Csajok a csúcson: húsvét előtti méregtelenítés

 
Vitálprogramunk utolsó két hetét a méregtelenítés felpörgetésére és arra szánjuk, hogy elérkezzünk – ha csak pár napra is – a szó szerint kristálytiszta, növényi táplálkozáshoz. A program végén pedig reméljük, hogy az első falat húsvéti sonkába kicsit másképp, élesebb ízérzékkel, kevesebbet a villánkra tűzve fogunk beleharapni, mindennapjainkban pedig sokkal nagyobb szerepet kapnak majd az éltető zöldek, friss fűszernövények, haj- és bőrszépítő halak, olajos magvak, zamatos zöldséglevesek, „fitt” tészták, energetizáló citrusok: mind egy karcsúbb, egészségesebb életritmus aktív részeseiként.
 
Március 27-től április 3-ig: méregtelenítés gabonákkal, barnarizzsel és zöldségekkel
 
Ezen a héten a halon kívül semmilyen más húsféle nem fogyasztható, halat is maximum 3 alkalommal, zöldfűszerekkel, frissen őrölt fűszernövényekkel gazdagon fűszerezve, de minimális sóval, kizárólag grillezve, ill. wokban vagy tepsiben sütve fogyasszunk, rántás, bundázás, bő olajban sütés továbbra is tilos (a salátába való, jó minőségű konzerv halfélék megengedettek, az olajos is). Érvényes emellett a vitálprogram étkezési ritmusa, fix elemei: frissen facsart citromlé + lúgos víz napi 2X, nyers zöldségek napi 2X, párolt vagy serpenyőben, kevés olívaolajon pirított zöldség napi 1X, lúgosító tea, oxigénnel dúsított ásványvíz napközben ideálisan 2-2,5 liter, teáskanálnyi béltisztító lenmag étkezések között (délelőtt, délután) naponta 2X. 
 
 
A vitálprogram utolsó két hetében nem fogyasztható:
 
- Semmilyen tejtermék, a sovány sem, helyettesítsük őket növényi „tejekkel”: szójatej, rizstej, kókusztej. Ízletesek, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdagok és sokkal alacsonyabb a kalóriatartalmuk, mint az állati eredetű tejtermékeknek. Sajtok helyett a kalciumban gazdag tofut vegyük, hazánkban natúr és füstölt változatban is kapható, ideális pl. salátákba vagy szezámmaggal, pirított zöldségekkel együtt sütve, szójaszósszal, fűszerekkel, zöldcitrom-lével. 
 
- Természetesen továbbra is tilos minden többszörösen feldolgozott, félkész, „konyhakész” termék, mesterséges ízfokozóval, adalékokkal dúsított étel, gyorskaja. Mivel a finishben relatíve kevés féle ételt fogunk enni (gabonák, rizs, zöldségek), ezért érdemes ezekből a legjobb, akár bio minőséget választani. 
 
- A fehér cukor mellett tiltólistára kerül minden más cukorféle (barnacukor, nádcukor), valamint a mesterséges édesítőszer is. Kizárólag mézet, nyírfacukrot, sztíviát fogyaszthatunk, a mézet cseppenként, a nyírfacukrot csipetenként mérjük. 
 
- Törekedjünk a relatíve teljes sótlanságra. A só megköti a vizet, gátolja a méregtelenítést. A friss zöldfűszerek és egyes fűszernövények (bors, kurkuma, gyömbér, petrezselyem, koriander, szegfűszeg, fahéj, chili) viszont felpörgetik a méregtelenítést, és még a kilókat is gyorsabban izzasztják le rólunk. 
 
- Húsvétig le kell mondanunk hőn szeretett napi feketénkről: a sóhoz hasonlóan a kávé is vizet von el a szervezettől, erősen savas kémhatású (ezért ajánlott mindig egy nagy pohár citromos víz kíséretében inni, ami nem csupán a folyadékot pótolja, hanem lúgosít is), gátolja a méregtelenítési folyamatokat. Ha nagyon áhítozunk utána, pótoljuk bioboltokban kapható gabonakávéval, nyírfacukorral, szójatejszínnel ízesítve, hogy legalább az illúzió meglegyen. Két hét kávétlanság után viszont sokkal intenzívebben érezzük majd az „igazi” őrölt kávék zamatát, megkülönböztető jegyeit, aromáit. A program utolsó két hetében a kávé helyett nyissunk teret a karcsúsító, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag zöld teának, melyből mindig szálasat vegyünk, forró, de nem forrásban lévő vízzel forrázzuk le és csak 3-4 percig hagyjuk ázni. Érezni fogjuk, hogy ugyan nem dob fel hirtelen, de frissítő hatása sokkal hosszabb, mint  a kávéé. 
 
- Tiltólistára kerül másik kedvencünk, a feketecsokoládé is, vigasztaljon minket egy dús, 70-80%-os kakaótartalmú húsvéti csokitojás víziója. 
 
- Szénhidrátok tekintetében lekerül az étlapról minden fehér lisztet tartalmazó tésztaféle és péktermék, tehát a fehér lisztből készült, élesztőmentes pászka is (húsvétkor viszont gyorsan visszaugorhat a kosárba, hiszen archaikus szerepe van az ünnepen). Helyettük minőségi, teljes kiőrlésű „barna” lisztekből (rozs, hajdina, köles, tönköly, durum) készült tésztákat, péktermékeket fogyasszunk, azokat is túlnyomó részben élesztőmentes változatban, pl. tönköly pászka, teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú extrudált kenyerek. Minél inkább sötét és darabos, magvakat tartalmazó egy péktermék, annál inkább érdemes arra, hogy beugorjon a bevásárlókosárba. 
 
 
Amit ezen kívül a kosárban hagyunk, ill. rakunk: 
 
- Kiváló minőségű, tápanyagokban, vitaminokban gazdag tojás (pl. Gyermelyi, hazánk legnagyobb, hipermodern tojáskeltető üzeméből); „a természet törékeny héjba zárt energiabombáját” bármikor kombinálhatjuk salátákhoz, nyers és párolt zöldségekhez, ízesíthetjük zöldfűszerekkel, snidlinggel, zsázsával, tormával, magos mustárral (majonézzel természetesen nem). 
 
- Méregtelenító gabonafélék, melyekből a hét folyamán különböző sós és édes mini-egytálakat főzünk majd: 1 zacskó köles, 1 z. hajdina, 1 z. bulgur, 1 z. quinoa.
 
- Barnarizs és vadrizs: keverve a legjobb és leghatékonyabb. 
 
- Párolni való zöldségek a lehető legváltozatosabb formában: gyors és praktikus megoldás bespájzolni több zacskó gyorsfagyasztott zöldségmixet, így a zöldség + gabona egytálakat akár napokra előre is elkészíthetjük és reggel, a hűtöböl kikapva ételhordó dobozban a munkahelyünkre is bevihetjük. 
 
És ha éhesnek érezzük magunkat:
 
Bár a gabonakúra laktat (vigyázni is kell a mennyiségekkel és pontosan tartani az étkezési időpontokat), ha napközben mégis megkívánnánk egy kis koncentrációfokozó nassot, aszalt gyümölcsöket (pl. vitaminban gazdag vörösáfonyát), alacsonyabb cukortartalmú friss gyümölcsöt, natúr, pörköletlen magvakat fogyasszunk. 
 
 
Méregtelenítő gabona mini-egytálak:
 
- Naponta minimum 2X, a reggeli és a déli gabona mennyisége személyenként fél bögre (szárazon mérve), az esti pedig ennek a fele, tehát negyed bögre, illetve elhagyható, ez esetben este csak párolt vagy sült zöldséget eszünk friss salátával, zöldfűszerekkel, magvakkal, főtt tojással, tofuval, 3 alkalommal a sovány hal is engedélyezett. 
 
- A konyhaművészetben kevés egyszerűbb dolog van, mint a gabonák elkészítése: pároljunk meg kevés olívaolajon egy-két kanálnyi hagymafélét, akár keverve is a különböző hagymafajtákat, amikor illatozik, tehetünk hozzá más apróra vágott zöldséget, pl. pritaminpaprikát, ami nagyon finom sütve, amikor a zöldségek átpirultak, öntsünk hozzá fél bögrényi gabonát (köles, hajdina, quinoa, barnarizs, vadrizs), pár percig pirítsuk együtt a zöldségekkel és a hagymával. Öntsük fel 2-3dl vízzel vagy zöldségalaplével, ne sózzuk, inkább tegyünk hozzá teáskanálnyi természetes levesfűszerkeveréket és gabonától függően 5-15 perc alatt főzzük készre. 
 
- A gyorsfagyasztott zöldségek elkészítése sem bonyolultabb ennél: kevés olívaolajat hevítsünk fel egy lábasban, szórjuk bele a zöldségkeveréket, forgassuk át, természetes zöldfűszer-keverékkel ízesítsük, majd fedjük le és nagyon lassú tűzön, víz hozzáadása nélkül pároljuk készre. 
 
- A kész gabonákat és a párolt zöldségeket tetszés szerint kombináljuk egymással a hét folyamán. 
 
Tipp: a gabonakásákat nem csak zöldségekkel, hanem hüvelyesekkel: pár kanálnyi párolt, fűszeres babbal, borsóval, barna- vagy vöröslencsével is gazdagíthatjuk. Ez a mix a világ minden táján fellelhető a tradicionális konyhaművészetben.  
 
- Egy édes kombináció: gyerekek, felnőttek számára is egyaránt ellenállhatatlan az aszalt gyümölcsökkel, mazsolával, vaníliával, fahéjjal ízesített köleskása, vigyázat: magas kalóriatartalmú és szinte magától „eltűnik” a lábasból, egy étkezésre csak egy müzlistálnyit fogyasszunk, kizárólag reggelire vagy ebédre, a hét folyamán maximum 2X. 
 
Elkészítése: 
 
A kölest hideg vízzel jól mossuk át, majd tegyük fel egy lábasba, 3-4-szeres vízbe főni. A főzővízbe csipet sót és 1-2 kanálnyi nyírfacukrot tegyünk. Ízesíthetjük vaníliarúddal, fahéjrúddal is. Nagyon lassú tűzön, fedő alatt, olykor megkevergetve főzzük kb. 30-40 percig, amíg puding-állagú nem lesz. Amikor kész, keverjünk bele 1-2 kanálnyi zabpelyhet és hagyjuk lefedve. A roppanós zabbehely jól kiegészíti a köles puhaságát és az emésztőrendszer tisztításához is hozzájárul. Tálaláskor ízesíthetjük gyümölcsteában kiáztatott, aszalt vörösáfonyával, mazsolával vagy bármilyen más gyümölccsel, megszórhatjuk darált dióval vagy mákkal (ezeket semmiképp ne cukrozzuk), ha még édesebben szeretnénk, mézet csorgassunk rá. 
 
 
Habkönnyű ízélményeket, karcsú tavaszt mindenkinek!