Szűzföldek az olíván túl

Az olívaolaj szinte már kötőszóként szerepel írásainkban, ezért új „extra szűz” területek felfedezésére indultunk...

Sp10_oil8.jpg

Köztudott, hogy a hidegen sajtolt magolajok egészségesek: tartalmaznak egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat, ásványokat, vitaminokat. Ez azonban csak hőkezelés-mentes feldolgozás mellett igaz, ezért, ha magolajokkal akarunk egészségünkbe – és főleg izgalmasabb nyárestékbe – befektetni, a minőségbe is invesztálnunk kell. Ha már az egészségről van szó, mindenképp ajánlott az olajok forrását képező magvakat is fogyasztani, naponta kis mennyiségben, pirítatlanul, mert igazság szerint ők tartalmazzák a lényeget a legtermészetközelibb módon (valamint ez a legolcsóbb módja annak, hogy a bennük lévő értékes tápanyagokhoz hozzájussunk, csupán az emészthetőség miatt érdemes odafigyelni, hogy mikor esszük őket  – pl. este időseknek, gyerekeknek már nem ajánlott) .

A hidegen sajtolt olajok önmagukban nem fognak radikális egészségi változást előidézni, de hosszú távon, egy harmonikus rendszerben: zöldségek, gyümölcsök, halak és más, lehetőleg minél kevésbé feldolgozott húsok, minőségi szénhidrátok (durumtészta, maglisztből készült tészták, barnarizs, DiVita, stb.) és olajos magvak társaságában prímán működhetnek. Márcsak azért is, mert a növényekben lévő vitaminok egy része „zsírban oldódó”, és mégiscsak jobb, ha ezt a folyamatot izgalmas olajokkal segítjük elő, mintha valamilyen hőkezelt, finomított zsírfajtát használnánk.

Nagy vonalakban, a hidegen sajtolt olajok forrásait képező magvak jó hatással vannak az agy fejlődésére, működésére (pl. dióolaj, szezámolaj), a csontozatra (pl. mákolaj, szezámolaj), az erekre, a vérnyomásra és a koleszterinszintre (olívaolaj, lenmagolaj, mandulaolaj, fokhagyma-olíva, ill. fokhagyma-napraforgóolaj, mustármagolaj, avokádóolaj), az emésztésre, májtisztításra, méregtelenítésre (máriatövismag-olaj, bogáncsolaj), általában az immunrendszer erősítésére (lenmagolaj), sebgyógyításra, sérült bőr kezelésére (napraforgóolaj, lenmagolaj, mandulaolaj, avokádóolaj, makadámia dió-olaj), női-férfi problémák kezelésére, megelőzésére (tökmagolaj).

A hidegen sajtolás azért fontos, mert a hőkezelés során az olaj egyre veszít tápanyagtartalmából. Ha nem is ismerjük kívülről az egyes olajok égéspontját, annyit érdemes megjegyezni, hogy az olíva-, a kókusz-, a napraforgó-, a kukorica-, a mandula, a szőlőmag-,  a szója- és a repceolaj az, amivel sütni-főzni érdemes, mivel elég magas az égéspontjuk. A többi magolajat tartsuk a fűszerespolcon, a serpenyőktől távol.

Felfedezettjeink, melyeket elsősorban íz & egzotikum alapján válogattunk a nyári spájzba:

1. Camelina-olaj: rögtön felfigyeltünk rá egy kellemesen rendetlen és elképesztően gazdag választékkal rendelkező bioboltban. Megvettük, kipróbáltuk: harmonikus, nem túl erős, kicsit pörkölt íz, igen kellemes, könnyed, nyárias: olyan salátákba ajánljuk, melyekben enyhébb aromájú összetevők – pl. avokádó, spárga, tengeri halak, párolt karalábé, madársaláta – vannak. A Camelina-olaj úgy fogja egybe ezeket az ízeket, hogy hagyja őket érvényesülni, egyik sem nyomja el a másikat. A salátába magként az enyhén pörkölt napraforgómagot vagy a kesudiót ajánljuk. (Camelina=magvas gomorka vagy sárgarépce, Európa nagy részén és Közép-Ázsiában őshonos. )

2. Pisztáciaolaj: karakteres, ellenállhatatlan, csupa izgalom. Mi más kell egy buja nyáresti salátakompozícióhoz? A vele készült salátákba gyümölcsöt is mindenképp tegyünk (akár frisset és aszaltat együtt), emellett krémlevesek tetejére csorgatva, valamint desszertekhez, fagylaltokhoz is kitűnő választás.

Sp10_oil6.jpg (A kép forrása>>)

3. Makadámia dió-olaj: bevalljuk, a makadámia diót csak pörkölve szeretjük, úgy viszont nagyon. Ebben a formában ajánljuk párosítani a makadámia dió-olajjal, olyan salátákhoz, melyekben karakteresebb ízű hozzávalók – pl. rukkola, endíviasaláta, római saláta, brokkoli, lazac – vannak. Ha tésztasalátába komponáljuk, használjunk robusztusabb, diósabb ízű tésztát (pl. durumtésztát, DiVitát vagy lenmaglisztből készült tésztát).

4. Bogáncsolaj: az egyik legmellőzöttebb olaj – méltatlanul, mivel állítólag ő a leggazdagabb többszörösen telítetlen zsírsavakban, emellett igen jól hat a veseműködésre. A konyhában levesek, szószok, köretek ízesítéséhez, salátaöntetekhez bátran használhatjuk, valamint kiválóan alkamas házimajonéz készítéséhez is.

5. Avokádóolaj: az avokádóról nem tudunk lekattanni, szerintünk az egyik legfantasztikusabb gyümölcs – vagy zöldség, ki hogy gondolja –, és persze nem igaz, hogy „nincs íze”. Van, csak elő kell csalogatni, olaját pedig egy kis lime- vagy citromlé társaságában, enyhén pörkölt kesudióval vagy mandulával, gyümölcsökkel kiegészítve ajánljuk kifinomult salátakompozíciókhoz: előnyben rákok, halak, tofu, fehér sajtok, tenger gyümölcsei… (Sajnos nem túl olcsó, de kiemelt alkalmakon talán megengedhetjük magunknak.)

Salátaöntetek: klasszikusan 2/3 rész olaj, 1/3 rész ecet (vagy citromlé, lime-lé), ezen belül, hogy milyen olaj és milyen ecet, csak rajtunk múlik. Mehet bele ezen kívül méz, apróra vágott chili és más fűszernövények, frissen őrölt bors, mustár, citromhéj, narancshéj, gyümölcspüré, katalán aioli (a rusztikus, tojásmentes változat), citrombefőtt, parmezán: a lehetőségeknek csak fantáziánk szab határt…