Új tésztatrend: „Zoodle Pad Thai” & társai

Játékos énünket, a gasztro ludenst hívja elő az egyre terjedő cukkinipasta-trend: nemcsak hogy ennél diétásabb tészta nincs és csupán fantáziánkon múlik, hogyan tálaljuk, de elszállt konyhai eszközök iránt vonzódóknak is új kapukat nyithat meg a megvalósítás alapeszköze, a cukkini-spirálgép, alias cukkinitészta-készítő. A mozgalom a nyers vegánoktól indult ki, de gyorsan otthonra talált minden zöldre/diétára/méregtelenítésre/súlyvesztésre vagy csak szimplán újdonságra hangolt konyhában: a közösségi oldalakon millió cukkinitészta-recept kering a diós-avokádóstól (kb. ez az alap), az unortodox „zoodle pad thai-ig”. Az biztos, hogy cukkinipastával karcsúra, babaarcúra ehetjük magunkat: klorofill, rost, vitamin kart karba öltve tódul belénk, a többi pedig tényleg csak játékos kedvünkön múlik…

zucch_pad_thai8.jpg

A világ fruitariánus részéről (leegyszerűsítve: gyümölcsevők) írt bejegyzésünkben részleteztük, min is élnek pontosan Ausztrália és Amerika szexi banáncsajai, és hogy milyen forró témák kergetik időről időre heves netes összecsapásokba a különböző vega, vegán, nyers vegán és gyümölcsevő táborokat – utóbbiak közül pl. sokakat felháborított Freelie, az ausztrál „Banana Girl” elképesztő lazasága, mivel ő nemcsak magas szénhidráttartalmú gyümölcsöket, de olykor gluténmentes tésztát is eszik és ajánlja mindezt szenvedéllyel Youtube-csatornáján, hangsúlyozva, hogy az agynak a cukor kell megfelelő forrásból, és semmi gond, ha az input nem kizárólag banánból, datolyából, mangóból érkezik...

zucch_pad_thai3.jpg
A cukkinitészta viszont – úgy tűnik – a béke szigete, egy olyan pont, ahol egyesül a vega világ: tudtunkkal nincs olyan szeglete a vegaságnak, ahol a cukkinipastát elutasítanák. Még az indiai dzsáinistáknak is OK a dolog, ugyanis a cukkini leszüretelésével nem öljük meg a növényt – ugyanis ők ilyen növényeket nem esznek, pl. hagyma, sárgarépa –, hanem csak termését vesszük el köszönettel. Mivel egy mesterséges szerkezetről van szó, a cukkinitészta-készítő gép esetleg gondot jelenthet egyes jamaikai ital rasztáknak, de ha belegondolunk, valójában ez sem lehet akadály: egyrészt nem elektromos konyhai eszköz, másrészt, mint a lenti videóban látható, egy nagyon éles késsel vagy zöldségszeletelővel is készíthetünk cukkinitésztát.

zucch_maker.jpg

A húsdarálásra hajazó tésztakészítés egyébként egyeltalán nem új találmány, komoly tradíciói vannak mind az észak-itáliai Venetóban, ahol torchióval készül a helyi friss tészta, a bigoli, valamint Dél-Indiában is, ahol a gluténmentes rizstésztát, a sevai-t készítik ugyanígy, a „sevai achchu” nevű eszközzel.

northern-italy-fresh-bigoli_antique_torchio.jpgPatinás bigolikészítő torchio Észak-Olaszországból

sevai_pizhiyal.jpg"Sevai achchu": rizstészta-gép Dél-Indiából 

zucch-av-mushr-pasta.jpg(Kép & recept>>)

Az ilyen műkedvelő, tápanyag- és ízcentrikus szféráknak, mint szerkesztőségünk, persze mindenféle vad unortodox ötlet jutott eszébe a cukkinipastával kapcsolatban, de gyorsan ráütöttünk kurkuma, curry és frissen pirított kömény, mandulatej, görög joghurt, rokfort, kecskesajt, brokkoli, eper, ananász, burgonya, batáta után virtuálisan tapogatózó kezünkre és visszatértünk az alapokhoz, tehát íme, az ős-cukkinipasta, paradiós-avokádós pestóval és olívaolajon pirított gombával, gránátalma-magvakkal tálalva, kevesebb, mint 10 perc alatt (azért nem bírjuk ki, hogy ne szóljunk bele: javasoljuk a diót pestósítás előtt enyhén átpirítani, hogy felszabaduljanak az aromák és a gombához egy kis kakukkfüvet vagy zsályát, reszelésnyi szerecsendiót illeszteni, persze az is jót tesz a pestónak, ha pár teáskanál dióolajjal gazdagítjuk): 

 A nyers vegánsághoz képest újhullámos, de nekünk nagyon megtetszett a cukkini pad thai is, melyben a leghíresebb thai étel egyik fő alapanyaga, a tészta transzformálódik át rizstésztából „zoodle-é”.

zucch_pad_thai1.jpg(Kép & receptforrás>>)

„Zoodle Pad Thai”

Elkészítés:

  1. Pár marék sótlan, pörköletlen mogyorót terítsünk tepsire, pirítsunk aranybarnára.
  2. Keverjünk ki egy egyszerűbb, házias thai szószt: 2 ek rizsecet (vagy fehérecet); kb. 2 ek halszósz (vele sózunk, ha nem találunk, helyettesíthetjük szardellapasztával); 3 ek előzőleg finom fűszeresen megfőzött, majd visszahűtött paradicsomszósz/marinara, esetleg nagyon jó minőségű ketchup; 2 tk barna nádcukor vagy sötét melasz; őrölt cayenne-i bors; fokhagymás chiliszósz; frissen facsart lime-lé ízlés szerint. Keverjük ki a szószt egy kis tálban, majd takarjuk le és hagyjuk összeérni az ízeket.
  3. Készítsük el a cukkinipastát spirálgéppel vagy zöldségszeletelővel, utóbbival nem spagetti, hanem szélesmetélt-formát faraghatunk, de ez teljesen lényegtelen.
  4. A cukkinitésztát dobjuk forró olívaolajra és 2-3 percig süssük elő „al dente”, majd szedjük ki a serpenyőből, a felesleges folyadékot csöpögtessük le és tegyük félre. Fontos: a „zoodles”, azaz a cukkinipasta tényleg csak haraphatóan finom, úgyhogy semmiképp ne süssük túl.
  5. A serpenyőből öntsük ki a felesleges folyadékot, tegyünk bele 1 ek olívaolajat, közepes lángon forrósítsuk fel, pároljunk rajta üvegesre 4-5 gerezd durvára zúzott fokhagymát. Maradjon fehér, nem szükséges színesre pirítani.
  6. Dobjunk a fokhagymára 22-25 dkg megtisztított garnélarákot vagy vegyes tenger gyümölcseit (ill. kockára vágott tengeri halat vagy csirkemellet: amilyen proteinforráshoz kedvünk van). 3-4 perc alatt pirítsuk át a proteinünket, közben enyhén sózzuk-borsozzuk.
  7. Dobjunk rá fél, apró kockára vágott piros kaliforniai vagy kápiapaprikát és 3-4 szál, hosszában vékony csíkokra vágott újhagymát, süssük őket a hússal együtt 1-2 percig.
  8. Üssünk 1 tojást a serpenyőbe, forgassuk-keverjük össze a hozzávalókkal, amíg megsül.
  9. Tegyük vissza a cukkinitésztát a serpenyőbe, öntsük rá a szószt és kevergessük, amíg a tészta újra átforrósodik és a szósz is mindent átjár.
  10. Tálaljuk a „zoodle pad thai-t” friss tavaszi babcsírákkal, aranybarnára pirított mogyoróval, apróra vágott korianderrel és lime-gerezddel. (Mint többször írtunk róla az utóbbi időben, a friss zöldekkel, csírákkal és citrusokkal a hőkezelés során elfőtt C-vitamint pótolhatjuk, pirított magvakkal pedig az étel protein- és ásványi anyag-tartalmát növelhetjük.)

 VegaVilág: banáncsajok, gyümölcsboom>>

A zöld ötven árnyalata: nyúlkajából ínyencfalat>>

Főzd-edd magad szexire!>>

Vérengzőből vega>>