Csajok a csúcson: randevú kerti bombázókkal

 
Tavaszköszöntő vitálprogramunk harmadik hetén igazi nehézfiúkkal randizunk a konyhában: étlapon a káposzta, a cékla, a zsázsa és a fekete retek! 
 
Széplelkű machók
 
Ha igazán megismerjük a kerti nehézfiúk belső értékeit, rájövünk, hogy nem agyatlan gumókról, hanem intelligens, sokoldalú machókról van szó, akik nagyon is partiképesek a tavaszi asztalon. A zord külső mögött ugyanis igazi bombázók rejlenek: a hét során őket hívjuk segítségül, hogy vitálprogramunkat feldobják, a tisztulási-méregtelenítési folyamatokat csúcsra pörgessék. 
Irányelv: a hét folyamán nyers káposztasalátát minden nap együnk, minimum kétszer, étkezés előtt vagy főételként, könnyű kiegészítőkkel. Ehhez társítsunk naponta plusz egy szimpatikus fogást, melyben cékla, fekete retek vagy zsázsa szerepel.
 
 
A káposzta a zöldségek „citromja”, C-vitaminban rendkívül gazdag, természetes vízhajtó, tisztító-méregtelenítő, immunerősítő. A cékla vitaminkomplexumát tekintve a világ egyik legértékesebb gyógynövénye: rendkívül erős antioxidáns, immunerősítő, betegségmegelőző- és elűző. A fekete retek egy kissé méltatlanul mellőzött vitéz, igazi önmagának való macho, édeskés-zamatos ízéről viszont biztos nem tud majd lekattanni az, aki kóstolja. A selymes íz pedig téli sötétséget messze söprő tápanyag- és vitamintartalmat rejt, melyet erős baktérium- és vírusölő, valamint köhögéscsillapító hatása miatt a népi gyógyászatban előszeretettel kombinálnak mézzel, immunerősítő szirup formájában. Gasztro-fronton a leginkább trendi szépfiú a klubban a csíráztatott zsázsa, mely szintén ásványi anyagokban gazdag, vitamindús asztali randipartner: kiváló választás egy-egy „gyors menetre”, mivel a vetéstől számítva mindössze két hét múlva már szüretelhetjük is friss hajtásait. Helye tavaszi tojásételekben, ricottával összeforgatva, grillezett tofu társaságban, párolt vagy sült zöldségeken, nyers salátákon, főzelékeken, leveseken, pirítóson van. 
 
Narancsos káposztasaláta minden napra
 
Reszeljünk le egy egész, külső leveleitől megtisztított fehérkáposztát és 5-8db sárgarépát egy mély tálba. Adjunk hozzá egy egész apróra vágott lilahagymát, majd forgassuk össze 2-3 teáskanál sóval. Pihentessük 10 percig, majd újra forgassuk át. A zöldségek mennyiségétől függően keverjünk össze egy csészében fehérborecetet és normál konyhai ecetet 3:1 arányban. Adjunk hozzá 1-2 teáskanál nyírfacukrot, hogy feloldódjon, majd öntsük rá a mixet a káposztasalátára. Ismét jól forgassuk össze. Hámozzunk meg és vágjunk kis, vékony szeletekre egy narancsot (a belső, fehér héjat is vágjuk le), majd keverjük hozzá a káposztasalátához. Lefedve tegyük a hűtőbe, fogyasztás előtt mindig keverjük át. Az idő elteltével egyre zamatosabb lesz ez a hosszan elálló, tisztító-méregtelenítő vitaminbomba, melyből ajánlott naponta minimum kétszer enni, főleg étkezések előtt vagy főétkezésként, különböző light kiegészítőkkel. 
Tipp: önmagában fogyasztva csorgassunk rá tökmagolajat, szórjuk meg pár szem tökmaggal, apróra vágott tofukockákkal (akár grillezve) és egy ropogós, teljes kiőrlésű pirítós társaságában élvezzük az üde, tavaszi ízharmóniát. 
 
 
Ananászos céklasaláta 
 
A céklákat hámozzuk meg és nyersen gyaluljuk le. Friss ananászt vágjunk apró darabokra, keverjük össze a céklával. Az öntethez dióolajat, teáskanálnyi frissen facsart lime-levet, 1-2 teáskanálnyi fehérborecetet, csipet sót, fehér borsot, őrölt köményt és 1-2 teáskanálnyi mézet keverjünk össze, majd öntsük a salátára és jól forgassuk át. Tálaláskor a tetejét díszíthetjük frissen reszelt zellerrel, diódarabokkal.
Tipp: ha ebédre, főételként esszük, 6-8dkg rusztikus, prémium minőségű durumlisztből készült tésztát (pl. Gyermelyi Vita Pasta orsó) főzzünk ki és kihűlve, de nem hidegen keverjük a salátába. 
 
Zöldfűszeres-ricottás karfiol pritaminpaprikával és fekete retek-forgácsokkal
 
A karfiolrózsákat főzzük még haraphatóra, a főzővizet ízesítsük 1-2 kanál természetes összetevőjű levesfűszer-keverékkel. Tegyük egy mélyebb, tűzálló tálba. 1 doboz zsírszegény natúr joghurtot keverjünk ki 1 teáskanál levesfűszer-keverékkel, frissen őrölt borssal, 3-4 gerezd lereszelt fokhagymával, 1 teáskanál parmezánnal és borítsuk a karfiolra. Olívaolajon dinszteljünk meg 3-4 szál, karikákra vágott újhagymát és friss zöldfűszereket ízlés szerint: kapor, snidling, petrezselyem, kakukkfű, majoránna, stb. Tegyünk 20dkg ricottát a serpenyőbe, sózzuk, borsozzuk és keverjük össze a zöldfűszerekkel. Ha kész, terítsük a karfiolok tetejére úgy, hogy a rózsák közötti résekbe is jusson. A kompozíció tetejét nagyobb szeletekre vágott, olívaolajon átsütött, húsos, piros színű pritaminpaprikával fedjük le és süssük előmelegített sütőben 20 percig, hogy az ízek összeérjenek. Tálaláskor szórjuk meg nagylyukú reszelőn reszelt retek-forgácsokkal: a fehér retekpelyhek remekül mutatnak a piros pritaminpaprikán. 
Tipp: ha ebédre esszük, gazdagíthatjuk előfőzött újburgonya-karikákkal is, ez esetben először a burgonyakarikákat rakjuk a tálba, fűszeres joghurttal meglocsoljuk, majd ráhelyezzük a karfiolrózsákat, megint fűszeres joghurt, végül a dinsztelt zöldfűszeres ricotta és a sült pritaminpaprika zárja a sort. 
 
Tavaszi zsázsás tojáskrém
 
3-4db tojást főzzünk 5 percig, hogy a belseje enyhén laza maradjon. Egy tálban villával nyomkodjuk szét, adjunk hozzá karikákra vágott újhagymát, sót, frissen őrölt borsot, apróra vágott snidlinget, friss reszelt tormát, kanálnyi magos mustárt. Keverjük ki, tetejét szórjuk meg csíráztatott zsázsalevelekkel és egy langyos, teljes kiőrlésű pirítós társaságában fogyasszuk el. 
Tipp: jól illik hozzá a füstölt alaszkai lazacfilé. 
 
Vitálprogram harmadik hét (március 14-21)
 
 
A „kerti nehézfiúk” által fémjelzett héten szárnyashúst már csupán 1X ehetünk (főzve, párolva, tepsiben vagy wokban sütve, rántás, bundázás, bő olajban sütés továbbra is tilos), valamint érvényes a vitálprogram első hetének étkezési ritmusa, fix elemei: citrom + lúgos víz napi 2X, nyers zöldségek napi 2X, párolt zöldség napi 1X, lúgosító tea, oxigénnel dúsított ásványvíz napközben ideálisan 2-2,5 liter, teáskanálnyi lenmag étkezések között naponta 2X, valamint minden, bevásárlólistánkra vonatkozó megkötés (ld. „Csajok a csúcson: első hét”). 
 
Lehetséges vitálkombinációk a hét folyamán:
 
- Egy alkalommal: zöldség + szárnyas + némi szénhidrát (6-8dkg főtt tészta, fél csészényi barna vagy vörös rizs / bulgur / quinoa, 3db közepes méretű burgonya főzve vagy tepsiben sütve) vagy egy alkalommal gyümölcs + szárnyas, plusz köret nélkül (a párolt vagy hússal együtt sült gyümölcsben épp elegendő cukor van)
 
- Bármikor: zöldség + hal + némi szénhidrát (főzve, párolva, tepsiben, wokban, sütőzacskóban készítve)
 
- Ebédre és vacsorára (18h-ig bezárólag): zöldség + sovány tejtermék + gyorsan lebomló szénhidrát, pl. 6-8dkg tojásos vagy durum tészta
Figyelem: a zsíros tejszín, tejföl, sajt (több mint 35% zsír a szárazanyagtartalomban) nem megengedett, használjunk helyettük növényi tejszínt (pl. szójatejszín, kókusztej) a sűrítéshez, tejtermékekből pedig alacsony zsírtartalmú kecskesajtot vagy ricottát („savósajt”), valamint sok-sok friss zöldfűszert, frissen őrölt fűszernövényt. Természetesen a mesterséges adalékanyagokkal készült szószok, porok, öntetek is tiltólistán vannak.
 
- Akár másnaponta: 2-3db magas tápanyagtartalmú tojás + zöldség + karcsú szénhidrát (pl. teljes kiőrlésű, élesztőmentes péksütemények, pászkák)
 
- Majdnem bármikor: zöldség + zöldség
Ebben keverhetjük a magasabb szénhidráttartalmú zöldségeket (burgonya, karfiol, répa, borsó, csicseriborsó, kukorica, lencse, hüvelyesek,) és a nyers salátaféléket, különös tekintettel az említett „kerti bombázókra”.
Kivétel: kukoricát és babféléket este ne fogyasszunk.
 
- Bármikor: tisztító-immunerősítő „vitállevesek” (receptet ld. előző poszt)
 
- Vitális koncentrációfokozók napi időbeosztástól függően 15-17h-ig (amíg fizikai vagy szellemi tevékenység követi a bevitelt): fél maréknyi olajos mag (dió, tökmag, napraforgómag) natúr, pörköletlen formában, pár szem friss vagy aszalt gyümölcs
 
Ajánlott: aznap, amikor klasszikus szénhidrátot eszünk (tésztafélék, burgonya, rizs, magas szénhidráttartalmú zöldségek) a nap további részében csak élesztőmentes, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyereket, pászkaféléket fogyasszunk, pl. tönköly pászka, magas rosttartalmú extrudált kenyerek.
 
 
Vérpezsdítő tavaszi ízélményeket!