Nyári sópótlás, finoman

A forróságban nemcsak a folyadék, a só bevitelére is figyelnünk kell. Finom sók és természetes sópótlók után kutattunk, kétrészes minisorozat keretében.

Himalaya pink salt.jpg

A napi sóbevitel akkor egészséges és célravezető, ha nem kész vagy többszörösen feldolgozott termékből (konyhakész ételek, gyorskaják, chipsek, nassok, stb.) származik, hanem abszolút természetes forrásból. Ez lehet maga a só vagy olyan természetes ízesítő, aminek magas a sótartalma, de készítéskor a lehető legkevesebb fázison esett át, hagyományos, természetközeli módon tartósították – pl. sóban (kapribogyó, zöld olíva, szardellafilé, hallé) vagy eleve tartalmaz valamilyen sótartalmú tengeri összetevőt (pl. miszó).

A modern világ sóháztartása a 20. szd-ban többek között azért borult fel, súlyos érrendszeri, szívügyi és vérnyomás-problémákat okozva, mert az otthoni főzés során szükséges sózás mellett egyre több magas sótartalmú készterméket, rágcsálnivalót fogyasztottunk, és mivel szinte minden tartósított bolti termék tele van sóval, a szükséges mennyiség többszörösét vittük be, ezzel természetesen a szervezet egy bizonyos ponton túl nem tud megküzdeni.

Mint írtuk finom fűszersókról szóló bejegyzésünkben, a só annyira fontos, hogy külön ízt fejlesztettünk ki számára. De gondoljunk bele, úgy 800 éve, a középkori Angliában például a „sózott hús” még az ünnepi, vasárnapi asztalok dísze volt: büszke volt az, aki havonta  mondjuk kétszer  ilyen ínyencséggel tudta kényeztetni családját és vendégeit. Ma lehetőségünk van finom sók és természetes sós ízesítők hatalmas skálájából válogatni, úgyhogy ragadjuk meg a lehetőséget, de a szükséges mennyiség tudatában: a napi sómennyiség egy egészséges felnőtt számára kb. 1 csapott teáskanálnyi, gyerekeknek és időseknek ennél kevesebb. Intenzív mozgás, fokozott izzadás, nagymeleg esetén pedig a folyadékbevitellel párhuzamosan kicsit nőhet a sóbevitel is.

 camarg03.jpgA sók "királynője" (Képek: Pinterest)

A só lehet finom, de nem minden só az.

Őszintén szólva, szerintünk a legfinomabb a durva szemcsés tengeri só, amit készételekre: grill zöldségekre, sültekre, sajtokra, salátákra szórva elropogtathatunk. Persze őrölhetjük az ételbe sóőrlővel is (általában a főzés vége felé), de talán frissen szórva a legízletesebb. Lehet, hogy gyermekkorunk ropi-élményeinek is köze van a dologhoz, de egyes ropogtatnivaló sók – köztük a tengeri – tényleg finomak, nincs az a durva, „éles” felhangjuk, mint a finomított konyhasónak. Szóval érdemes kristályos tengeri sóba fektetni az egészség és az élvezet érdekében, különösen, hogy a bevásárlóközpontokban kapható sók között azért nincs olyan brutális árkülönbség, még akkor sem, ha egyúttal egy sóőrlőt is leemelünk a polcról.

Fokhagymás, zöldfűszeres vagy levendulás fűszersót szintén csak minőségi kristályos sóból tudunk készíteni. A tengerin kívül ajánljuk még a kiváló hegyi sókat: a Himalája-sót és a hozzánk közelebbi, Ausztria legvarázslatosabb vidékéről, a salzkammerguti Hallstatt-sórégióból származó sókat: a bevásárlóközpontokban ez utóbbit „Bad Ischl” sóként találjuk meg, sajnos általában nem durva szemcsés formában. A sók királynője pedig a „Fleur de Sel” (szó szerint: a só virága), ami tengeri só, hagyományos módszerrel, kézzel „szüretelik” a provanszi Camargue környékén és Portugáliában, ahol szintén híres sóvidékek vannak. Ezeket viszont nem fogjuk egy átlag bevásárlóközpontban megtalálni. Mint ahogy a dekoratív „fekete sót” sem, ami voltaképp tengeri só, természetes faszénnel vegyítik és színezik. Híres még a himalájai „Kala Namak” só is, melynek kristályai izgalmas pink színben játszanak. Bár nem sokat hallunk róla, érdemes kristályos tengeri sót hozni gasztroszuvenírként déli szomszédunk, Horvátország sórégióiból is: Pag-szigetén, valamint Stonban (kisváros Dubrovnik mellett) kiváló minőségű só „terem”. Dubrovnik weboldalán arról olvashatunk, hogy a stoni só a Földközi-tenger legtisztább sója.

Sea-salt-harvest-Zvonimir-Pandža-Dubr.jpgSószüret a dalmáciai Stonban (A kép forrása>>

Finom fűszersók készítése, házilag>>

Sópótlás, egzotikus ízekkel>>