India, mint vezető olívaolaj-gyártó?

Spanyolország babérjaira pályáznak az indiaiak. A BBC hírei szerint mindenesetre egyre több olajfaliget sorakozik Indiában, Rádzsasztán sivatagos nyugati részén. A tervek szerint a betakarítás után, szeptemberben meg is kezdődne az olívaolaj előállítása.

olíva_fa.jpg

Arról korábban írtunk, hogy még tél vége felé megkongatták a spanyol termelők a vészharangot, hogy ebben az évben kevesebb lesz a termés, és így akár hiánycikk is lehet az olívaolaj, de minden bizonnyal drágább lesz, legalábbis ezzel fenyegettek. Ez pedig a világ tésztakedvelőinek sem mindegy. 

Jelenleg Spanyolország állítja elő a világ olívaolaj össztermésének felét, őket szorosan az olaszok és a görögök követik. Rádzsasztánban a kormány támogatásával 2008-óta több mint 144.000 olajfát ültettek, 260 hektáros területen. A területileg legnagyobb indiai állam ezen részének éghajlata, a száraz, meleg nyarak és a rövid, enyhe telek ideális feltételeket teremtenek az olajbogyó termesztésre.

A tervek szerint a következő három évben 5000 hektárra szeretnék bővíteni a termőterületet, a gazdákat pedig támogatásokkal ösztönzik, hogy kezdjenek bele az olajbogyó termesztésbe. Az egyébként 130 rúpiába kerülő fákért csak 28-at kell fizetniük, és öntözőrendszer kiépítését is támogatják központilag, ami a kevés csapadékkal rendelkező területen nagyon lényeges kérdés. Ráadásul így a víz felhasználása is gazdaságosabb, mint egyéb módszerekkel.

Az egyik farmer, aki belekezdett a dologba, hosszú távra gondolkodik. Mint mondja, körülbelül négy év múlva fordulnak termőre a fák, és egy fa akár 100-150 évig is él. Az olajat Olaszországból érkezett technológiával fogják sajtolni, készíteni. Egyre nagyobb a helyi igény is az olívaolajra, amellet, hogy világszerte is egyre növekszik rá az igény, különösen a neki tulajdonított jótékony egészségügyi hatások miatt.

Ebben az évben várhatóan 25 tonna olajat fognak készíteni Rádzsasztánban, ami helyben eleve elérhetőbb áron lesz, mint az import olajok, így sokkal többen tudják majd vásárolni. Hogy világszerte is ismert és elismert legyen, ahhoz azonban még rengeteg marketing tevékenységre is szükség lesz, pláne, ha a már jól ismert spanyol olaj vezető szerepét szeretnék átvenni.