Május 17: a táplálkozás forradalma Jamie Oliverrel

fr03.jpg

A főzés olyan, mint az írás-olvasás: tanulni kell – vallja Jamie Oliver, aki 2012-ben indította el május 17-én a Food Revolution Day-t, vagyis a „táplálkozás forradalmának” napját, melynek keretében többezer szervezet, családok, baráti társaságok, szomszédok, kisközösségek tanítják egymást és a gyerekeket a valódi étel értékeire, a friss hozzávalókkal való bánásmódra, konyhatechnikákra és persze receptekre. Örömmel fedeztük fel, hogy két magyar projekt is részt vesz a nemzetközi eseményen, a bejegyzésben eláruljuk, kik, megosztjuk egészséges tésztafogyasztásra vonatkozó tippjeinket, valamint az egyik résztvevő Jamie weboldalára beküldött szicíliai tésztájának receptjét, ami eddig több mint 43 ezer like-ot kapott :) 

fr11.jpgA friss, természetes hozzávalókból készült étellel kapcsolatos tudás hagyomány, mely gyökereinkkel kapcsol össze (gyermekkorunk illata…), és a jövő záloga, mivel a tudást átadjuk gyermekeinknek és azoknak, akiknek nem volt lehetőségük elsajátítani a sütés-főzés technikáit. Mint arról egyik bejegyzésünkben írtunk, a hagyományos tésztaételek készítése például olyan mély tradíció akár a magyar, az olasz vagy az ázsiai kultúrában, hogy hiába próbálták, egyszerűen nem lehet újraalkotni, modern formába önteni – ahogy a világ legjobb autótervezőjének sem sikerült „design” száraztésztát terveznie>>.

fr04.jpg

A friss hozzávalók ismerete és a főzési fogások elsajátítása mellett előtérbe kerül május 17-én az elhízás elleni harc és a tudatos vásárlási szelekció elsajátítása is, melyet az árudömpingben fulladozó (legalábbis a világ ezen a felén fulladozunk benne) 21. századi fogyasztóknak nap mint nap érdemes gyakorolni a bevásárlóközpontokban. Beletartozik ebbe pl. az „akciók” megkérdőjelezése: kapjuk elő a mobilt és számoljuk ki mennyiségarányosan, tényleg akció-e az akció, szintén tegyünk kérdőjelet a mesterséges adalékanyagokkal, ízfokozókkal felnyomott, gyors- és félkész ételek, tömbsajtok, lefóliázott felvágottak, virslik, szalámik, húsfélék előtt: igen, tudjuk, hogy olcsók, de ha valaki napi szinten ilyeneket eszik, egy idő múlva egészségproblémái kezelésére kell majd költenie és nem is keveset. A sok finomított fehér cukrot, finomított sót, mesterséges tartósítószereket, ízfokozókat, emészthetetlen transzzsírokat tartalmazó ételek jelenlétét a szervezetben először a hasi és deréktáji zsírpárnák jelzik (az emészthetetlen dolgokat a szervezet elsősorban ide rakja le), hosszú távon pedig egészen súlyos egészségkárosodáshoz is vezethetnek. Mindenképpen azt javasoljuk, hogy húst és tejterméket ne polcról, hanem kimérve, pultból vásároljunk vagy - ha van rá lehetőségünk - piacon, megbízható termelőktől szerezzük be az élelmiszert, különös tekintettel arra, hogy a gyerekeknek igazi élmény a piac, sokat tudnak így tanulni.

fr12.jpg

A gyerekek ízérzéke 7 éves korra kialakul, ekkorra megtanulják, hogy „mi a finom”, és ha ez adott esetben pl. „fűszeres mexikói chips ketchuppel”, ezt nagyon nehéz később átprogramozni helyes táplálkozásra. (Az emészthetetlen  műételek, az ásványi anyag- és vitaminhiány negatívan befolyásolhatja tinédzserkorban nemcsak az alak változását és a bőr minőségét, hanem a hormonális változások egészséges lefolyását is!) Gyermekeink persze eltanulják, mit teszünk a kosárba, így nemcsak ők, hanem az ő gyermekeik is a továbbgyűrűző családi mintát fogják követni, szóval a felelősség nagy: bárhogy is csábítanak a színes gumimacik, pakoljuk csak tele a kosarat zöldséggel, gyümölccsel, friss citrommal, magvakkal, zöldfűszerekkel, és ne feledkezzünk meg egy üveg jó olívaolajról sem: ebből már simán ki lehet indulni a konyhában. Olyan kényes dolgok, mint a napi szénhidrátforrás tekintetében (tészta, kenyérfélék), legyünk könyörtelenek, válasszuk a természethez legközelebb álló minőséget, amiben tényleg van tápanyag, ásványi anyag, és nem csak a finomliszt meg a tartósítók dominálnak. A tésztás zacskókon nézzük meg, milyen minőségű lisztet és mennyi friss tojást tartalmaznak (ebből a szempontból bátran ajánljuk a hazai piacon a Gyermelyi termékeket, melyek kiváló lisztekből, magas tápértékű friss tojással, vezető technológiával készülnek).

fr07.jpg 

Mástészta egészségtippek a „táplálkozás forradalmának” napjára:

-          A friss citrom olcsó, ellát C-vitaminnal, tisztítja a szervezetet, semlegesíti a savakat, méregtelenít, karcsúsít, szépíti a bőrt és jó hatással van az ízületekre: kezdjük a napot ébredés után 1 egész citrom frissen facsart levével, 1 nagy pohár szénsavmentes ásványvízzel vagy lúgosító vízzel keverve. Tésztás ételek előtt, vonalaink érdekében ismételjük meg a citromkoktélt, de akár bevezethetjük napi 3x is, minden étkezés előtt: csak nyerhetünk vele!

-          Mivel a tészta szénhidrátforrás, a nap folyamán addig fogyasszuk, amíg vár ránk annyi szellemi/fizikai kihívás, amivel a bevitt szénhidrátot lepörgethetjük

-          Egy étkezésre 6-8 dkg tészta tökéletesen elég (a tányér 1/3-a), a tányér 2/3-a legyen lehetőleg zöldség és hal

-          Húsos tészták esetében is erősítsünk rá a zöldségek jelenlétére>>, viszont húsos kompozíciókhoz tejterméket (tejszínt, tejfölt) már ne társítsunk, maximum – amennyiben erről nem tudunk lemondani – 1 kiskanálnyi parmezánt használjunk fűszerként, tálalás előtt

-          A tésztás ételeket fogjuk fel a lehető legegyszerűbben: egy maréknyi minőségi száraztészta, pár darab friss paradicsom, 1-2 gerezd fokhagyma, pár levél bazsalikom, extra szűz olívaolaj, frissen őrölt só, bors és 1 kávéskanálnyi parmezán elég egy tökéletes tészta>> megalkotásához

-          Ne használjunk feleslegesen kalóriadús, zsíros sűrítőket (tejszínt, tejfölt): a tésztás ételeket a tészta keményítőben gazdag főzővizével sűrítsük>>

casarecce.jpg 

Tarolt a szicíliai tészta: egy olasz résztvevő receptje a Food Revolution Day weboldaláról>>

 

Hozzávalók 4 adaghoz:

-          „Casarecce” tészta, személyenként 6-8 dkg: ez eredetileg egy szicíliai tészta, de Közép- és Dél-Olaszországban általánosan kedvelt. Rövid mérete miatt könnyen kezelhető, a csavart forma pedig biztosítja a tökéletes szószfelvevő képességet. Itthon a Gyermelyi 4 tojásos copfocska>> és talán a csavartmetélt felel meg neki leginkább. 

-          2 doboz koktélparadicsom, félbe vágva

-          4-5 evőkanál fekete olívabogyó, villával kissé összetörve

-          2-3 teáskanál kapribogyó

-          1-2 evőkanál fenyőmag

-          2 evőkanál reszelt parmezán

-          Frissen őrölt só, bors (a sóval vigyázzunk, mert a kapri is sós)

-          Szárított oregánó

-          Extra szűz olívaolaj

-          Zsemlemorzsa, lehetőleg száraz zsemléből frissen reszelve

 

Elkészítés:

  1. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra.
  2. Egy sütőtálba szórjuk bele a félbevágott koktélparadicsomokat, az összetört olívabogyót, a kapribogyót, a fenyőmagot, fűszerezzük oregánóval, sóval, borssal, locsoljuk meg olívaolajjal és süssük 25 percig.
  3. Ha ez letelt, keverjük át, szórjuk meg parmezánnal és zsemlemorzsával, és süssük még 10 percig.
  4. Ezalatt főzzük ki a tésztát „al dente”.
  5. Keverjük össze a tésztát a szósszal és forrón tálaljuk.

 

A Food Revolution Day-ben résztvevő magyar projektek:

„Játssz az étellel!”: rendezvény gyerekeknek a székesfehérvári  Albaparkban>> 

„Balanced Diet Workshop” gyerekeknek a Nagykovácsi Általános Iskolában>> 

Babérlevél Tanoda, a nagykovácsi projekt szervezője>>

A Food Revolution Day magyar Facebook-oldala>>

fr16logo.jpg

A Food Revolution Day hivatalos weboldala>>

Nemzetközi Facebook-oldal>>

Jamie üzenete a résztvevőkhöz: