Detox party

Elvonókúra látszólag minden káros szenvedélytől mentes emberek számára? Igen. A túlzott szénhidrátfogyasztás ugyanis sajnos igenis függővé teszi a szervezetet. Egyszerűen a cukrokról is "le kell állni", mint valamiféle drog vagy cigaretta esetében. Ha időről időre tartunk egy-egy méregtelenítő detox kúrát, azzal igen boldoggá tehetjük szervezetünket.

detox1.jpg(Forrás: Pinterest)

A kúraszerűen folytatott méregtelenítés persze csak időszakos fellélegzés a testünknek, így még jobb, ha folyamatosan ügyelünk arra, hogy akár mindennap méregtelenítsünk egy picit. A detoxikáló ételek segítenek kimosni a szervezetünkből a helytelen és rendszertelen táplálkozás következtében felhalmozódott méreganyagokat, segítik a nyirokrendszer, a vese és a máj egészséges működését.

Melyek a leghétköznapibb detoxikáló ételeink? Vegyük sorra. Általánosságban elmondható, hogy az organikus, minél több rostot tartalmazó, minél kevesebb feldolgozási fázison átesett élelmiszerek fogyasztása a tanácsos.

Zöldségek: elsők között emelnénk ki az ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, elsősorban nyers, lehetőleg idény zöldségek fogyasztását a mindennapokban. Válasszunk például sárgarépát, ami remek béta-karotin forrás vagy brokkolit, amely energizáló magnéziummal tölti fel testünket. Kiváló a spenót, amely remek vasforrás, de az újhagyma, a paradicsom, és bármilyen zöldségre épülő fogás jó méregtelenítő hatású lehet.

Gyümölcsök: naponta 3-5x szerepelhetne étkezésünkben, akár frissen, akár fagyasztottan, kis adagokban fogyasztva. A konzerv változatokat lehetőleg kerüljük a sok hozzáadott cukor és tartósítószerek miatt.

Levek: a léböjtkúrák nem véletlenül váltak divatossá, elvégre valóban sok pozitív hatásuk ismert. Napi 2-3 liter folyadék elfogyasztása alapvetően javasolt. Ennek legnagyobb része természetesen lehetőleg vízből álljon, de a különböző zöldség- és gyümölcs levek, levesek vagy smoothie-k is fontos részét kellene, hogy képezzék a napi étkezéseknek.

Egyéb ételek: a méz, a citromlé, a fokhagyma, a gyömbér, az olívaolaj, a sótlan magvak, a fekete bors, a gyógynövényből készült teák mind-mind elősegítik a méregtelenítési, tisztító folyamatokat.

Példaként nézzük, hogyan iktathatók be ezek a detox hozzávalók a mindennapokba: 

Reggel: indítsuk a reggelt egy nagy pohár citromos víz elfogyasztásával vagy készítsünk uborka és menta hozzáadásával frissítőt.

Hozzávalók:

  • 1 pohár víz
  • 1/2 pohár héjától megpucolt, karikákra vágott kígyóuborka
  • mentalevél
  • citromkarika
  • kevés gyömbér


b3eade09f03e45e798a0d9804b89686d.jpg
(Forrás: Pinterest)

Tegyük a hozzávalókat egy pohárba, majd öntsük fel hideg ásványvízzel, és kevergessük, finoman megnyomkodva az uborkát, hogy az ízeit kiadja. Tegyük hűtőszekrénybe fél órára, de akár előző éjszaka is elkészíthetjük, és másnap reggel némi jég hozzáadásával már fogyasztható is.

Reggeli: tegyünk rostdús, teljes kiőrlésű kenyérféléket a tányérunkra vagy együnk zabpehellyel, zabkorpával gazdagított joghurtot reggelire.


Ebéd: ebédre a nehéz burgonya vagy rizs köretek helyett válasszunk könnyű tésztasalátát, friss vagy párolt zöldségeket, friss salátákat. A napközben leguruló kávék helyett pedig készítsünk egy finom gyömbér vagy kurkuma teát, amely immunerősítő, gyulladáscsökkentő hatású. Ha ginseng tehát iszunk, még élénkíthetjük is magunkat.

Nassolás gyanánt válasszunk olajos magvakat, asztalt gyümölcsöket vagy friss gyümölcsökből készült gyümölcssalátát.

detox2.jpg(Forrás: Pinterest)

Vacsora: a nap utolsó étkezéseként pedig mindig valami könnyűt válasszunk, zöldségekben, fehérjében gazdag étkezés formájában. Együnk fehér húsokat, szárnyast, halakat, sajtokat, főtt tojásfehérjét vagy kevés sajtot zöldséggel. A kímélő vacsorának köszönhetően nyugodtabb éjszakában reménykedhetünk, békésebb lesz az álmunk, és másnap frissebben ébredünk majd fel.