Nass piciknek: mire jó a kókusz?

Keksz vagy babapiskóta közé, Nutella helyett vagy csak úgy elnyalogatni egy kanálkával. Ha többen megismerik, a Nutella népszerűségi indexe valószínű szomorú zuhanásba kezd, nem mellékesen azért, mert a kókusz, mint alapanyag, sokoldalú és egészséges választás a konyhában.

kokusz01.jpg

A kókuszban sok értékes tápanyag van, a kókuszolaj pedig kifejezetten egészséges zsírfajta, legalábbis erről szólnak a legfrissebb kutatások. Miért? A kókuszolaj 90%-át telített zsírsavak alkotják (szilárd állapotú, hasonló a vajhoz, ezért kókuszzsírnak is hívják), ezen zsírállomány 60%-a pedig ún. rövid és közepes hosszúságú triglicerid (MCT): ez a kókuszolaj különleges vonása, ugyanis az ilyen zsírok rendkívül jól és gyorsan hasznosulnak a szervezetben, közvetlenül transzformálódnak energiává, kevesebb „munka” van velük az emésztés során, mint a hosszabb láncú zsírsavakkal. Paleósok, diétázók konyhaszekrényében eséllyel találhatunk kókuszolajat, de mindenkinek érdemes kipróbálni – pl. ha sokat sütünk gyerekeknek (palacsinta, miegymás), a kókuszolaj egészségesebb választás a magas fokon hőkezelt növényi olajoknál.

A kókuszvaj annyiban különbözik a kókuszolajtól, hogy nemcsak zsírból, hanem pürésített kókuszhúsból áll, 1 evőkanál kókuszvaj 2 gramm rostot, kisebb mennyiségű káliumot, magnéziumot és vasat tartalmaz.

A kókusztej pedig, amit konzervben kaphatunk a bevásárlóközpontokban, valójában a ledarált, kinyomkodott kókuszhús leve és úgy működik, mint az általunk ismert, állati eredetű főzőtejszín, csak egzotikusan lágy ízű és finomabb szerkezetű: mivel nem édes, sokféleképp variálható, egyrészt a zöldséges-húsos, délkelet-ázsiai raguk, thai curry-k, levesek elengedhetetlen hozzávalója (a korianderrel, citromfűvel, zöldcitrommal, chilivel egyetemben), de desszerteket is készíthetünk vele, melyeket a kókusz varázslatos ízébe burkol és így sokunknak akár egyetlen kóstolás is elég a függőséghez.

Egy ilyen „multifunkcionális” kókuszkencét készítünk most, elvileg a legkisebbeknek szánva, de a tapasztalatok szerint apukák, nagyik, tinik is villámgyorsan a hatása alá kerülnek…

Kókuszkence

Hozzávalók:

- Fél pohár minőségi, sótlan, szobahőmérsékletű vaj

- 3/4 pohár nádcukor

- 3/4 konzerv kókusztej

- 2 (minőségi) tojás

- 2 tojás fehérje

- Negyed vaníliarúd kikapart belseje

- Opcionálisan: maréknyi, vaníliával ízesített kókusztejben kiáztatott mazsola

kokusz02.jpg

Elkészítés:

1. Robotgéppel verjük habosra, könnyűre a cukrot a vajjal.

2. Sorban mixeljük hozzá a 2 tojást.

3. A 2 tojás fehérjét egy külön tálban verjük fel (nem kell túl keményre, csak krémesre), így keverjük hozzá a krémhez.

3. Végül keverjük el benne a kókusztejet.

4. Tegyük fel egy vastagabb falú lábasban, közepesen magas lángra a vaníliarúddal és annak kikapart belsejével együtt főni. Folyamatosan kevergessük, amíg a krém eléri a kb. 170 fokot és elkezd besűrűsödni (10 perc). Közben adjuk hozzá a mazsolát, ha használunk.

5. Amikor sima és sűrű, öntsük egy tálba, hagyjuk kihűlni, majd fedjük le és hűtőben teljesen hűtsük le. Ezután kanalazzuk mini-befőttesüvegekbe, jól zárjuk le.

Nass tiniknek: pasteli>>

Értékes nass: szezámkrém>>

 Nass időseknek: kesudiós mártogatós>>

Házi diákcsemege>>