Rukkolás-fetás „lábas-kenyér”

Szinte már süteményszámba megy, vele a kézben tényleg szívesen rohangálnánk a réten. Az élményt energikus árpaliszttel – a gladiátorok kedvencével – és rózsaborssal, a fűszerek gyöngyével fokozzuk.

dutch-oven-crusty-bread.jpg

Hozzávalók:

- Másfél zacskó rukkola

- Fél pohár langyos víz

- 2+negyed teáskanál élesztő

- 1 teáskanál só (lehetőleg frissen őrölt tengeri)

- 2+negyed teáskanál barnacukor

- 1/3 pohár szétmorzsolt feta

- 1-2 teáskanál összezúzott rózsabors

- Ízlés szerint: 1 evőkanál olajos mag, pl. napraforgó

- Receptforrásunkban 3+negyed pohár finomliszt szerepel, ezt a mennyiséget javasoljuk szétosztani 25% árpaliszt és 75% minőségi búzaliszt arányában (a Gyermelyi búzafinomlisztet és a búzakenyérlisztet egyaránt ajánljuk, utóbbi esetében még egy kicsit több árpalisztet is elbír a tészta)

Az árpáról, árpalisztről: finom, karamelles ízű, tápanyagokban gazdag, gluténtartalma viszont elég alacsony, sütéskor ezért kell – a kukoricaliszthez hasonlóan – kiegészíteni egy magasabb gluténtartalmú liszttel. Az egyik legrégebbi háziasított növény, a hideg mérsékelt öv legfontosabb tápláléka. A középkori Európában napi szinten fogyasztották, mint ahogy ma is alapétel Tibetben, Szibériában, Észak-Európa egyes országaiban, de Észak-Afrikában is. Sokan íze miatt kedvelik, de az élvezeti érték mellett egészségi előnyeire is érdemes odafigyelni: komplex szénhidrátokban, növényi fehérjékben, rostokban, vitaminokban, ásványokban gazdag – talán épp ezért a görögök a búza mellett második legfontosabb gabonájuknak tartották, de sűrűn fogyasztották a római gladiátorok is, emellett az ősi Kínában és Egyiptomban is megbecsült helye volt az asztalon.

Az árpát dinamikus, energikus tápláléknak tartják, ami jó hatással van a szívre, az idegrendszerre és az érzékszervekre , a belőle főzött édes szirupot hagyományosan lábadozás alatt, valamint fokozott testi-lelki igénybevétel esetén használják. A csíráztatott árpamagot, valamint az árpa (főleg a hántolatlan) különböző őrleményeit, leveit szintén méregtelenítő, vízhajtó, szíverősítő, gyulladásgátló, tisztító szerként használják.

Elkészítési módját tekintve nem csak a kenyérféléknek, hanem a keletlen laposkenyereknek és a süteményeknek is képes új hangulatot adni, de fogyasztják kásaként, tört változatát kuszkuszként, árpasalátaként, sűrű, tápláló levesként, valamint különleges, zöldséges-gombás vagy sült tökös „árparizottóként” is.

dutch-oven-crusty-bread2.jpg(Képek>>)

Elkészítés:

1. A kétféle lisztet szitáljuk egy mély tálba, keverjük össze.

2. A rukkolát kevés olívaolajon fonnyasszuk meg (fél perc), majd vegyük ki, tegyük konyhai papírtörlőre. (Vigyázzunk, hogy ne pároljuk túl, csak épp annyira, hogy  kissé összeessen.)

3. A rukkola felét botmixerrel vagy konyhai aprítóval pürésítsük, adhatunk hozzá egy kis langyos vizet is. A végén keverjük hozzá a fetát.

4. Egy mély tálban keverjük ki az élesztőt a cukorral és a langyos vízzel, majd adjuk hozzá a sót. Kelt tészták készítésénél ügyeljünk rá, hogy az élesztő és a só ne érintkezzen egymással a tálban, amikor a hozzávalókat adagoljuk, a sót pl. ne szórjuk rá az élesztőre.

5. Keverjük el benne a fetás rukkolapürét, az „egészben hagyott” rukkolát és a durvára tört rózsaborsot.

6. Kis adagonként keverjük hozzá a lisztet, robotgéppel jól dolgozzuk ki.

7. Konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten kelesszük kb. 2 órán át.

8. Ezen a ponton felhasználhatjuk vagy akár későbbre is eltehetjük a tésztát: lefóliázva, hűtőben egy hétig eláll. (Holland-sütő szakértők ajánlják, hogy sütés előtt min. fél-1 napig pihentessük a tésztát.)

9. Felhasználáskor borítsuk lisztezett deszkára, gyúrjuk át, gyúrjuk bele a napraforgómagot is, ha használunk, majd formáljunk belőle kerek cipót. Enyhén lelisztezve pihentessük a deszkán még kb. 1 órán át.

10. Ezalatt helyezzünk a sütőbe egy lefedhető sütőtálat, melegítsük elő 220 fokra. Ideális egy „holland sütő” (kerámiából és öntöttvasból készült, lábas-kinézetű sütőtál), de a római tál is megfelel.

dutch_oven2.jpgDutch oven: holland sütő

11. Amikor a tál átforrósodott, óvatosan húzzuk le a tetejét, tegyük bele a tésztát, nagyon kevés olívaolajjal megkenhetjük, hinthentünk rá pár szem tengeri sót, napraforgót. Tegyük vissza a tetőt és süssük addig, amíg egy hústű tisztán jön ki a közepéből és a kérge szép aranybarnára pirul (kb. 50 perc: az utolsó 20 percben vegyük le róla a fedőt!).

Felvágás előtt pihentessük egy kicsit, majd tálaljuk rózsaborssal megszórva, akár ezzel a „tiltott & szexi rukkolapestóval>>. A különleges kenyér-élmény még azoknak is a kedvence lesz, akik „hivatalosan” nem szeretik a zöldet!

Tipp: természetesen spenóttal, sőt, napon aszalt paradicsommal, bazsalikommal, rozmaringgal, árpa helyett kukoricaliszttel és még rengeteg variációban készíthető.

Csúcs-tortillák kukoricalisztből (is)>>

Hétvégi "mindenki kenyere">>

Tutanhamon müzlije: hódítanak az ősgabonák>>

Kölesreggeli: fénylő haj, stabil csontok>>