhetjük zsírszegény natúrjoghurtba, kefírbe (amíg engedélyezettek a programban a tejtermékek), ill. ehetjük magában. Mindig igyunk hozzá egy nagy pohár folyadékot. A lenmag rendkívül hatékonyan tisztítja a bélrendszert, emellett Ómega-3 zsírsav-tartalmánál fogva áldás a hajunknak. 
4. Napi két adag nyers salátamixet – elsősorban intenzív zöld és vörös színű zöldségekből –, valamint egy adag párolt / főtt / tepsiben vagy wokban sült zöldségkompozíciót kell elfogyasztanunk, ez utóbbit ajánlott este, a nyers salátakompozíciókat pedig napközben. Salátáinkat csupán hidegen sajtolt növényi olajokkal – olívaolaj, tökmagolaj, dióolaj –, borecetekkel, kevés magos mustárral, citromlével, fokhagymával, csepp mézzel ízesítsük – majonéz, salátaporok, készen kapható öntetek kizárva.
5. Naponta 2-2,5 liter folyadékot ajánlott meginnunk, szénsavmentes, lehetőleg oxigénnel dúsított ásványvízből / lúgos vízből / lúgosító teából és petrezselyemfőzetből. 
6. Lúgosító teánkat folyamatosan készítsük és pótoljuk, legalkalmasabb erre egy két literes kancsó, melybe 3-4 evőkanál szálas lúgosító teát és 3-4 evőkanál szárított petrezselyemzöldet (mindkettőt megtaláljuk a drogériákban, gyógynövényboltokban) teszünk, majd leforrázzuk és hagyjuk kiázni. Hidegen is finom, harmonikus ízű főzetet kapunk, melyet munkahelyünkre is célszerű magunkkal vinni. Mivel nem tartalmaz tealeveleket, csak zöld füveket (búzafű, árpafű, zöldzabfű, petrezselyem), a „lúgosító teát” este is nyugodtan ihatjuk.
7. A napi két adag lenmagon kívül, főétkezések közötti nassként elfogyaszthatunk félmaréknyi diót / mandulát / tökmagot / napraforgómagot, némi friss és/vagy aszalt gyümölcsöt, amennyiben nassolásunkat követi olyan fizikai vagy szellemi tevékenység, melyre fel tudjuk használni a magok és gyümölcsök energiáját (munka, tánc, sport, edzés, prezentáció, tanulás, stb.). Időbeosztástól függően tehát kb. 15-17h-ig csemegézhetünk a természet koncentrációfokozó, jókedvet hozó ínyencségeiből. 
 
 
8. Vitalitásukat fokozandó, a program alatt ajánlott plusz ásványi anyagokat is beépíteni a napi táplálkozásba (magnézium, szelén, vas, cink, kalcium, kálium, jód, stb.). Olyan étrendkiegészítő terméket válasszunk, melyben az ásványi anyag szerves, „citrátos” formában (pl. magnézium-citrát) található meg, mert ezt tudja szervezetünk hasznosítani. Konzultáljunk a patikussal, valamint tanulmányozzuk át a termékek összetevőit. A citrátos magnézium és a jód pótlása (ez utóbbi „kálium-jodid” formájában kapható a patikákban) különösen eredményes lehet pre-menstruációs tünetekkel, fáradékonysággal, ingerlékenységgel, fejfájással, migrénnel küzdő hölgyeknél. Vigyázat: a plusz jódot csak egészséges, normál pajzsmirigyműködésű, ill. pajzsmirigy alulműködésben szenvedők szedjék, pajzsmirigy túlműködésben szenvedők ne. 
9. A program során egyik feladatunk a táplálkozáshoz való hozzáállás felülvizsgálata lesz. Étkezéseink az első citromkoktéltól kezdve szabályos ritmusban zajlanak majd, mely szélesre tárja az ételalkotásban rejlő kreativitás kapuját, ugyanakkor minimálisra csökkenti az „érzelmi evés” kényszerét. A rendszer bázisát adó citrusok, zöldségek, lúgosító füvek, magvak nem csupán vitaminokkal, ásványi anyagokkal, haj- és bőrtápláló zsírsavakkal látnak el bennünket, hanem olyan aktív hatóanyagokkal is, melyek hozzájárulnak a kedélyállapot stabilizálásához, a téli depresszió kiűzéséhez és ezáltal a káros (cukros, tartósítószeres, ízfokozókkal dúsított, gyorséttermi) ételekhez fűződő szenvedély megszüntetéséhez. 
10. A vitálprogram esszenciális része természetesen a mozgás is. Élvezzük a nap éledő sugarait, ahová csak lehet, gyalog menjünk, emellett heti 3x60 perc intenzív mozgás ajánlott, mégpedig olyan mozgásforma, amely megszólítja a női testet és mélyen hat a medencére, csípőre, hasra, mellkasra. Nőként a végtagok tekintetében is koncentráljunk a hajlított, hullámzó, összetett mozgásokra, a feszes (ütő, rugó, lökő) mozgásokat redukáljuk a minimumra.
 
 
A program különösen hatékonyan olvasztja le a kilókat a derékról, mely a női test egyik legcsodásabb része: a pont, ahol a vonalak összefutnak, testünk gyönyörű S-kanyart vesz fel és helyes gerinctartás mellett hangsúlyt kapnak a formás mellek, a csípő íve és az izmos, kerek hátsó. A 19. században a női derékméret határa 60cm volt és a hölgyek mindent elkövettek annak érdekében (fűző, lengőbordák kioperáltatása), hogy ezt egy milliméterrel se lépjék túl. Mi az optimális derékméret érdekében kitiltjuk táplálkozásunkból a tartósítószeres, mesterséges adalékanyagokkal dúsított ételeket, a gyorséttermi kosztot, a bő olajban sütést, a túl sok sót és cukrot, mivel ezek előszeretettel pakolják le nemkívánt terhüket pont a hason és a derékon. 
 
Vitálprogram bevásárlólista:
 
 
- Elektromos citrusfacsaró (ideális esetben egy otthonra, egy a munkahelyre)
- Botmixer vagy kézi turmixgép (zamatos zöldségleveseinkhez)
- 1-2 zacskó lenmag (patikában, gyógynövényboltokban, drogériákban kapható)
- Szálas lúgosító tea 
- Szárított petrezselyemzöld
- Lúgos víz (az ásványvizeknél keressük a bevásárlóközpontokban) 
- Szénsavmentes ásványvíz (ajánlott oxigénnel dúsítottat venni)
- Citrom és citrusfélék (grépfrút, narancs, lime) nagy mennyiségben
- Fűszerek, a lehető legdarabosabb formában
- Fűszermozsár
- Cserepes fűszernövények (snidling, kakukkfű, koriander, majoránna, menta, rozmaring, kapor, oregánó, stb.)
- Ásványi anyagokban gazdag, kristályos tengeri só (nem csupán ételízesítéshez, bőrradírozáshoz is fogjuk használni)
- Natúr, pörköletlen magvak (dió, tökmag, napraforgómag), aszalt gyümölcsök (elsősorban vörösáfonya)
- Az édesítéshez méz, nyírfacukor vagy sztívia (megtaláljuk a nagyobb bevásárlóközpontokban, gyógynövény, ill. bioboltokban)
- Hidegen sajtolt növényi olajok (olíva-, dió-, tökmagolaj) 
- Borecetek 
- Zöldségek (pritaminpaprika, cékla, piros és fekete retek, paradicsom, paraj, borsó, madársaláta, uborka, cukkini, káposzta, répafélék, jó minőségű burgonyafélék)
- Tavaszi csírák (koncentrált vitaminbombák)
- Esti párolt vagy sült zöldségkompozícióinkhoz gyors megoldás a jó minőségű mirelit zöldség
- Fokhagyma, lilahagyma, újhagyma, póréhagyma
- Szokásos levesfűszer-keverékünk helyett ajánlom a „Vegeta Naturellát”
- A majonéz és a „bolti” ketchup tiltólistára kerül, helyettük próbáljuk ki a magvas-fűszeres mustárokat
 
Kezdjünk el barátkozni:
 
- A tejtermékeket kiváltó, kalciumban szintén gazdag, szójababból készült termékekkel (szójatej, szójatejszín, tofu különböző változatai)
- A zsírszegény ricottával („savósajt”, a túró helyettesítésére szolgál, a könnyű olasz konyha nélkülözhetetlen eleme), a cukor- és ízesítőmentes natúr joghurtokkal, kefírekkel 
- Az élesztőmentes kenyerekkel (pászka, Wasa), a teljes kiőrlésű tönkölyből, rozsból, kölesből, valamint magvakból készült péksüteményekkel
- A barna rizzsel, vörös lencsével, csicseriborsóval
- A tartósítószeres felvágottakat, virsliket, szalámikat kiváltó, ízletes grillcsirkével
- A lehető legtermészetesebb formában kapható halakkal, rákokkal, tenger gyümölcseivel
- Natúr elkészítési formákkal: főzéssel, párolással, wokban, tepsiben – akár sókéregben – való sütéssel. A bő olajban sütött, rántott, bundázott ételek tiltólistára kerülnek.
- Szükségünk lesz még kiváló minőségű, magas tápanyagtartalmú tojásra (pl. Gyermelyi), bizonyos ideig pedig a minőségi tojásos, ill. durumtészták is beugorhatnak a bevásárlókosárba.
 
 
Kellemes felkészülést mindenkinek, a program részleteit megtaláljátok a következő bejegyzésekben.