Testreszabott tésztábavalók: kurkuma és lime

 
A friss fűszerek használata tésztaételeinkben nem csupán íz szempontjából kényeztető, hanem egészséges is: a fűszernövények méregtelenítenek, serkentik az emésztést, természetes vízhajtók, segítségükkel a felesleges kilók is gyorsabban olvadnak le. A világ konyháinak szövevényes történetében nem véletlenül alakultak ki olyan ütős párosok, mint kurkuma és lime, koriander és chili, citrom és tárkony. Egzotikusan hangzik? Pedig jó minőségű őrölt kurkumát, illatozó zöldcitromot, friss koriandert ha a sarki vegyesben nem is, de a legközelebbi bevásárlóközpontban, delikátban vagy piacon biztos kapunk. 
 
Kurkuma & lime
 
Származási hely: 
 
Kurkuma: India, Délkelet-Ázsia
Lime: Ázsia
 
Felhasználás:
 
 
Kurkuma: a gyömbérfélék családjába tartozó növény szárított gyökerének egzotikus aromájú, enyhén pikáns őrleményét használjuk fűszerként. Olyan alapfűszer, mely rendkívül jól idomul más ízekhez, pl. citrusfélékhez, fahéjhoz, fokhagymához, hagymafélékhez. Joghurtos „mártogatósoknak”, pácoknak is egyedi ízt kölcsönöz egy kis apróra vágott mentával, petrezselyemmel vagy korianderrel.
 
 
 
Lime: kellemesen karakteres, hűs citrusféle, melynek gyümölcse nem csupán ételek, hanem koktélok sokaságának alapanyaga, pl. a klasszikus limonádéé. Reszelt héját édességekbe, joghurtokba, túrókrémekbe, szárított levelét halak – különösen lazac – párolásához, gyógyteák készítéséhez használhatjuk fel. 
 
Történelem: 
 
Kurkuma: az indiai és délkelet-ázsiai konyha alapfűszere, brit közvetítéssel elterjedt a karib-szigeteki gyarmati konyhában, mára pedig meghódította a világot. A „curry” fűszerkeverékek egyik fő alapanyaga nem csupán Indiában, hanem pl. Jamaikán is. 
Lime: őshonos a trópusi, szubtrópusi vidékeken, az indiai, thai, vietnami, iraki, iráni, közép- és dél-amerikai, mexikói, karibi konyha alapanyaga, a tradicionális perzsa (iráni) és iraki konyhában szárított változatban is népszerű („fekete lime”). Közép- és Dél-Amerikába a Csendes-óceánt átszelő polinéz hajósok, Európába az Andalúziát hétszáz évig uralmuk alatt tartó mórok hozták el, Észak-Amerikába pedig a gyarmatosító spanyolok és portugálok exportálták. C-vitamin tartalmánál fogva, és mert a 19. század végén a Karib-térségben ez volt a legkönnyebben beszerezhető citrusféle, a brit tengerészek fő ellenszere a rettegett skorbut ellen. 
 
Gyógyhatások:
 
Kurkuma: gyulladáscsökkentő, tisztító-méregtelenítő, bőrszépítő, anyagcserét, emésztést, a máj regenerálódását elősegítő, vérkeringés-javító, az új vérsejtek képződését elősegítő, láz- és köhögéscsillapító, hurutoldó. Külsőleg gyulladáscsökkentő pakolásként, izom- és ízületi sérülésekre, valamint gyulladt, viszkető bőrirritációk gyógyítására használják. 
 
 
Lime: C-vitamin-forrás, hatékony lúgosító antioxidáns, mellyel a káros savak ellen harcolhatunk. Illóolaja frissítő, revitalizáló, pozitív energiákat hordozó, parfümökben, szappanokban is népszerű komponens. Feszültség, kimerültség esetén ajándék lehet pár csepp lime-olaj illatába burkolózva felpezsdülni, fürdőt vagy masszázst venni. A lime-magokból hidegen sajtolt olaj emellett hatásos gyulladt, zsíros bőr, valamint cellulitisz kezelésére is.
 
 
Spiritualitás: 
 
Kurkuma: szent gyógynövény, melyet 2500 éve használnak az indiai ájurvédikus (a hosszú élet gyakorlatát elősegítő) gyógyászatban, széles körben főleg bőrszépítő, bőrtápláló, öregedésgátló, (bőr)gyulladáscsökkentő hatásairól ismert, esküvői szertartások elmaradhatatlan része Indiában, Nepálban, Pakisztánban, Bangladesben. A szertartást Indiában „haldinak” hívják (a szó több indiai nyelvjárásban magát a kurkumát is jelenti), melynek során a menyasszony és a vőlegény arcát, karját, lábát kurkumából, gyógynövényekből, növényi olajakból, szantálporból és aludttejből készült pasztával kenik be. 
 
 
Lime: az indiai tantrikus kultúrában – sokszor chilivel párosítva – a testet-lelket fogva tartó rossz szellemek elűzésére hivatott.  
 
Hol keressük? 
 
Őrölt kurkumát természetesen a bevásárlóközpontok fűszer-részlegén, valamint ázsiai fűszerboltokban, delikát üzletekben, többfélét és többféle minőségben, olvassuk el a tájékoztatót és mivel egy üveg sokáig elég, válasszuk a legjobb minőséget. Lime-ot a nagyobb bevásárlóközpontok zöldségosztályán, a citromok, citrusfélék környékén: szagoljuk meg és a legintenzívebben illatozókat válasszuk. 
 
Kurkumás-csirkés tészta lime-mal és korianderrel
 
Hozzávalók: 
 
csirkemell / 7-8 gerezd fokhagyma / 1 póréhagyma / 1 doboz kókusztej vagy szójatej, esetleg alacsony zsírtartalmú főzőtejszín / őrölt kurkuma / 1 db lime / tengeri só / barnacukor / apróra vágott chili / friss korianderlevél / 1 db magas keményítőtartalmú burgonya / személyenként 6-8 dkg hosszútészta
 
Elkészítés:
 
1. A felkockázott csirkemellet rakjuk tálba, önstük le kókusztejjel vagy szójatejjel, reszeljünk rá bőven fokhagymát, szórjuk meg apróra vágott póréhagymával, pár evőkanál őrölt kurkumával, leheletnyi sóval. Jól dolgozzuk össze, fedjük le és pihentessük a hűtőben pár órát vagy egy egész éjszakát. (Ha nem kapunk kókusz- vagy szójatejet, light joghurttal is készíthetjük a pácot, bár húsos ételeknél a további állati eredetű összetevőket mind egészségi, mind karcsúsági szempontból ajánlatos kerülni.)
 
2. Olíva- vagy szezámolajat forrósítsunk fel, futtassunk meg rajta pár, előzőleg késlappal szétnyomott fokhagymagerezdet. Amikor illatozni kezd, szórjunk bele egy-két teáskanál barnacukrot, folyamatosan kevergessük, amikor karamellizálódik, dobjuk rá a bepácolt csirkemell-darabokat, valamint az apróra vágott chilit ízlés szerinti mennyiségben és további kevergetés mellett, magasabb lángon pirítsuk össze a hozzávalókat. 
 
3. Vegyük alacsonyabbra a lángot, és engedjük fel az ételt egy doboz kókusztejjel (helyettesíthetjük szójatejjel vagy alacsony zsírtartalmú főzőtejszínnel), tegyünk bele egy csokor korianderlevelet, melyet szintén megtalálunk a bevásárlóközpontok zöldségosztályán, cserepes kivitelben. Ha szükséges, még egy kis kurkumával, kevés sóval egészítsük ki a fűszerezést, végül csavarjunk bele az étel mennyiségétől függően fél-egy lime levét.
 
4. Sűrítésként reszeljük bele a burgonyát és lassú tűzön főzzük készre. 
 
5. „Al dentére” főtt hosszútésztával, apróra vágott korianderrel megszórva tálaljuk. 
 
Tésztatipp: Gyermelyi nyolctojásos szélesmetélt
 
Egészségtipp: 
 
Mivel a friss fűszerek tápanyagait szeretnénk működésbe hozni, vigyáznunk kell a sózással. A fűszerek aromája igazán „minimálisan sózó” étrendben élvezhető, a túl sok só (és cukor) lenyomja az ízeket, nem engedi kifejlődni az ízérzékelést – különösen fontos ez gyerekeknél és tiniknél, akik nap, mint nap ki vannak téve az ízfokozókkal extra sósra vagy édesre felturbózott műízeknek. A sok só emellett megköti a vizet és ezzel a fűszernövények vízhajtó, emésztést serkentő, fogyást elősegítő hatása ellen dolgozik. 
 
Diétatipp: 
 
 
A lime, bár a citromhoz képest körülbelül negyedannyi a C-vitamin tartalma, karakteres íze miatt mégis jól működik lúgosító-fogyasztó citruskoktélokban: naponta háromszor, minden főétkezés előtt negyed órával igyunk meg egy frissen facsart citrom és egy lime levét nagy pohár szénsavmentes ásványvízzel vagy lúgos vízzel keverve. Az első citruskoktélt reggel éhgyomorra igyuk, mert szervezetünk így tudja befogadni a legtöbb C-vitamint, valamint a citrusok anyagcsere-javító hatása is ekkor érvényesül a legjobban.
 
Lúgosító tipp: 
 
A kávét nem véletlenül vagy divatból szolgálják fel (jobb helyeken) egy pohár citromos vízzel. Hőn szeretett feketénk ugyanis savasít, a sóhoz hasonlóan kivonja a vizet a szervezetből, ezért ajánlott minden kávé után egy nagy pohár citromos, szénsavmentes víz elfogyasztása.