Csúcsegészség: brokkolis diópesto

Két fantasztikus pesto-alapanyag egyesülése, íz & tartalom ordít a tányérról. Egyszerűen nem értjük, miért teszik sokan feketelistára a brokkolit: az egyik legfinomabb detoxikáló zöldség.

br11.jpg

Minél sötétebb színű egy zöldség vagy gyümölcs, annál több tápanyagot zár magába, akár a zöld, akár a vörös árnyalataiban játszik. Hogy részesülhessünk értékeiből, a brokkolit frissre, haraphatóra kell főzni, nem pudinggá – ha túlfőzzük, a tápanyagok elvesznek, ráadásul a zöldség is vízízű lesz. Pár percnyi főzés után színét úgy őrizhetjük meg a legjobban, hogy a rózsákat rögtön jéghideg vízbe vagy jégkockákkal teli vízfürdőbe tesszük, így szép sötétzöldek maradnak. Mivel íze nem intenzív, inkább „aláfestő” jellegű – akár a spárgáé – ezért igen jól passzol karakteres kiegészítőkhöz, mint pl. a dió.

Nagyon jó rostforrás, lúgosít, méregtelenít, tisztítja a szervezetet: levest, turmixot, hideg vagy meleg smoothie-t is érdemes belőle készíteni, fűszerezhetjük a szokásos konyhai fűszernövények mellett szerecsendióval, köménnyel, fehérborssal is. Ha levest készítünk belőle, semmilyen nehéz sűrítőre nincs szükség: botmixerrel mixeljük a kívánt állagúra és tálaljuk pirított magvakkal, de kanyaríthatunk a tetejére egy kis görög joghurtot vagy megszórhatjuk valamilyen sovány, fehér sajttal (pl. orda), de nem kell idegenkednünk a füstölt tofukockáktól sem. Az egészet pedig egy erőteljesebb fűszerkeverékkel, akár egyiptomi dukkah-val is megkoronázhatjuk… Ráadásul egy ilyen ízélmény max. 15 perc alatt kész, ha a fűszerkeveréket is helyben dobjuk össze.

Tipp a leves sűrítéséhez: ha úgy érezzük, mindenképp szükség van valamilyen sűrítőanyagra, kövessük a zöldségben profi indiaiak módszerét és tegyünk a fövő brokkolihoz igen apróra vágott, puha burgonyát. Tökéletesen be fogja sűríteni a levest, ráadásul a burgonya szintén erős lúgosító (ellentétben az állati eredetű főzőtejszínnel), így megmaradhatunk az egészség talaján, ill. a tisztítás-méregtelenítésnél, ha épp ebben a projektben vagyunk.

Detoxikálás: ehhez is kiváló a brokkoliturmix, ez esetben viszont ne főzzük bő vízben, csak pároljuk vagy gőzöljük pár percig, valamint – ha kifejezetten méregtelenítő kúráról van szó – ne sózzuk és ne is fűszerezzük, valamint ne tegyünk hozzá tejterméket sem. Más erős lúgosító növényekkel (minél sötétebb zöld színű zöldségekkel és zöldfűszerekkel, valamint frissen facsart citromlével) is párosíthatjuk: szénsavmentes ásványvízzel vagy lúgosító vízzel összeturmixolva iszogassuk a kúra alatt, naponta többször. (Sem a turmixokból, sem a receptekből ne hagyjuk ki a brokkolirózsák szárát és a brokkoli torzsáját sem. Inkább kezdjük el előbb főzni vagy készítsük el külön, de semmiképp ne dobjuk ki: kár lenne a benne lévő tápanyagokért.)

br08.JPG

A brokkoli legegészségesebb elkészítési módja a WHFoods szerint – így marad meg benne a legtöbb érték:

1. A rózsákat válasszuk le, vigyázva mossuk meg, negyedeljük fel.

2. Hagyjuk őket 4-5 percig pihenni a deszkán vagy konyhapulton.

3. Megfelelő gőzölőedényben, max. 100 fokon, max. 5 percig gőzöljük. Gőzölőedény híján megoldhatjuk úgy is, hogy egy nagy lábas vizet felforralunk, a brokkolirózsákat egy szűrőben fölé helyezzük, vigyázva, hogy csak a gőz érje őket, a forró víz ne.

Brokkolis diópesto: ravioli-tölteléknek is ideális

Hozzávalók:

- 1 nagyobb fej brokkoli rózsái megmosva, felnegyedelve, bő sós vízben pár percig főzve majd jeges vízbe téve, vagy a fentiek szerint a legegészségesebb gőzölési módszerrel előkészítve

- 1/3 pohárnyi durvára tört dióbél

- 2 gerezd fokhagyma

- Maréknyi friss bazsalikomlevél

- 1 evőkanál frissen facsart citromlé

- 1 evőkanál dióolaj (extra szűz olívaolaj is megfelel)

- 1 evőkanál almaecet

- Ha hozzá tudunk jutni: 1 evőkanál miso-paszta

- Ízlés szerint: frissen őrölt tengeri só, fehérbors vagy kömény

br01.jpg

Elkészítés:

1. A megpárolt brokkolirózsák kivételével konyhai aprítóban mindent mixeljünk össze – természetesen dolgozhatunk mozsárral is, így még teljesebb állapotban őrizhetjük meg a tápanyagokat.

2. Adjuk hozzá az előfőzött/megpárolt brokkolit és keverjük krémesre.

br02.jpg

Egyesítés a tésztával:

1. Ha lábasban főztük a brokkolit, miután kemeltük a rózsákat, nyugodtan főzzük ki ugyanabban a vízben a tésztát „al dente”. Legideálisabbak a csavart formák: „fusilli”, „orsó”, esetleg „szarvacska”. Lehetőleg használjunk keményebb lisztből készült, tápanyagdús, fehérjében, rostban gazdag száraztésztát: ennek így összességében elég kevés termék felel meg, de a Gyermelyi DiVita pl. igen (új termék). Ha pedig van időnk és kedvünk, házilag is elkészíthetjük saját egészséges tésztánkat, íme pár tipp: Szuper-házitészták>>

2. Amikor a tészta haraphatóra főtt, öntsük ki a lábasból a vizet úgy, hogy a tészta bent maradjon és legalább félpohárnyi keményítőben gazdag főzővíz is maradjon a lábas alján.

3. Öntsük rá a kész brokkolis diópestót, jól dolgozzuk össze, hintsük meg durvára tört dióval és azonnal tálaljuk – bár kivételesen ez a tészta langyosan, sőt hidegen is nagyon finom.

br03.jpg

Reméljük, ezek után sokan visszatérnek a brokkolihoz! 

(Képek & receptforrás>>)

Dupla kölesreggeli kókusszal, pisztáciával a szép hajért & erős csontokért>>

Ananászos lilakáposzta gyümölcsöntettel>>

Szépségpestók: jó bőrt télre!

Húsmentes fehérjebajnokok>>