Zöldségen él Németország legerősebb embere

Patrick Baboumian, a „szelíd óriás” 2011-től tartja címét, ekkor lakto-vegetáriánus volt, azóta már vegán. Szerinte is ő a világ legelképesztőbb erőművésze, de meggyőződése, hogy a vegetáriánus életmódot terjeszteni kell, lebontani a sztereotípiákat.

03.jpg

Az örmény származású Patrik Baboumian Abadanban, Iránban született 1979-ben, 7 éves volt, amikor szüleivel Németországba emigráltak az irak-iráni háború miatt. „Mindig is vágytam arra, hogy erős legyek, hogy meg tudjam védeni magamat és másokat” – mondja.

01.jpg

1999-ben megnyerte az IFBB németországi junior testépítő bajnokságot, majd az évek során mind német, mind európai bajnok lett és három világrekordot is megdöntött. Kategóriájában jelenleg 165 kg-al tartja a rönknyomás világrekordját és 180 kg-al a német nehézsúlyú rönknyomás rekordját, 2011 óta egyben ő Németország legerősebb embere. Ugyanebben az évben, a világbajnokságon 185 kg-al megdöntötte saját rekordját, ezzel a 4. helyen végzett, egy helyi versenyen, Finnországban viszont már 190 kg-ot nyomott. 2015-ben ismét saját rekordját döntötte meg lengősúly-cipelésben, 560 kg-al. 2005 óta vegetáriánus, 2011-ben vált vegánná, tehát semmilyen állati eredetű táplálékot nem fogyaszt, a „PETA” állatvédelmi szervezet hivatalos nagykövete: az állatok jogaiért, a Föld tápanyag- és energiaforrásainak tudatosabb felhasználásáért kampányol (forrás).

04.jpg

„Vannak a világnak helyei, ahol nem jut az embereknek elég étel és obszcénnak tartom azt, hogy az energiaforrásokat ugyanakkor olyan termékek gyártására használjuk, amikre valójában nincs szükségünk”fogalmaz.

Baboumian ugyanakkor tisztában van vele, hogy az emberek többségének elég nagy váltás lemondani a húsról vagy a tejtermékekről – utóbbival ő is küzdött, erőművész lévén ráadásul a protein- és kalóriaigénye finoman szólva eltér egy átlagemberétől. 2011 előtt például „tejfüggő” volt, napi 10 liter tejet ivott. Azóta szójatejre váltott és saját bevallása szerint nagyon jól érzi magát, sőt, az általános vélekedéssel ellentétben, mint mondja, számára jobban működött a színtiszta vegánság, mint a lakto-vegetárianizmus (ami szerint tejet és tejtermékeket fogyasztunk). Patrik az interjúban azt fejtegeti, hogy a tej elhagyása megszüntette a neki gondot okozó savasodást, és hogy hosszú távú állóképesség-fejlesztéshez másképp kell étkezni, mint amikor csak szimplán izmot akarunk építeni. A kellő fehérjebevitelhez a különféle magvakból és hüvelyesekből származó növényi proteinforrások folyamatos kombinálását ajánlja, emellett kiemeli teste regenerálódási idejének a teljes vegánság óta bekövetkezett látványos felgyorsulását is (erről a Leicester City céklaturmixokkal tarkított edzésmódszereiről szóló bejegyzésünkben is írtunk).

02.jpg

Sokaknak persze tökéletesen működik a lakto, ill. a lakto-ovo (tojást is) vegetárianizmus, ilyen természetes táplálkozási rendszerek pl. az indiai (főleg tejtermékek és hüvelyesek, nagyon jó fűszerezés és  konyhatechnikák), vagy a „klasszikus” mediterrán: görög, nápolyi, szicíliai, dél-olasz konyha (ókori Magna Graceia-i diéta), utóbbiak persze hallal kiegészítve (nem hiányzik belőlük a hús sem, csak nem dominál). 

„Ha azt mondod: „vegán”, az emberek azt hiszik, egész nap salátával tömöd magad” – világít rá az alultájékozottságból eredő problémákra Patrik. „Babot, hüvelyeseket, lencsét, borsót, rizst és krumplit eszek, meg egy csomó olyan dolgot, ami megadja nekem a kellő kalóriát és energiát. Nehezebb lettem, erősebb lettem, megnyertem az európai súlyemelő bajnokságot, három világrekordot döntöttem meg, a vérnyomásom lement, a regenerálódási időm pedig annyira felgyorsult, hogy sokkal többet tudok edzeni. Nem azt mondom, hogy mindenki legyen holnapra vegán, de azt igen, hogy jelentősen csökkentenünk kell az általunk fogyasztott állati eredetű táplálék mennyiségét. Ha mindenki megtenné, az tényleg hatalmas eredmény lenne.”

Egyetértünk Baboumian-nel, a vegánsághoz tájékozottság és gyakorlat kell, hogy minden tápanyagforrást – a fehérjét és a vasat is – be tudjunk vinni, ráadásul ízletesen, élvezetesen. Első lépésként elég kissé átprogramozni beidegződéseinket és felfedezni a boltok polcain sokszor mellőzötten heverő, olcsó és nagyon egészséges alapanyagokat és megtanulni velük bánni, főzni (aminél egyszerűbb talán nincs is, és még a fűszerek felhasználásáról is sokat tanulhatunk). A húsbevitelt pedig első lépésként elég ritkítani, úgy, hogy amikor eszünk – mondjuk hetente egy-kétszer –, akkor viszont a lehető legkiválóbb minőséget válasszuk, amit egyben a lehető legkevesebb feldolgozási és szállítási folyamat választ el asztalunktól. A közbeeső időben azonban ne tegyünk engedményeket, ne forduljunk csupán megszokásból pl. a sokszorosan feldolgozott, messziről ideszállított hústermékekhez (amúgy is kérdéses, valójában mennyi bennük a hús), tanuljunk meg inkább helyi növényekből, hüvelyeskből, burgonyából, magvakból ízes, tápanyagdús, jól emészthető kompozíciókat készíteni.

Az ember mikrovilágában sokszor nehéz gyermekkori (akár egészségtelen) szokásokat, metódusokat lebontani, de a másik oldalon egészséget, vitalitást, szeretteinkkel töltött hosszabb életet nyerhetünk, és még anyagilag is profitálhatunk a dologból, hiszen a hüvelyesek pl. olcsók és egy hústól függetlenebb táplálkozásban, növényi fehérjeforrásként ők kimelten fontosak. Hogy hogyan lehetnek mindebből globális változások, mi ellen harcol pontosan Baboumian:

  • Az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete szerint a világon jelenleg 800 millióan éheznek, a levágásra tenyésztett állatoknak adott növényi táplálék ezzel szemben 3,5 milliárd ember élelmezésére lenne elegendő.
  • A vízfelhasználás is égető kérdés: 1 kg fogyasztásra szánt marhahús előállításához nem kevesebb, mint 15500 liter vízre van szükség, ezzel szemben 1 kg burgonya előállítása 250 liter vízbe kerül.
  • Az erdőirtás sem kevésbé súlyos szempont. A föld tüdeje, az Amazonas-menti esőerdők irtása az ENSZ szerint 91%-ban abból a célból történik, hogy állati takarmány termesztésére alkalmas földterületeket nyerjenek. (CNN)

„Húsnövények”, növényi energiabombák, szuper konyhai eljárások írásainkban:

Gasztro-izompacsirták: út proteintől vitaminig>>

Húsmentes fehérjebajnokok>>

Egészség, fittség, potencianövelés költséghatékonyan>>

"A Zöld Színei": Vérengzőből Vega>>

Fertőző az elhízás?!>>

Főzd-edd magad szexire>>

(Képek: CNN, Pinterest)