Fitt tészták

 
A szénhidrát elengedhetetlen az emberi szervezet működéséhez, még a legszigorúbb diétánál sem szabad napi 80-100 grammnál lejjebb menni. Ebbe pedig belefér egy adag tészta, persze fitten készítve. 
 
 
 
A könnyű tésztaételekhez személyenként 6-8dkg minőségi száraztésztát főzzünk ki, al dente. Választásunkat a különböző tészták között a gasztronómiai élmény vezesse és ne a „mínusz kalóriák”: a tojás a tésztában kalória ugyan, de áldásos plusz, főleg növekedésben lévőknek, ezért tinédzsereknek, gyerekeknek kifejezetten ajánlott, természetesen időzítés (tésztaételt napközben, fizikai vagy szellemi aktivitást megelőzően fogyasszunk) és „fittségi kondíciók” (a tészta önmagában szénhidrát, zöldségekkel, halakkal, sovány húsokkal, zöldfűszerekkel kombináljuk, hagyjuk le róla a zsírt, a vastag sajtokat, a tejfölt, a cukorról nem is beszélve) betartásával. A durumliszt + víz keverékéből készült, „olasz típusú” tészták nélkülözik ugyan a tojás tápláló erejét, viszont B-vitaminban gazdagok és nehezebben bomlanak le, mint tojásos társaik, ezért ebédre, a délutáni energiaszint fenntartására jó alternatívát jelenthetnek. A legjobb választás talán a durumliszt + tojás keverékéből készült „prémium” tészta, mely egyesíti a tojás és a B-vitamin erejét (hazánkban a „Gyermelyi prémium” termékek képviselik ezt a kategóriát). Kalóriatartalom szempontjából a különbség a „tojásos” és a „durum” között elhanyagolható: 10 dkg tojásos tésztában minimálisan, kb. 15-20 kcal-val van több, mint ugyanannyi, durumliszt + víz keverékéből készült tésztában. 
 
Langyos kurkumás-lime-os tésztasaláta lazaccal és spenóttal
 
 
1. A lazacot egészben tegyük egy mélyebb tepsibe, öntsük fel vízzel, a vízbe szórjunk kevés sót vagy természetes összetevőjű zöldfűszer-keveréket (vagy-vagy alapon, mivel a zöldfűszer-keverékben is van só), szárított lime-leveleket (ázsiai fűszerboltokban kapható), vagy egy friss lime lehámozott, zöld héját. Csavarjuk bele egy lime levét is, rázzuk össze és tegyük lefedve, előmelegített sütőbe 20-30 percre. 
 
2. Főzzük ki a tésztát, a vízbe ezúttal tegyünk egy-két teáskanál kurkumát is. 
 
3. Olívaolajon pároljuk meg a spenótot, fűszerezzük kevés sóval, zúzott fokhagymával, reszelt szerecsendióval, facsarásnyi citromlével. (Vigyázzunk a fűszerek mennyiségére, hogy ne nyomja el a kész kompozícióban a kurkuma és a lime ízét.)
 
4. A lazacot vegyük ki a főzővízből, hagyjuk kissé kihűlni, majd villával tépkedjük darabokra és langyos állapotban forgassuk össze a tésztával és a spenóttal. 
 
5. Lime-gerezddel a tetején, esetleg fenyőmaggal megszórva tálaljuk. 
 
Tipp: Aki szereti az egzotikus ízeket, kurkuma helyett jó minőségű indiai curry-fűszerkeverékkel ízesítse a tészta főzővizét. 
 
Zsenge karalábés tészta 
 
 
1. A karalábét tisztítsuk meg, faragjunk belőle forgácsokat egy karalábévájóval. 
 
2. Olívaolajon dinszteljünk meg fél fej apróra vágott lilahagymát, pár szál karikára vágott újhagymát és egy fél, apró kockákra vágott, piros színű pritaminpaprikát. 
 
3. Adjuk hozzá a karalábéforgácsokat, fűszerezzük zúzott fokhagymával, természetes összetevőjű zöldfűszer-keverékkel, fehérborssal, teáskanálnyi nyírfacukorral. 
 
4. Engedjük fel 4-5dl vízzel vagy zöldségalaplével, tegyünk bele egy csokor friss petrezselymet és főzzük készre. 
 
5. Dúsítsuk szójatejszínnel vagy kókusztejjel, főzzük még pár percig. 
 
6. Amikor kész, emeljük ki a petrezselyem-csokrot, forgassuk össze a karalábészószt a kifőtt tésztával és apróra vágott petrezselyemmel megszórva tálaljuk. Nagyon éhesek főtt tojással is díszíthetik a tetejét. 
 
Variáció: A karalábés tésztát kaporral is készíthetjük, ehhez a dinszteléskor a hagymára dobjuk rá a felvágott friss kaprot, majd kövessük a lépéseket ugyanúgy, a végén pedig apróra vágott kaporral tálaljuk, ne petrezselyemmel. 
 
Amire figyelnünk kell: Mivel ez egy wellness-tészta, szándékosan nem adunk hozzá extra sűrítőanyagot, ezért a folyadékok mennyiségét (víz vagy zöldségalaplé, szójatejszín vagy kókusztej) jól kell eltalálni, hogy ne legyen túl híg a végeredmény. Ezért inkább kisebb adagokban öntsük és csak annyit, amennyi a karalábénak feltétlenül szükséges a fövéshez. 
 
Puha pulykás tészta tormás zöldborsó-szósszal, fekete retek-forgácsokkal
 
 
1. A pulykahúst (combot, szárnyat, mellet) sóval, egy maréknyi (!) megtisztított fokhagymagerezddel, szórásnyi fekete szemesborssal tegyük fel főni. Amikor vajpuhára főtt, vegyük ki a vízből, hagyjuk kissé kihűlni. 
 
2. 1 zacskó zsenge zöldborsót kevés vajon, csipetnyi sóval vagy zöldfűszerrel dinszteljünk meg, majd öntsük fel 2-3dl vízzel vagy zöldségalaplével. Amikor megpuhult (de nem szétfőtt), vegyünk ki belőle 1-2 kanál szép, egész zöldborsót, tegyük félre. A többi borsót fövés közben, botmixerrel mixeljük szét, adjunk hozzá kevés nyírfacukrot, szójatejszínt, valamint egy teáskanálnyi tormát. Kevergetve főzzük 5-6 percig, amikor kész, kanalazzuk vissza a szószba a szép, egész borsószemeket. 
 
3. Egy mély tálban forgassuk össze a puha pulykahúst a kifőtt tésztával és a tormás zöldborsó-szósszal. 
 
4. Hámozzunk meg egy fekete retket, nagylyukú reszelővel reszeljünk egy jó adagot a kész kompozícióra, melyet tálaláskor még némi snidlinggel is meghinthetünk: így lesz teljes vizuálisan is ez a hihetetlenül friss, zamatos, tavaszi fogás. 
 
Tipp: A pulyka főzővizét zöldségeljük be, fantasztikus, mély aromájú zöldséglevest főzhetünk belőle!
 
 
Fitt tésztaélményeket mindenkinek!