Szép, szexi, szuperprofi

Tabitha Karanja kenyai sörgyár-tulajdonos épp lemosni készül a piacról egy multit, Ázsia legjobb séfje 2015-ben Vicky Lau, aki megalkotta a „tányérmeditáció” fogalmát, Bilbaóban pedig női séfek „paraberéznek” forró hangulatban. Is this really a man’s world?

tabitha2.jpg

Tabitha Karanját, Afrika egyik leghíresebb üzletasszonyát többször próbálták már meg lekapcsolni, de hiába. A Keroche Sörgyár (Keroche Breweries) tulajdonosának hardware-gyártástól sörfőzésig ívelő karrierje lehetséges, hogy a közeljövőben a kenyai piacot uraló mammutcégnek, az EAB-nak adott hatalmas pofonban fog kiteljesedni.

Kenyában a sör legalább olyan népszerű, mint a bor, de vannak a dolognak egyedi aspektusai:

- A kenyaiak az üveges italokban bíznak, a dobozosokra ferde szemmel néznek, elsősorban egészségügyi okok miatt, mivel félnek a mérgezéstől, fertőzésektől (piacra dobott magánkotyvasztói löttyök miatt számos súlyos megbetegedés volt Kenyában az elmúlt évtizedekben).

- Az országban 90 éve piacvezető multi, az EAB (East African Breweries: Kelet-Afrikai Sörgyár, a brit székhelyű megavállalat, a Diageo érdekeltsége), olyannyira uralja a piacot, hogy új, kisebb magáncégek nem nagyon találnak termékeik számára terjesztőt, a piacon mozgók ugyanis nem mernek kilépni a multik hálójából és hogy pozíciójukat megtartsák, inkább közösen tartanak be az újaknak.

- Ha valami jól sikerül és az új termék kitartó munkával mégis befészkeli magát egy pici piaci résbe, rögtön belendülnek a hamisítók, akik tömegesen gyártják a filléres (és sokszor mérgező) löttyöket. Csak idő kérdése és a copycat-sör (ami jó esetben olcsó és szinte ihatatlan, rossz esetben olcsó és mérgező, ill. halálos) készítői menetrendszerűen a bíróságra, az eredeti termék viszont szintén a kukába jut, ugyanis a balhé végére már senki nem vesz meg semmit, aminek a neve kicsit is hasonlít a bevont hamisítványéra.

Ilyen környezetben kezdte pályafutását Tabitha, a hajnalok hajnalán könyvtárosként. Egy 10 gyerekes, jól szituált középosztálybeli kenyai család első gyermekeként kiváló iskolákba járt, de mivel első munkája nem igazán passzolt személyiségéhez, így, férjével együtt, friss házasokként átslisszoltak a hardware-piacra, ahol 7 évig tevékenykedtek, nem is sikertelenül. Tabitha azonban a hardware-nél kicsit több tűzre vágyott.

Bár az égvilágon semmi tapasztalata nem volt az ital-businessben, észrevette, hogy az alacsony jövedelmű kenyaiak alig tudnak megengedni maguknak egy sört, főleg minőségit, mivel nem tudják megfizetni az EAB és más multik, mint a SAB Miller árait. Mivel a sörről nem, csak a minőségről mondtak le, számos mérgezés és haláleset is volt Kenyában emiatt.

tabitha4.jpgTabitha Karanja, a kenyai business-oroszlánkirálynő

Tabitha végül 5 alkalmazottal és a „Viena” nevű borral startolt, melyet a kenyaiak szemében gyanús műanyag kiszerelésben dobott piacra. Először nem is fogadták túl nagy lelkesedéssel, de amikor erős promózás, dinamikus akciók, ötletes ügynöki fogások hatására a fogyasztók mégis kipróbálták és rájöttek, hogy a szerény külsővel nem átvágni akarják őket, hanem stabil minőség mellett az árat alacsonyan tartani, a Viena szárnyalni kezdett és olyan népszerű lett, hogy el is kezdték nagyipari hamisítását. Annak ellenére, hogy a Viena sorsa pontosan a fenti forgatókönyv szerint alakult: a sikert látva elkezdték másolni, mérgező löttyöket árultak ugyanilyen néven, majd jött a lebukás és a botrány, ami a Vienát is beszennyezte – szóval mindezek ellenére Tabitha bravúrosan megvetette a lábát a piacon, cége, a Keroche Breweries Ltd. évek óta szárnyal, jelenleg 20%-os részesedéssel a teljes és 5%-kal a sör-szektorban, ugyanis a Viena kálváriája után Tabitha átnyergelt a sörre és feladta a műanyagdobozos stratégiát is, ami úgy tűnik, kifizetődő lépés volt. Az alkalmazottak létszáma közben 5-ről 300-ra nőtt, a cég éves jövedelme pedig 63 millió USD.

Ha sikere titkáról kérdezik, Tabitha a rugalmasságot, széleslátókörűséget, folyamatos innovációt említi: ennek köszönheti a cég húzómárkájának, a „Summit” sörnek a sikerét. Növekvő bevételének jelentős részét Tabitha fejlesztésekbe rakta, nagy hangsúlyt fektetve arra, hogy „európai minőséget” és eljárásokat hozzon be a kenyai piacra. A Summit, melyet világos és barna verzióban adnak el közép- és felső árkategóriában, a kenyai szokásokkal ellentétben cukor nélkül készül, így tisztább, naturálisabb ízvilágot nyújt másnaposság nélkül – ez persze hamar elterjedt, a sikerhez pedig nagyban hozzájárult az is, hogy Tabitha hangsúlyt fektetett arra, hogy az európai eljárások mellett a Summit íze abszolút „kenyai” maradjon.

tabitha_karanja_brewery.jpg(Kép>>)

Nagyrészt a Summit sikere tette lehetővé annak a vadonatúj, 29 millió dollárt érő üzemnek a felépítését is Naivasha városában, 90 km-re a fővárostól, Nairobitól, mely nagy valószínűséggel az EAB-nek szánt piaci pofon kiindulópontja lesz. Az ultramodern üzem nemcsak, hogy munkát ad a helyieknek, de általa a Keroche Breweries a jövőben megtízszerezheti előállított éves mennyiségét.

Tabitha valószínűleg nem hiányolja már életéből a pörgést, az üzlet „oroszlánkirálynője” az utóbbi években nemcsak izgalmakat, de számos afrikai vállalkozói díjat is besöpört. Egyébként saját bevallása szerint nála „senkinek sem kell belegebednie a munkába, elég, ha becsületesen végzi a dolgát”. „Azért persze szeretek tudni mindenről, ami itt folyik, az én kezemben futnak össze a szálak. De értékelem az alkalmazottaimat és bízom bennük, hogy mindig maximálisan odateszik magukat.”

anerlisa_muigai_karanja.jpgA vérükben van: Tabitha lánya, Anerlisa Karanja is le kívánja tenni névjegyét az üzleti életben. Palackozott ivóvizet (Executive Still Water) gyártó cégét 2013-ban indította el.

A magánélet? Tabitha és férje valószínűleg igen jól kijönnek egymással, a kezdetektől együtt működtetik vállalkozásaikat, a Keroche-nál pedig a férj, Joseph tölti be a cég elnöki tisztségét. Persze nem csak munkából áll az életük: négy gyermekük van és kiterjedt társadalmi életet élnek. Tabitha egyébként származására nézve Kenya legnépesebb (kb. 10 milliós) etnikumához, a kikuyu törzshöz tartozik és keresztény vallású (kikuyu jelentése: a szikomorfa gyermekei).

vicky_lau1.jpgVicky Lau, Ázsia legjobb séfje 2015-ben 

Kisütik a dolgokat

A CNN most folyó, kreatív gasztronómiát bemutató sorozatának (Culinary Journeys) második részében Vicky Laut ismerhettük meg, őt választotta 2015-ben Ázsia legjobb séfjévé az „50 Legjobb Ázsiai Étterem” stábja. Az Amerikában és Ázsiában egyaránt otthonosan mozgó Vicky jelenleg a hong kongi „Tate Dining Room and Bar” tulajdonosa és séfje, de ő sem a konyhában, hanem (látszólag) egy teljesen más területen: designerként kezdte, egy darabig saját design-céget is vezetett. Elmondása szerint hiányzott az életéből valami, amit az első, bangkoki „Le Cordon Bleau” étteremben tartott alap-főzőkurzuson kapott meg, ahová barátokkal iratkozott be.

vicky_lau2.jpg

Vicky azóta sem tette le – mondhatnánk – a fakanalat, de ez nem fedi teljesen a valóságot: a törékeny(nek tűnő) séf látásmódja sem kevésbé kifinomult, mint a kisugárzása: ételfelfogása tényezők összességéből indul ki, egy-egy, a természet és a klíma által formált kultúra egészét próbálja ehető élménnyé varázsolni, erről tanúskodnak vizuálisan is nagy élményt nyújtó „tányérmeditációi” . A designer múlt pedig kellően járul hozzá egy-egy koncepció megvalósításához, ld. a „Zen a tányéron” c. képgalériát>> 

dominique2.jpgDominique Crenn, a San Franciscó-i "Atelier Crenn" tulaja és séfje 

Parabere, terefere

A CNN-sorozat első részében bemutatott vagány, igazi San Franciscó-i csaj, Dominique Crenn – aki az USA egyik legnépszerűbb séfje, a 2 Michelin-csillagos Atelier Crenn vezetője –, lelkes alapítótagja a „Parabere” nevű, női séfeket tömörítő fórumnak, mely alakuló gyűlését a spanyolországi Bilbaóban tartotta 2015 áprilisában. A Parabere célja, hogy a nagyszabású szakmai konferenciákon kevésbé reprezentált női séfeknek lehetőséget adjon az ismerkedésre, tapasztalatcserére, tereferére, hogy előmozdítsa „a női aspektus” jelenlétét a kortárs gasztronómiában.

Parabere Forum, Bilbao>>

Galéria Dominique Crenn>>

dominique_crenn1.jpg

Főzd-edd magad szexire!>>

Gasztro gusto: ennivaló modellek, szabad szellemben>>

Nők az élen, többezer éve>>