Tavaszi reggeli tojással & batátával

Lenyűgöző gasztroélmény tele energiával: kényeztetés egy tökéletes vasárnap reggel.

breakfast-egg-stuffed-sweet-potatoes_1.jpg

Természetesen minőségi burgonyából is készíthetjük a receptet, de az édesburgonya (batáta) béta-karotin tartalmánál fogva, egy friss, tápanyagdús tojással valódi A-vitamin bomba, nem beszélve egzotikus, édes ízéről, amiért a gyerekek is könnyen beleszeretnek.

A batáta nem rokona a burgonyának, és bár Dél-Amerika trópusi vidékein őshonos, rajongótábora világszerte rendületlenül nő, régiónk az utóbbi években felfedezte fel. Otthonában, Dél-Amerikában, a Karib-térségben és a csendes-óceáni szigeteken szinte elképzelhetetlen nélküle a nap, de az USÁ-ban is jelentős kultusza van: Kentucky-ban április első hétfőjén, Krumpli Napon ünneplik, Gleasonban, Tennesse államban pedig a munka ünnepén, szeptember első hétfőjén tisztelegnek előtte különböző specialitásokkal. Készítik sütőben sütve, töltve és töltetlenül, pürének, asztali krémnek, mártogatósnak, levesnek, köretnek, sőt, pitének is. A jó hír az, hogy mind hazánkban, mind pl. a szomszédos Horvátországban sikerrel folyik honosítása, termesztése.

with_yogurt.jpgSült batáta egyszerűen, petrezselymes joghurttal...

 soup_with_za_atar_oil.jpg...és batáta-krémleves egy kis magolajjal, szezámmaggal.

Mint említettük, az édesburgonya gyerekek, felnőttek, várandós édesanyák számára egyaránt kiváló A-vitamin forrás. Jellemzően a narancsos-pirosas árnyalatú növényekben van nagyobb mennyiségű béta-karotin, ami szervezetünkben A-vitaminná alakul, mindemellett a batáta tartalmaz mikronutrienseket, B5 és B6-vitamint, mangánt és káliumot. Kiváló rost és minőségi szénhidrátforrás egyben.

Tápanyagtartalma mellett selymes, telt íze miatt szeretik, szokták sütőtökhöz is hasonlítani. Fűszerként a mély, karakteres kiegészítők passzolnak hozzá: fahéj, karamellizált, sült hagyma, (csípős-füstös aromájú) pirospaprika, chili, méz, világos vagy akár sötét melasz, rózsabors, mogyoró, pirított kömény… Persze teljesen más kompozícíókkal is próbálkozhatunk, valaki például nagyon szereti pestókkal, zöldfűszerekkel és különféle magolajokkal. Párosíthatjuk rukkolával, spenóttal, leveles zöldségekkel, rozmaringgal, kakukkfűvel, sült póréhagymával, magolajok közül pedig ajánljuk az „olíván túli szűzföldeket is.

breakfast-egg-stuffed-sweet-potatoes.jpg

Egészség- & főzéstippek batátához:

- Figyeljünk arra, hogy a béta-karotin-tartalmú zöldségeket mindig zsíros környezetben készítsük és tálaljuk, természetesen ez lehet hidegen sajtolt magolaj vagy akár halolaj – a receptben a tojás sárgájában lévő telített zsírok segítik az A-vitamin felszívódását.

 - Zárásként, amikor már nem hőkezeljük a batátát, adjunk hozzá egy kis citrom- vagy lime-levet, apróra vágott petrezselymet vagy snidlinget, tápanyagdús tavaszi csírákat, hogy a C-vitamint is biztosítsuk, ami az A-vitaminnal ellentétben vízben oldódó, főzésre, hőre érzékeny vitamin.

Receptforrásunk (>>) szerint reszelt mozzarellával, frissen őrölt sóval, borssal, némi apróra vágott baconnel, petrezselyemmel, és természetesen egy szép nagy tojással készül, nekünk őszintén szólva nem jön össze a tojás és a sajt, inkább egy kis zamatos muhammarát kennénk a karamellizált, sült batátára, ezután ütnénk bele a tojást, majd sütnénk össze. Kevés kiegészítő passzol jobban az édesburgonyához, mint a pompás, édes-füstös ízvilágú, őrölt dióval készült szíriai paprikakrém>>

Elkészítés:

1. A batátát tisztítsuk meg, hámozni nem kell. Vágjuk félbe, kicsit szurkáljuk meg egy villával, majd 220 fokra előmelegített sütőben jól süssük át (kb. 30 perc). Becsomagolhatjuk alufóliába is, de az utolsó 10 percben bontsuk ki, kenjük meg a tetejét vaj és barnacukor (vagy melasz) keverékével és felső lángon pirítsuk még egy kicsit. A cél, hogy finom krémes, karamelles legyen a végeredmény.

01.jpg

2. Amikor kész és kissé kihűlt, vájjuk ki a belsejét, a sült batáta-húst tegyük félre. Az üregbe kenjünk egy kis muhammarát – vagy töltsük ízlés szerint azzal, amivel szeretnénk –, és üssünk bele egy szép, nagy tojást (pl. Gyermelyi extra sárga frisset).

3. A még mindig forró sütőben süssük készre, a tojást ízlés szerint lágyabbra vagy keményebbre.

4. A végén szórjuk meg apróra vágott snidlinggel, halmozzuk mellé a sült batáta-húst, fokozhatjuk a látványt és a tápanyagtartalmat puha, érett avokádószeletekkel, az egészet pedig koronázzuk meg egy kis olíva- vagy tökmagoolajjal, frissen őrölt sóval, borssal, némi citrom vagy lime-lével. Buenos días!

Szexi párizsi tojásreggeli>>

Hölgyek: habcsókot reggelire?!>>

Rostosítás a világ legfittebb "mucijaival">>

(Képek: Pinterest)