A tojás diadala

e05.jpg

Feltárjuk a tojás és a tojásos tészta titkait, rávilágítunk a tyúk pszichéje és a tojás közötti kapcsolatra, megismerkedünk egy itthoni dupla óriás, egy Amszterdam utcáin „bolyongó”, és egy indiai „kiber-építészeti” tojással – a földre visszazuhanva pedig hasznos tippeket adunk tojásvásárláshoz, szépítkezéshez.

e12.jpg

Az emberiség No1 szupertáplálékát viharos 20. századi történelme során először az égbe emelték, majd egyik pillanatról a másikra deportálták, a ’90-es években majdnem teljes karaktergyilkosságot követtek el rajta, az ezredforduló környékén pedig elkezdődött máig tartó rehabilitációja. A 21. században, úgy tűnik, újra mindennapjaink része lesz a természet tökéletes alkotása, mely tartalmi és formai harmóniájával magát az időtlenséget és az univerzális tudást jelképezi – mármint a tojás univerzális tudását, mert mi még mindig ott tartunk, hogy vajon a tyúk volt-e előbb...

Kezdjük a tojás kivételes tulajdonságaival:

- Fehérje, ásványi anyag és vitaminbomba, mely tartalmazza a növekedéshez szükséges aminosavak leggazdagabb keverékét. Mintha azért kaptuk volna, hogy azok az „emberkölykök” is elég proteinhez jussanak, akik még nem tudnak vadászni. 
- Mivel kalóriában szegény – egy nyers tyúktojás csupán 75 kcal –, tápanyagban, vitaminban, fehérjében viszont kivételesen gazdag, a tojás a kiegyensúlyozott táplálkozás és az egészséges diéta egyik alapja lehet.
- 1 tojásfehérjében lévő protein (=fehérje, a szó jelentése: „elsődleges fontosságú”), a napi fehérjebevitel 12%-át fedezi. Fehérjetartalma miatt a tojás tiszteletbeli húsnak minősül. A házi szépségápolásban a tojásfehérjét arctisztításra, a felesleges zsírréteg eltávolítására használhatjuk, ill. hetente egyszer bőrradírozásra, durva szemcsés tengeri sóval keverve. Kétfázisú tojáspakolás arcra>>
- 1 tojás sárgájában – mely egy egészséges tojás kb. 30%-át teszi ki – telített zsírok vannak, ebből a napi zsírbevitel 8%-át fedezhetjük. Telített zsírokból (tojásból, húsfélékből) összességében a napi zsírbevitel maximum egyharmadát kell fedeznünk, kétharmadot pedig egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírokból (hidegen sajtolt olajok, pl. olívaolaj, tökmagolaj, valamint olajos tengeri halak) kell bevinnünk. Kiegyensúlyozott tojás-, hal- és húsfogyasztás mellett már nem kell plusz állati vagy növényi zsírokkal (vaj, margarin) terhelni szervezetünket. A házi szépségápolásban a zsírokban, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag tojássárgáját a már megtisztított arc táplálására használhatjuk, akár más összetevőkkel, pl. mézzel (mely antibakteriális hatású) keverve, de test-tekercselésre és hajápolásra is kiválóan alkalmas: Cellulitisz body wrap tojással>>; Almaecetes-tojásos hajpakolás>>
- D-vitaminból 1 tojás a napi bevitel 14%-át tartalmazza. A D-vitamin elengedhetetlen a csontritkulás, a szív- és immunrendszeri, a daganatos és mentális megbetegedések, a bőrbetegségek és a szklerózis multiplex megelőzéséhez.
- Egy tojásból napi A- és B2-vitaminszükségletünk 15%-át fedezhetjük, emellett a tojás tartalmaz még szelént (napi bevitel 12%-a 1 tojásban), foszfort (napi bevitel 9%-a), folsavat (napi bevitel 6%-a), pantoténsavat (napi bevitel 6%-a), vasat (napi bevitel 4%-a), magnéziumot, káliumot, nátriumot, biotint és cinket.
- A tojásban lévő antioxidánsoknak köszönhetően csökkenthető a szem korral járó megbetegedéseinek kockázata, pl. a sárgafolt-elfajulás.
- 3 tojás reggel: egészséges emésztés, dinamizmus egész nap. A tojás igazi „szuperreggeli”, mivel egyedülálló hatást gyakorol az emésztőrendszerre. Anyagcserénk zavartalansága szempontjából fontos, hogy elegendő „jó zsírral segítsük az epehólyag kiürülését, ennek hiányában nem csak emésztésünk akadozik, hanem a létfontosságú A-, D-, E-vitaminok sem tudnak hasznosulni. Dr. Légrády Péter (a Tojás, táplálkozás, egészség c. könyv szerzője) több évtizedes kutatásai bebizonyították, hogy az epesavak feladataikat csak úgy tudják ellátni, ha kellő „hasznos zsírral elérjük az epehólyag teljes kiürülését reggel és késő délután. Ezt a kiürülést pontosan 3 db reggeli tojás – lágy, kemény, tükör, rántotta, stb.  biztosítja, mely közel 100%-os epehólyag-ürülést eredményez. A háromtojásos szuperreggelit akár minden másnap összeüthetjük: a ’90-es évek „koleszterinhorrorjával” ellentétben a könyvből az is kiderül, hogy ételeink koleszterintartalmának nincs köze a vér magas koleszterinszintjéhez, valamint – amit egyre többen tudnak – lézezik „jó” és „rossz” koleszterin: HDL és LDL>>

e10.jpg

Tojás, tojásabb, legtojásabb…

A tojás értékeit természetesen csak az igazi tojás hordozza, a műanyag nem. Egy kis segítség tojásvásárláshoz (forrás>>): 

1. Az, hogy mekkora egy tojás, a tyúk korától és fajtájától függ, a tojás mérete viszont nem befolyásolja a minőséget. Tojásméretek:
- 53 gramm alatt: S-es
- 53-63 gramm: M-es, a cikk szerint ez a legjobb, mert az L-es tojások héja törékennyé válhat
- 63-73 gramm: L-es
- 73 gramm felett: XL-es
2. Bio, kapirgálós, ketreces…: a tojás minősége nagyban függ a tyúk takarmányának összetételétől, a tyúk életmódjától, pszichés állapotától, stresszes tyúkok pl. hibás, gyűrött héjú tojást tojhatnak. A magyarországi 2012-es, dupla óriástojást” tojó tyúk állítólag a változókor miatt produkálta ezt a tiszteletreméltó eredményt: 

3. A tojás minőségére, a tyúk tartására vonatkozó infókat számozás formájában a tojás dobozán találjuk:

- „0”: bio tojás, a tyúk szabadon kapirgált és eledele is teljesen bio volt (a cikk szerint itt az a probléma merülhet fel, hogy a bekerített zöld területen, ahol a tyúkokat tartják, viszonylag hamar kipusztul a növényzet)

- „1”: a tyúk szintén szabadon kapirgált, de eledele már nem teljesen bio takarmányból származott, itt jönnek be a keverék-takarmányok

- „2”: a tojás alternatív (mélyalmos vagy istállós) tartásból származik, nem bio takarmány

- „3”: ketreces tartás, abszolút nem bio takarmány: ha minőségileg megfelelő a takarmány, ezek a tojások is lehetnek jók, amennyiben figyelmen kívül tudjuk hagyni a tyúk élethosszig tartó szenvedését
4. Bizonyos számú tojóig és értékesített darabszámig nem kell pecsételtetni a tojásokat, ezért nyugodtan vásárolhatunk „jelöletlen tojást kisebb piacokon, falusi termelőktől 
5. A tojás színét befolyásolja, ha sárga kukorica-takarmányon tartották a tyúkot, valamint a takarmányba kevert, (többnyire) természetes színezők, karotinok
6. Az extra tápértékű, E-vitaminos, magas szeléntartalmú tojások esetében az „extra” természetesen a tyúkba megy, és nem a tojásba fecskendezik bele utólag, tehát a tyúk kap egyedi, magas tápértékű takarmányt (ilyen extra minőségű tojás a hazai palettán pl. a Gyermelyi Vita)

egg noodle01.jpg

Kedvencünk, a tojásos tészta, alias pasta all’uovo, lo-mein, chow-mein, egg noodle…

Mint azt már több bejegyzésben fejtegettük, a tojás a tésztában energia ugyan, de áldásos plusz, főleg növekedésben lévőknek. Ha tésztaételt készítünk, legjobb, ha az étel jellege (magyar, olasz, ázsiai) határozza meg, hogy tojásos tésztához vagy durumliszt + víz keverékéből készült „olasz” tésztához nyúlunk. A kalóriaérték igazán nem számít, mivel a „tojásos” és a „durum” 10 dekagrammjában csupán 10-15 kcal-val van kevesebb a durum javára: inkább a mennyiségre, az időzítésre és a helyes főzési technikára érdemes koncentrálni. A hazai piacon a legkomplexebb minőséget talán a friss tojással + első osztályú durumbúza-őrleménnyel készült prémium tészták nyújtják. Arról a pikáns helyzetről is írtunk, miszerint a magyar tésztarajongók tulajdonképpen mennyire „el vannak kényeztetve” olasz sorstársaikhoz képest: míg számunkra a hagyományos, 4 vagy 8 friss tojással készült száraztészta „alap”, ez a minőség (mármint a tojás jelenléte a tésztában) Olaszországban a „prémium” kategóriát képviseli, és főleg Közép- és Észak-Olaszország konyháiban, éttermeiben, kézműves tésztamanufaktúráiban találkozhatunk vele>>. Érdemes az itthoni bevásárlóközpontokban is elolvasni a tésztás zacskókon a termék összetételét, hogy milyen liszttel és mennyi/milyen minőségű tojással készült. Érdekesség az is, hogy nagymamáink tésztatechnikái – a tészta gyúrása, alakja, vágása – milyen párhuzamokat mutat az ázsiai „őstésztával” és a belőle fakadó, távolkeleti tojásos tésztakultúrával>>.

Wij-krijgen-Kippen-we pick up chickens_Amsterdam.jpg

A bolygó hollandi

Zárásként írhattunk volna a tojás hagyományairól, a hozzá fűződő népszokásokról, de egyrészt úgy érezzük, ezen a fronton bőségesen el vagyunk látva információval, másrészt teljesen elbűvölt minket az az Amszterdam utcáin hömpölygő-bolyongó tojásalkotás, melyet a megújuló bioenergiák népszerűsítése céljából állított munkába a Holland Gazdasági, Mezőgazdasági és Innovációs Minisztérium által is támogatott „Wij krijgen Kippen” (Begyűjtjük a csirkéket) csoport, mely a holland főváros „Amsterdam Zuid” (Dél-Amszterdam) kerületében harcol a hagyományos energiaforrások megújuló, zöld energiával való helyettesítéséért. Mi mással, mint egy bolygó tojással, ami a városrész minden olyan pontján megáll pihenni és kontaktálni az emberekkel, ahol megújuló bioenergiát használnak.

Forrás>>

Wij krijgen Kippen>> 

Mumbai.jpg

A mumbai kibertojás

India kereskedelmi és szórakoztató központjában, a 13 milliós Mumbaiban kapott helyet az a 32 ezer négyzetméteres „kibertojás”, melyet irodaépületnek tervezett a Vijay Associates megbízásából a James Law Cybertecture International, ez utóbbi a „cybertecture” építészeti stílus atyja és névadója, a koncepció pedig az építészet, a technológia és a mérnöki tudás együttes diadala a nyüzsgő urbánus környezetben. Az épület biztosítja saját energiaellátását, ill. minimalizálja a külső energiaforrásokat, a tetőn napelemek és szélturbinák szolgáltatják az energiát, a hűtést pedig a magaslati szintre emelt kert látja el. A kibertojás 30 méteres belmagasságával komplex térélményt nyújt a dolgozóknak, akiknek – mivel az épület több pontján található elektromos mérőeszközökkel, vérnyomásmérőkkel felszerelt pihenőszoba – lehetősége nyílik folyamatos stressz és egészség-monitoringra is, emellett a számukra legkedvesebb vagy legpihentetőbb „virtuális kilátást” is testre szabhatják irodáikban, annak függvényében, hogy épp milyen látványban szeretnének gyönyörködni napközben.

Forrás>>