A tészta teteje

pasta01.jpg

Nem csak nyári dekoráció: varázsoljuk tésztaételeinket vitaminbombává friss zöldfűszerekkel, olajos magvakkal! A vitaminok, ásványi anyagok emésztőrendszerünket, sav-bázis egyensúlyunkat és a mérleget is segítenek a helyén tartani, táplálják a hajat és a bőrt, pozitívan hatnak a hangulatra.

f48.jpg

Petrezselyem

Mint arról sötétzöld színe is árulkodik, klorofillban és magnéziumban gazdag, leghatékonyabb lúgosító gyógynövényeink egyike, mellyel ellensúlyozhatjuk ételeink savas kémhatású (de tápanyagbevitel szempontjából szükséges) komponenseit, pl. húsok, halak, vagy a „klasszikus” szénhidrátnak számító tésztafélék. Magas a kálium-, C- és E-vitamin, valamint karotintartalma, az ógörög kultúrában az erő jelképe: Herkules tiszteletére – akiről úgy tartották, hogy hőstettei véghezviteléhez a petrezselyemben rejlő energia is hozzásegítette – a győztes hadvezéreket, sportbajnokokat petrezselyemfűzérrel köszöntötték. Szardínia szigetén, Törökországban, Algériában és Libanonban őshonos, közeli rokonai a zeller és a koriander.

parsley01.jpg
Gyógyhatások: a szárított növényt (zacskós kiszerelésben kapható a gyógynövényboltokban) leforrázva gyógyteát kapunk, mely erős vesetisztító, lúgosító, vizelethajtó hatású, tisztítja az emésztőrendszert, kihajtja a felesleges vizet, így az ízületekre is pozitívan hat. Petrezselymes tisztítókúra csak várandós kismamáknak nem ajánlott, mivel a hagyományos gyógyászat szerint vetélést okozhat. 

Egészségtipp: lúgosító-tisztító, stresszmentesítő kúrához vegyünk egy-egy zacskó szárított petrezselymet, csalánlevelet és citromfüvet, tegyünk mindegyikből egy evőkanálnyit egy kancsóba, keverjük össze, forrázuk le egy liter vízzel és napközben iszogassuk, legalább két hétig.

Snidling

snidl01.jpg

Az egyik legvidámabb zöldfűszer a vöröshagymával közeli rokonságban álló metélőhagyma vagy pázsithagyma. Egész évben, otthon is egyszerűen termeszthető, olcsó vitaminforrás, melyet kizárólag nyersen szabad használni, mivel főzve elveszti ízét.
Hatásai: gyomorerősítő, étvágygerjesztő, zöld fűszernövényként szintén természetes lúgosító.

Kapor

dill01.jpg

A görögök és rómaiak által is sokoldalúan használt gyógy- és fűszernövény, mely mára az egész világon elterjedt, ízvariánsaiban szerepel pl. a „Szentesi aroma” is. Hazánkban a kovászos uborka és a „kapros-túrósok”, míg az észak-európai konyhában a lazacfogások elmaradhatatlan fűszere. Jó hatással van mindenféle emésztési-, gyomor- és bélpanaszra, felfúvódásra, hányingerre, sőt, tradicionálisan ínygyulladásra, fejfájás enyhítésére is használják. Teája enyhe vízhajtó, hatékony tisztító, lúgosító.

Koriander

koriander.jpg

Mediterrán eredetű gyógy- és fűszernövény, hazánkban „kínai petrezselyemként”, „cigánypetrezselyemként” is ismerik. Közel-keleti, indiai, ázsiai ételek jellegzetes fűszere, de a mexikói salsák és a guacamole (avokádókrém) is elképzelhetetlen nélküle. Magas a C-vitamin- és illóolaj-tartalma, levesekbe, mártásokba, asztali mártogatósokba (chutney) szárral együtt, csokorban belefőzik, leveleit a főzés végén frissen vágva az ételre szórják. Magjait szemes és őrölt formában egyaránt használják, a kínai konyhában nehezebb húsok, mint pl. a sertés jellemző fűszere, segíti a hús emésztését. Az iráni népi gyógyászatban idegesség, feszültség, álmatlanság ellenszere; levelei olyan antibakteriális hatóanyagokat tartalmaznak, melyek akár a szalmonellával is felveszik a harcot.

kor_magok.jpg

A koriander teája vízhajtó, tisztító, étvágygerjesztő; vese- és májtisztításra, szíverősítésre az indiai gyógyászatban például egyenlő mennyiségű koriander- és köménymagot kevernek össze, vízben felforralják, majd a folyadékot leszűrve, lehűtve fogyasztják. Hagyományosan cukorbetegség kezelésére is használják.

Fenyőmag

pine seeds01.jpg

Az olasz pestók alapanyaga, E-vitaminban, magnéziumban, káliumban, telítetlen zsírsavakban gazdag, évezredek óta fontos tápanyagként van jelen a mediterrán, a közel-keleti és az ázsiai konyhában. Érdemes nyersen venni és otthon, kevés olívaolajon vagy sütőben megpirítani. Tésztaételekbe (különösen a spenótos kompozíciókba), valamint salátákra szórva, lepényekbe, kenyerekbe sütve nagyon finom.

pesto_green01.jpg

Édességként jól harmonizál mézzel, joghurttal, gyümölcsökkel (alma, ananász, mangó, barack). Konyhai aprítógéppel (food processor), amivel a hagyományos pestót készítjük, készíthetünk édes-gyümölcsös pestót is, mely remek, energikus reggeli, egy kis adag főtt tésztához keverve pedig finom nyári ebéd, gyerekek kedvence.

Napraforgómag

napr04_72.jpg

A görög monda szerint az ifjú Clytia reménytelenül szerelmes volt a délceg napistenbe, Heliosba, és hogy a nap minden pillanatában gyönyörködhessen szerelmében, napraforgóvá (Heliantus) vált… A napraforgót az indiánok többezer éve, az európaiak az újkori hódítások óta használják, E-vitaminban, ásványi anyagokban, aktív fehérjékben, telítetlen zsírsavakban, lecitinben rendkívül gazdag, magjával akár nyers, akár pirított formában gazdagíthatjuk ételeinket, salátáinkat, olajából a hidegen sajtoltat (nem az ipari mennyiségben gyártott hőkezelt étolajat) érdemes fogyasztani, ezzel is remek saláták készíthetőek, de frissítő nyári zöldséglevesek tetején is jó helyen van. Napraforgómagból is készíthetünk pestót gyors tésztákhoz, édesen pedig szintén nagyon finom lepénykenyerekbe sütve, valamint mézzel, gyümölcsökkel, joghurttal kombinálva.

napr03_72.jpg

Napraforgó a szépségiparban: a nyolcvanas évek elején egy idős néni – akinek hihetetlenül friss, rugalmas és üde volt a bőre –, mesélt arról, hogy napraforgószárból saját kezűleg készített kencéket használ, ugyanis rengeteg tápanyagnak kell lenni egy karcsú szárban, ami megtart egy ilyen nehéz „fejet” úgy, hogy közben a fej rugalmasan fordul a nap felé, nem törik és nem szárad el. Elgondolkoztak ezen a magyar szépségipar kémikusai is, így indult világhódító útjára a Helia-D termékcsalád.

helia01.jpg

A krémek bázisát a napraforgószár rugalmasságáért felelős anyag, az „auxin”, az E- és C-vitamintartalom (mindkettő hatékony öregedésgátló antioxidáns), valamint az a tény alkotja, hogy a lecitinben gazdag napraforgóolaj rendkívül jól felszívódik a bőrben, puhává, selymessé varázsolja, egyben jó hatással van annak víz- és zsírháztartására.

Tökmag

pump01.jpg

A vasban, magnéziumban, mangánban, rézben, vitaminokban, fehérjékben gazdag, magvakba oltott tápanyagbomba elsősorban a közép-kelet európai, valamint a mexikói és latin-amerikai konyha jellegzetessége, de enyhén pörkölt változatban a görög konyhában is kedvelt. A magvak L-triptofán-tartalma miatt (ami szervezetünkben a boldogsághormon, a szerotonin termeléséhez járul hozzá) hatékonynak bizonyult a depresszió, stressz, hangulatingadozások kezelésében.

pump03.jpg

Varázslatos ízű olaja – melyet salátákba, levesekbe, pogácsafélék, kenyerek tésztájába cseppenthetünk – rendkívül sokoldalú gyógyszérum, hagyományosan a bélműködés elősegítésére, emésztőrendszeri problémák kiküszöbölésére, prosztatabetegségek gyógyítására, valamint a tesztoszteronszint emelésére, a „férfierő” növelésére használják.