Ananászos lilakáposzta gyümölcsöntettel

Vitathatatlanul a szezon aranyérmes ízbombája, osztozva e megtisztelő címen a céklával. Dióval megszórva, kis üvegekben iskolába, munkahelyre remekül szállítható: izgalmasabb és természetesebb vitaminforrás, mint a kérdéses hatékonyságú tabletták, táplálékkiegészítők.

redcab.jpg

A lilakáposzta olcsó, ellenálló, vitamindús, remekül társítható gyümölcsökkel, egyszóval többre hivatott, minthogy kizárólag a novemberi libaszezonban kapjon némi figyelmet, mellékszereplőként. Gyümölcsös lilakáposzta-salátákkal készülnek a legfinomabb szendvicsek, trendi kukoricatortillás „wrap”-ek és tekercsek, ha pedig tisztítani, karcsúsodni akarunk, dobáljuk szorgalmasan a káposzta-szeleteket a smoothie-makerbe vagy turmixba a narancs, az alma vagy akár a piros bogyós gyümölcsök mellé.

Az ananászos lilakáposztának 1 éjszakát lehetőleg adjunk, hogy jól összeérjenek az ízek: a káposzta egyre jobban magába szívja majd az ananász és a gyümölcsök, a méz, az olívaolaj és az almaecet minden ízét-zamatát. Önmagában is remek csemege egy kis dióval vagy főtt tojással kiegészítve – jól lezárva, üvegben pedig elég sokáig eláll, kis kiszerelésben munkahelyre, iskolába remekül szállítható.

Hozzávalók 1 nagy tálnyi mennyiséghez:

- 1 lilakáposzta

- 1 édes fehérkáposzta

- 1 ananász (friss)

- 3 finom, édes narancs

- 3 savanykás alma

- Pár evőkanál méz

- Mézes almaecet (kb. fél-háromnegyed dl)

- Kb. 1 dl extra szűz olívaolaj

- Csipet só

03.jpg

Elkészítés:

1. A káposztákról fejtsük le a külső leveleket, daraboljuk fel, reszeljük egy nagy salátástálba. Forgassuk össze minimális mennyiségű (1 csipet) sóval.

2. Egy kisebb tálban jól keverjük ki az olívaolajat a mézes almaecettel és a mézzel.

3. A 3 narancsot és almát együtt turmixoljuk le, majd öntsük a mézes-almaecetes öntethez és keverjük simára.

4. Öntsük a káposztára a gyümölcsös öntetet és jól dolgozzuk össze. Közben kóstoljunk, pótoljuk azt, amiről úgy érezzük, hogy hiányzik. (A nagy káposztamennyiség, melyben sok a folyadék, intenzív ízesítést kíván.)

5. Hámozzuk meg, vágjuk kis kockákra az ananászt, majd keverjük a káposztasalátába.

6. Lefedve, hűtőben legalább 5-6 órán át érleljük, közben időről időre forgassuk át. 1 nap elteltével az ananász és a lilakáposzta, a gyümölcsök és a méz ízei tökéletesen egyesülnek.

Tipp: Kukoricával és/vagy avokádóval kombinálva komplett ebéd válhat belőle (a kukorica némi szénhidrátot ad a salátához délutáni energiaszintünk fenntartására, az avokádó egészséges zsírokban, fehérjében, vitaminokban egyaránt gazdag). Ananász helyett (mellett) készíthetjük mandarinnal, sőt, mangóval is, valamint gazdagíthatjuk sárgarépával, tavaszi csírákkal (amikor megjelennek), snidlinggel és más friss zöldfűszerekkel. Köretként is szinte mindenhez ajánlható: sült hal, fűszeres grill csirke, tepsis burgonya remek kiegészítője, és bár még messze van a nyár, a grillrácsok mellett se feledkezzünk meg róla…

wrap2.jpgPulykamell leveles kellel és lilakáposzta-salátával ropogósra pirított tortillában, fűszeres sült tök- és burgonyakockákkal, hagymás-mustáros szósszal. A húst természetesen cserélhetjük tofura, tojásra vagy sajtra. (Képek: Pinterest)

Görög cékla zöldfűszerekkel és némi bölcsességgel>>

Fehérjedús, káposztás-kenderes salátamű>>

Hó végi-eleji tésztábavalók, köztük mazsolás-lilakáposztás>>

Torkos csütörtök után: mexikói quinoa-egytál>>