Vajon mivel etetnek?

Mi kerül a kosarunkba, és onnan a spájz polcaira? Vajon tudjuk-e, hogy a csomagolásokon olvasható, gyakran ködös kifejezések melyike mit jelent? Most segítünk az eligazodásban.

a1d29ab3705a06f1fb27bb8425a61951.jpg(Fotó: Pinterest)

Magas rosttartalom: a magas rosttartalom felirat azt jelenti, hogy adagonként 5 gramm vagy annál több van az ételben. A rostok az egészséges testsúly, bélrendszer szempontjából fontosak. Naponta nagyjából 38 grammot kellene fogyasztani belőle átlagosan, de sajnos legtöbben 15 grammot vagy annál kevesebbet visznek csak be a szervezetükbe. Ez az ételcímke tehát mindenképpen jót jelent, az ilyen feliratú élelmiszerek (mint a "100% teljes kiőrlésű" feliratú is) a barátaink. :)

Omega-3 zsírsavban gazdag: ez is egy pozitív üzenet a fogyasztók számára, mert az omega-3 zsírsavak többek között az egészséges érrendszer szempontjából lényegesek. Halételeken, magvak csomagolásán, mint például lenmagon látható elsősorban.

Alacsony nátriumtartalom: ez is mindenképpen jó hír, ha egy élelmiszer alacsony nátrium tartalommal rendelkezik. Az alacsony az pontosan azt jelenti, hogy 140 milligrammnál kevesebb van benne. Ez főleg olyan termékeknél fontos, ami általában tele van sóval, mint a mirelit, panírozott készételek, levesek, levesporok... A nátrium-csökkentett kifejezés azonban nem feltétlenül vonzó, mert az csak annyit jelent, hogy ugyan kevesebb nátrium van benne, mint bármelyik másikban, de az a mennyiség még nem feltétlenül alacsony.

Glutént nem tartalmaz: a lisztérzékenység esetén az egyetlen megfelelő terápia a glutént tartalmazó ételek teljes elhagyása. A gluténmentes diétát követők biztonsággal fogyaszthatnak az ezt a címkét tartalmazó élelmiszerekből, de bizonyos kutatások szerint mindenkinek jót tesz, ha gluténmentes termékeket választ.

Laktózmentes: a laktózérzékenység vagy laktózintolerancia a laktóz, egy a tejben és a tejtermékekben megtalálható cukorféle lebontásának a képtelensége. A laktózmentes feliratú élelmiszerek az laktózmentes diétát követők számára jelentenek megfelelő választást.

4444782_e38130791e4e4c4cef2a1cdf55d54e84_wm.jpg(Fotó: Pinterest)


Organikus:
az organikus címke azt jelenti, hogy az élelmiszert, gyümölcsöt, gabonát, stb. 95%-ban szintetikus műtrágya és géntechnológiai eljárás nélkül termesztették.

Light: a hiedelmekkel ellentétben a light nem jelenti azt, hogy az adott étel diétás vagy nem hizlal. A "light" kifejezést általában a zsírszegény ételeken tüntetik fel, a zsírszegénység sem utal arra azonban, hogy az ételben nincs zsír. A zsírszegény vagy light felirat általában annyit jelent, hogy a 100%-hoz képest - tehát ha az étel a maximális mennyiségben tartalmazna zsírt - bizonyos százalékkal csökkentett mennyiségben tartalmazza azt. Cukor viszont ettől még lehet benne. Sőt.

Zsírszegény: a termék zsírtartalma nem haladhatja meg a 3 g/100 g határértéket szilárd anyagok esetében, vagy a 1,5 g/100 ml határértéket folyadékok esetében.

Alacsony cukortartalmú: a termék cukortartalma nem haladja meg az 5 g/100 g határértéket szilárd anyagok esetében, vagy folyadékok esetében a 2,5 g/ 100 ml értéket.

Cukormentes:  a termék cukortartalma nem haladja meg a 0,5 g/100 g, illetve a 0,5 g/100 ml határértéket.

Hozzáadott cukor nélkül: sajnos, amikor az ember komolyabban nekiáll ellenőrizni, hogy mi szerepel az egyes termékek összetételében, meglepődik, hogy majdnem mindenben van hozzáadott cukor. Azok a gyümölcslevek például, melyek a "hozzáadatott cukor nélkül" címkét hordozzák magukon, csak a gyümölcsben lévő gyümölcscukortól édesek.

Szénhidrát csökkentett: ezek a termékek - speciális összetételüknek köszönhetően - körülbelül harminc százalékkal alacsonyabb szénhidráttartalommal, valamint magas fehérje- és élelmirost-tartalommal rendelkeznek. Ezeken túl további előnyük, hogy fogyasztásuk során csak lassan emelik meg a szervezet vércukorszintjét, így fogyókúrába és diabéteszes étrendbe is biztonsággal illeszthetők.

Fenil-alanin forrást tartalmaz
: ezt a feliratot azokon az élelmiszereken olvashatjuk, amelyek édesítőanyagként aszpartamot tartalmaznak.

Nagyobb mennyiség fogyasztása hashajtó hatású: a 10 százaléknál több hozzáadott poliolt (cukoralkohol, mint például a xilit) tartalmazó élelmiszerek esetében olvasható ez az egyébként nagyon komolyan veendő intelem.

További hasznos olvasnivaló az élelmiszerek címkézésével kapcsolatban itt. Nem árt tudni, mit eszünk meg, érdemes tisztában lenni a szakkifejezésekkel!