Borsó, a főzeléken messze túl…

Vidáman ropogtatjuk az első borsószemeket, de milyen opciót nyújthatnak a levesen, a főzeléken és a borsós omletten túl? Miért kiváló sűrítő a borsó és hogyan lesz belőle ízletes asztali mártogatós vagy egzotikus, meleg saláta percek alatt? Lerántjuk a leplet a borsó „titkos” hiányosságáról is, ami persze nem végzetes hiba.

Sp14_bors11.jpg

A borsónak sok pozitívuma van, például, hogy finom, édes-cukros és gyönyörű zöld. Egy kicsit mélyebben kibontva ezeket a tulajdonságokat: édes, mert természetes cukrokat tartalmaz, a gyermekkort idéző szín és íz mellett pedig igen tápláló is: mivel a szénhidráton kívül nagyobb mennyiségű fehérjét is magába zár, rokonaival, a többi hüvelyessel és borsófélével együtt jó húspótlónak minősül. Harsány zöld színe pedig nemcsak vizuális élmény, hanem klorofilltartalmát is jelzi, a klorofill pedig magnéziumot jelent, amit szervezetünk vassá tud alakítani. Ez persze nemcsak a borsószemekre, hanem a borsó hüvelyére is vonatkozik, ami – mint majd látjuk – forrón-fűszeresen megpirítva salátaként, köretként igazi kora nyári csemege.

Technikailag annyit még a borsóról, hogy keményítőtartalma révén (a burgonyához, répához és a többi borsóféléhez hasonlóan) első osztályú sűrítő, vagyis tökéletesen besűríti a szószokat, leveseket, asztali „kencéket” önmagával. A zsengébb borsónak ugyan kisebb a keményítőtartalma, de így is elegendő a sűrítéshez.

Vegyünk egy példát: mi kétféle borsólevest ismerünk, a teljesen jellegtelen, sós, egyfajta zöldséglevesként készültet, amibe simán belefőzik a borsószemeket (felejthető élmény), valamint az „igazi” borsólevest, amiben a borsó édessége és a fehérbors ereje csap össze. Ehhez a borsót először vajon, kevés liszttel megszórva pároljuk (stauboljuk), utána engedjük fel, némi cukor, petrezselyemcsokor, sárga- és fehérrépa, egy kis zeller és határozott mennyiségű fehérbors társaságában, majd a végén egy kis petrezselymes vajgaluskát szaggatunk bele. Ha krémlevest (vagy szószt) készítünk, a fövés végén a borsó felét kivesszük a lábasból, botmixerrel simára keverjük és úgy engedjük vissza, mintha habarnánk. Simára mixelhetjük az egész levest is, így nagyon elegáns végeredményt kapunk, amit csészében tálalhatunk egy-egy légies, fehér habgaluskával a tetején (ezt egész egyszerűen, kávégép tejgőzölőjével elkészíthetjük). A borsó tehát tökéletesen besűríti saját levesét vagy szószát, ami így intenzív smaragdzölden fog pompázni a tányéron – nem mellékesen ez a fajta sűrítés az ízeket is koncentrálja, felerősíti.

Sp14_bors4.jpg

Borsó & kalcium: amikor borsós ételeket készítünk vagy borsóval sűrítünk, egészítsük ki valamilyen természetes kalciumforrással, mivel – senki sem hibátlan –, a borsó ebben elég szegény. Vagyis ez a borsó titkos hiányossága, amit reszelt parmezánnal vagy más, kalciumban gazdag sajttal, tejtermékkel, túróval, rikottával, szójababtúróval, zsírszegény tejszínnel, szójatejszínnel vagy akár tahinivel (kalciumban gazdag szezámpaszta) kiküszöbölhetünk. Fontos ez mindenkinek, de gyerekeknek, nőknek, időseknek különösen.

Nemzetközi borsóságok: ami leginkább megfogott minket, az egyszerűség és gyorsaság, melynek eredményeként friss, könnyű, de tápláló étvágygerjesztők születnek zsenge zöldborsóból vagy akár egzotikus, meleg saláták a borsóhüvelyekből, szinte percek alatt. A fűszerezés mindig csak egy kiindulási alap, bármit helyettesíthetünk saját ízvilágunkhoz közelebb álló fűszernövényekkel, bár szerintünk igazán érdemes a borsót pl. friss mentával is kipróbálni, a világ sok részén kéz a kézben járnak, nem véletlenül.

Borsós mártogatós

Hozzávalók: fél kg kifejtett borsó / fél lilahagyma, finomra vágva / 1 gerezd fokhagyma / 1 kis csokor friss mentalevél / 1-másfél dl natúrjoghurt / 1 teáskanálnyi chilipaprika, finomra vágva / 1 teáskanál őrölt kömény / 1 teáskanál őrölt koriandermag / 1 zöldcitrom leve / 2 evőkanál extra szűz olívaolaj / frissen őrölt só és bors / könnyű kenyérféle vagy vékonyra vágott zöldség, amivel kimártogatjuk

Sp14_bors7.jpg

Elkészítés:

1. A borsót, lilahagymát, fokhagymát, mentaleveleket aprítógépben pürésítsük.

2. Adjuk hozzá a joghurtot, mixeljük újra, de ne teljesen simára.

3. Borítsuk tálba, keverjük el benne a chilit, a köményt és a koriandert, csavarjuk bele a lime levét. Sózzuk-borsozzuk ízlés szerint.

Zöldborsóhummusz (jól záródó üvegben több mint 1 hétig eláll)

A hummusz a Közel-Kelet és Észak-Afrika hagyományos, csicseriborsóból készült egytálétele, de lehet előétel, „mártogatós”, asztali étvágygerjesztő is. Pászkával (könnyű, kovásztalan kenyér), pitával, naan-kenyérrel kimártogatva nagyon finom, de ha előételként vagy esti csemegeként szerepel, mártogathatjuk vékonyra vágott sárgarépával, zöldségekkel is. A receptben csicseriborsó helyett zöldborsóval készül.

Hozzávalók 4 személyre: 1 bögre zsenge zöldborsó / negyed bögre apróra vágott korianderlevél / 1 nagyobb gerezd fokhagyma / 2 evőkanál tahini>> (szezámmagból készült, kalciumban nagyon gazdag krém-öntet) / 2 evőkanál lime-lé / csapott teáskanál őrölt kömény / frissen őrölt só, bors

Megj.: A kalciumban gazdag szezámpaszta könnyen elkészíthető házilag: a szezámmagot natúr vagy enyhén pörkölt formában, kevés olívaolaj vagy szezámolaj hozzáadásával, aprítógépben pasztává mixeljük – jól lezárt üvegben hónapokig eláll. Joghurttal, citromlével, petrezselyemmel, korianderlevéllel, köménnyel ízletes szószt készíthetünk belőle.

Sp14_bors5.jpg

A zöldborsóhummusz elkészítése:

1. A borsót főzzük sós vízben kb. 3 percig, majd  szűrjük le, hagyjuk kihűlni.

2. Aprítógépben mixeljük simára a többi hozzávalóval, sózzuk-borsozzuk ízlés szerint.

3. Tálaláskor csepegtethetünk rá egy kis olívaolajat – ajánlatunk a citromos olívaolaj, ami igazi ínyencség , valamint meghinthetjük csípős vagy édes pirospaprikával.

Meleg saláta zsenge borsóhüvelyből, wok-stílusban

Hozzávalók 4 személyre (köretként): 1 evőkanálnyi apróra vágott, friss gyömbér / 1 nagy gerezd fokhagyma, lereszelve / csapott teáskanálnyi szárított chilipaprika / 40 dkg zsenge borsóhüvely / 1 bögre zöldborsó / 1 teáskanál szójaszósz / 1 teáskanál szezámolaj / 1 evőkanál pirított szezámmag / só, lehetőleg szemcsés tengeri / olívaolaj vagy más növényi olaj a pirításhoz

Sp14_bors10.jpg(Képek: Pinterest)

Elkészítés:

1. Wokban vagy egy nagyobb serpenyőben melegítsük fel az olívaolajat.

2. Kb. 1 percig pirítsuk rajta a gyömbért, a fokhagymát és a chilipaprikát.

3. Dobjuk rá a borsóhüvelyeket és pirítsuk kb. 3 percig.

4. Adjuk hozzá a kifejtett borsót is és pirítsuk még kb. 2 percig.

5. Vegyük le a tűzről, keverjük el benne a szójaszószt és a szezámolajat.

6. Szórjuk meg szezámmaggal és tengeri sóval.

(Rákkal, gombával, csirkével, tésztával, fetával is nagyon finom…)

Értékesen-húsmentesen: tápláló növényi fehérjékkel, "húsnövényekkel" a konyhában>>

Rostokkal a rák ellen>>

Mit várhatunk a "zöld birka" évétől?>>