Nass oktatóknak: a délelőtti energia

Nemcsak a diákoknak, tanáraiknak is a délelőtt a legkritikusabb időszak, ekkor van szükség leginkább a figyelem fenntartására. A feszített munkatempó ellenére 2013-ban, Nagy-Britanniában mégis a tanárok voltak az év „legegészségesebb dolgozói”, második helyen a kórházi ápolók végeztek, az életmódszakértők viszont csak az ötödik helyet szerezték meg. Extrafinom teljesítményfokozót kínálunk és megsúgjuk azt is, mitől válik „nem szűzzé” és határozottan munkaidőn túlivá a dolog….

17.jpg

A 2014 májusában publikált felmérés szerint a brit munkavállalók közül a tanárok a legegészségesebbek: kiegyensúlyozottan, átlag napi háromszor esznek és jól alszanak, általában 8 órát. Mindez tudatosságot is kíván, ugyanis sokan pont a kritikus délelőtti órákban „felejtenek el” enni-inni, majd, a stressz elmúltával, késő délután vagy este terhelik meg a gyomrukat, amikor már nincs szellemi/fizikai tevékenység, ami le tudná pörgetni a bevitt energiát. Érdemes a munkahelyen olykor kiszakítani magunkat a verkliből és némi önvizsgálatot tartani, így felfigyelhetünk az olyan intő jelekre, mint pl. a szemszárazság – ami megelőzi a konkrét szomjúság érzését és a dehidratáltság jele –, valamint mindig tartani asztalunknál 1 üveg ásványvizet és egy kis nassot, lehetőleg természetközeli formában, tehát nem színes cukordrazséra gondolunk (bár már létezik olyan rágcsa is, amivel az egész napi vitamin és ásványi anyag-mennyiséget bevihetjük, egy észak-írországi biotechnológiai laborban dolgoznak rajta, ld. írásunkat>>).

Hogy befejezzük a történetet, az egészséges dolgozók Top5-jának második helyén a munkájukban szintén rendkívüli figyelmet és koncentrációt kifejtő kórházi ápolók végeztek, harmadikok a divattervezők, negyedikek az mezőgazdasági dolgozók, ötödikek pedig az életmód- és egészségszakértők lettek. (A negatív lista, azaz Nagy-Britannia legrosszabb egészségű dolgozói pedig: 1. ügyfélkapcsolati munkatársak, 2. építőipari dolgozók, 3. PR-osok, 4. mérnökök, 5. informatikusok.)

11.jpg Mazsoladzsem, némi fügével dúsítva 

Vaníliás mazsoladzsem

Hozzávalók kb. 4x2 dl dzsemhez:

- 40 dkg aranymazsola

- 3 zacskó vaníliáscukor vagy 1 rúd vanília kikapart belseje

- 1,5 liter vaníliás-karamelles ízű téli tea (lehetőleg darabos teát használjunk, ne filtereset). A dzsemhez 1 liter szükséges + kb. 4 dl a mazsola kiáztatásához.

- Fél pohár barnacukor vagy ugyanennyi fekete melasz, utóbbi nemcsak ásványi anyag-tartalma, hanem finom, karamelles íze miatt is sokat ad az ételekhez

- 1-2 csipet szegfűbors, alias „allspice”: a név eredete a fűszer összetettségében rejlik, mivel több fűszer aromáját egyesíti magában, különösen olyanokét, melyeket az európai konyha „téliként” definiál

- 1 kisebb narancs leve

- 1 zacskó Dr. Oetker dzsemfix

- Opcionálisan: üvegenként 1 db csillagánizs

08.jpgAjándéknak sem utolsó... (Képek: Pinterest) 

Elkészítés:

1. Főzzük meg a teát.

2. 4dl teába áztassuk be a mazsolát (kb. 45 perc)

3. Egy nagy lábasban keverjük össze a teát, a kiáztatott mazsolát, a barnacukrot (vagy melaszt), a vaníliáscukrot (ill. vaníliarúd kikapart belsejét), a narancslevet és a szegfűborsot. Közben kóstoljunk.

4. Keverjük el benne a Dr. Oetker dzsemfixet.

5. Magas lángon forraljuk fel, majd hagyjuk 3-4 percig zubogva forrni.

6. Zárjuk el a gázt, a mazsoladzsemet pedig azonnal, forrón merjük az előkészített üvegecskékbe, egészen a peremig, majd jó szorosan zárjuk le és fordítsuk fejjel lefelé, így hagyjuk kihűlni. Tároláshoz sem szükséges visszafordítani.

Akár már másnap prezentálhatjuk művünket a kollégáknak, egy közös nassolás keretében…

Tipp1:Természetesen ezzel a módszerrel nemcsak dzsemet, hanem mazsolazselét, guszta pohárdesszertet is készíthetünk, ez esetben hideg vízzel kiöblített poharakba vagy tálkákba adagoljuk a forró anyagot. Vékony narancskarikákat (héjával együtt), mandulát, dióféléket is tehetünk a pohárba (előzőleg a magvakat is áztassuk ki a teában).

Tipp2: Ha valaki még jobban el kíván merülni a mazsoladzsem rejtelmeiben, további kreatív kombinációkhoz elsősorban az aszalt kajszibarackot ajánljuk, remekül passzolnak egymáshoz a mazsolával. A barackokat kisebb darabokra vágva vagy akár egészben hagyva a mazsolával együtt áztassuk ki, majd a fentiek szerint készítsük el a dzsemet.  Mandulát, kesudiót is tehetünk bele, őket szintén áztassuk ki forró teában, főzni viszont nem szükséges: az áztatási idő leteltével osszuk szét a magvakat a befőttesüvegekben és így merjük rá a forró dzsemet. A mazsola jól bevált partnerei még a füge, a datolya, a mangó, a körte, sőt, az édes sárgarépa is.

És hogy mitől válik „nem szűzzé” a dolog? Természetesen egy adag karamelles aromájú barna rumtól, amit elkeverünk a teában,majd mindent ugyanúgy folytatunk, mint a szűz verziónál. Szintén illik hozzá, de árban borsosabb Szicília „tokajija”, a Marsala-bor is, melyet az olaszok olyan finomságok készítéséhez használnak, mint a tiramisú és zabaglione (borhab).

Értékes nass: szezámkrém>>

Nass időseknek: kesudiós mártogatós>>

Köretből főétel: szuper-házitészták>>

Haladó élelmiszertechnológiák:

Így tették vonzóvá az iskolát a több mint 6 milliós indiai Bangalore-ban>>