Imádnivaló maradékok: káposztába töltött tészták

Káposztalevelek, konyhában kallódó zöldségfoszlányok, maradék tészták: itt az idő, hogy átlényegüljetek valami nagyon mássá.

cabb1.jpg

Töltött fehérkáposzta bazsalikommal, tejszínes borszósszal, olasz stílusban

A káposzta előkészítése (1 fej nyers, egész káposzta esetén 30 perc):

- A káposztát egészben tegyük egy nagy lábasba, engedjünk rá annyi vizet, hogy épp befedje. Tegyük fel „főni”: valójában csak rugalmasra kell puhítani a leveleket a lehető legrövidebb idő alatt. Ahogy puhulnak, fejtsük le őket egymás után és tegyük egy előkészített tányérba.

- Ha maradék káposztaleveleket használunk, serpenyőben, kevés olívaolajon kezdjük el párolni őket, majd fél perc múlva engedjünk rá annyi vizet (vagy zöldségalaplevet), hogy épp befedje. Amikor átpuhultak, de még rugalmasak, szedjük ki, tegyük félre.

Töltelék ötlet:

- Kb. 2 pohárnyi főtt tészta villával szétnyomkodva: ehhez a recepthez a puhább, lágybúza-lisztes, tojásos hazai tészták passzolnak igazán. Ha nincs elég maradék tésztánk, a tölteléket dúsíthatjuk reszelt zsemlemorzsával, de akár quinoával is.

- 1 pohár zöldborsó

- 1 pohár apróra vágott gomba

- Fél pohár finomra vágott főzőhagyma

- 1-2 gerezd fokhagyma, lereszelve

- Só, őrölt fehérbors ízlés szerint

- 1-2 csipet szárított kakukkfű

- Pár csipet szerecsendió

- 1 evőkanál reszelt citromhéj

- 2-3 evőkanál apróra vágott friss petrezselyem és bazsalikom

Tejszínes-bazsalikomos borszósz:

Pároljunk meg 1 evőkanál vajban 1 nagyon finomra vágott mogyoróhagymát, engedjük fel 2 dl száraz fehérborral, pár percig hagyjuk sisteregni, majd adjunk hozzá másfél pohár zöldség- vagy húsalaplevet és 1 pohár tejszínt. Olykor megkeverve, közepes lángon hagyjuk, hogy besűrűsödjön. A végén tépkedjünk bele friss bazsalikomleveleket, őrőljünk bele sót, borsot ízlés szerint.

Összeállítás:

1. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra.

2. A káposztaleveleket töltsük meg a töltelékkel, csomagoljuk össze, csavarjuk fel. Egy szál snidlinggel is átköthetjük.

3. Egy mélyebb sütőtál aljába tegyünk 1 pohárnyi alaplevet és 1-2 evőkanálnyit a tejszínes-bazsalikomos borszószból, keverjük össze.

4. Helyezzük bele a megtöltött káposztaleveleket, öntözzük meg kevés olívaolajjal, megszórhatjuk parmezánnal vagy más keménysajttal elkevert friss zsemlemorzsával, végül őröljünk rá egy kis borsot.

5. Fedjük le a tálat alufóliával és kb. 60 perc alatt süssük-pároljuk készre.

Tálaljuk a tejszínes-bazsalikomos borszósszal, friss bazsalikomlevéllel.

quin6.jpg

Zöld-vörös vitaminbomba leveles/fodros kellel

Előkészítés: a kel-leveleket a fentiek szerint serpenyőben, rövid ideig pároljuk elő, még rugalmasan szedjük ki, tegyük félre. Az olívaolajra hevítés közben dobhatunk 1 teáskanál köménymagot is. (Kelkáposztával is készíthető.)

Töltelék ötlet:

- Pár marék durumtészta vagy fehérjében, rostban gazdag DiVita, apróra vágva vagy villával szétnyomkodva

- Kecske- vagy más, zsírszegény fehérsajt (orda, rikotta), akár fele-fele arányban görög joghurttal keverve

- Pár kanál intenzív ízű, sajt nélküli pesto – ha épp nincs otthon, konyhai aprítóval mixeljünk ki 1 csokor petrezselyemzöldet vagy bazsalikomot pár kanál olívaolajjal, 1-2 gerezd fokhagymával, őrölt sóval, borssal, maréknyi olajos maggal, amit épp találunk (dió, mogyoró, mandula…)

- Ha van otthon quinoánk, tehetünk a töltelékbe fél-1 pohárnyit, attól függően, mennyi tésztát használtunk. (Röviden előfőzve javasoljuk beletenni, felhasználás előtt öblítsük le.)

- Zöldfűszerek, őrölt fehérbors, reszelt citromhéj, kiskanálnyi parmezán ízlés szerint

Paradicsomszósz:

Marcella Hazan klasszikusát készítjük felpörgetett verzióban: 2 doboz intenzív ízű paradicsompürét borítsunk egy lábasba, tegyünk bele 1 nagy, félbevágott főzőhagymát, 3-4 evőkanál vajat és 1 csipet sót. Közepes lángon, kevergetve forraljuk fel, majd vegyük alacsonyabbra a gázt és főzzük a szószt 40-45 percig vagy addig, amíg a „zsiradék elválik a paradicsomtól”. A vége felé őrölhetünk bele fehér- vagy feketeborsot, valamint gazdagíthatjuk egy kis barnacukorral, a paradicsom savasságát ellensúlyozandó.

collard_greens_quin.jpgÖsszeállítás:

1. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra.

2. A kel-leveleket töltsük meg a töltelékkel, csomagoljuk össze, csavarjuk fel. Egy szál snidlinggel is átköthetjük.

3. Egy mélyebb sütőtál aljába kanalazzuk bele a paradicsomszószt, ha túl sűrű, lazíthatjuk kevés vízzel vagy zöldségalaplével.

4. Helyezzük a tálba a megtöltött leveleket, öntözzük meg kevés olívaolajjal, megszórhatjuk parmezánnal vagy más keménysajttal elkevert friss zsemlemorzsával is.

5. Fedjük le a tálat alufóliával és kb. 60 perc alatt süssük-pároljuk készre.

A zöld erő maximalizálására tálaláskor csepegtethetünk rá ebből a „tiltott & szexi” rukkolapestóból>>

2015 a Holdnaptár szerint is a zöld jegyében telik. Mit várhatunk a "zöld birka" évétől?>>

Marinara: könnyűvérű paradicsomszósz, mely a nápolyi kikötőből hódította meg a világot>>

Rostokkal a rák ellen>>