A kávézacc metamorfózisa: ékszer, tüzelő, póló, zokni…

Arról sok szó esik, hogy ki milyen kávéfajtára, pörkölési módra esküszik, de belegondoltunk már, hogy a naponta termelődő, töménytelen mennyiségű zaccal mit lehetne kezdeni?

rosalie_mcmillan_java_bangle.jpg

Vannak, akik igen.

koffeeform.jpgA Kaffeeform zaccból készült cappuccinós csészéje

Julian Lechner Olaszországban világosodott meg 5 éve, amikor leendő designerként ott végezte tanulmányait. Állítólag pont az ötödik eszpresszó felett jött meg az ihlet, amikor figyelme valamiért a kávéról a zaccra fordult. Ma már Berlinben vezeti „Kaffeeform” nevű vállalkozását, melynek keretében elmosható csészéket, csészealjakat készítenek kávézaccból, eszpesszós és cappucinós változatban. „Pár hétig még kissé kávéillatuk van, de ízük nincs. Ha teát teszel bele, teát fogsz inni” – oszlatja el a felmerülő aggodalmakat. A Kaffeeformnak jelenleg 8 alkalmazottja van, de ez is alig elég, annyi a munka. Havonta átlag 500 kiló zaccot gyűjtenek össze a környező kreuzbergi kávézókból: a tapasztalatok szerint 6 adag kávé szükséges egy csésze elkészítéséhez. „Ahogy többet tudunk gyártani, levisszük majd az árat, utána meg tömegtermelésbe szeretnénk kezdeni. Rengeteg a zacc mindenhol.” – nyilatkozza Lechner a jövőbeli tervekről.

Kávépóló, kávézokni…

A kávénak íz- és illatsemlegesítő hatása van, ezért találunk a parfümboltokban kávészemekkel teli  tálakat. Ha két parfüm kipróbálása között hagyunk egy kis időt és kávét szagolgatunk, jobban el tudjuk különíteni az illatokat. Ugyanígy az ízekkel: erős aromák, mint például a fokhagyma semlegesítésére egy kisebb marék szemeskávé elrágcsálása sokak szerint a legjobb módszer…

De „kávézokni”?

Pedig a fentiekből logikusan következik: Aman Advani, a massachusettsi „Ministry of Supply” ügyvezetője és társalapítója 2012-ben összerakta a dolgokat és megszületett a kellemetlen szagokat elnyelő „kávézokni”, melynek anyaga 40% újrahasznosított, az őrlés során elszenesedett kávéval kombinált poliésztert tartalmaz (az őrölt kávéból először egy speciális eljárással eltávolítják az olajat, így integrálják az anyagba). A termék, mely egy hagyományos zoknihoz hasonlóan akár naponta mosható, működik és igen sikeres.

coffee_socks_1.jpgA sokoldalú „kávézokni”

Kávétextil

coffee_fabrick.jpgAz S. Cafe fabric megálmodói: Jason és Amy Chen

Ugyanerre a következtetésre jutottak a taiwani „Sintex” textilgyártó cégnél is, akik új termékét, az 1,2-1,5% kávéőrlemény-nanorészecskét tartalmazó szövetet már 110 ruhagyártó, köztük az American Eagle, a Timberland és az L.L. Bean is használja. Elsősorban sportruházatot, de fehérneműt és trendi darabokat is készítenek az egyedülálló anyagból, melynek megszületése elsősorban a Sintex céget vezető Jason Chen feleségének, Amy Chennek köszönhető. Amy felismerte a kávéban rejlő lehetőségeket, legelőször a sportban, ugyanis a kávé illatsemlegesítő mivoltának köszönhetően a férfiak Amy szerint kevésbé „szagosan” térhetnek haza különböző sporttevékenységeik után… Ami először viccnek indult, komoly befektetés lett: Amy-ék ma már napi 500 kg kávézaccot gyűjtenek össze (ingyen) a helyi kávézókból az S. Cafe szövetek gyártásához, a kávézók pedig nem mellékesen örülnek, hogy spórolhatnak hulladékszállítási költségeiken.

Kávébrikett

coffee_logs.jpgEnergia- és költséghatékony alternatíva: a Bio-Bean zaccból újrahasznosított kávébrikettjei

A jellegzetes, henger formájú termék a brit „Bio-Bean” energetikai cég legutóbbi találmánya, melyhez évente 50000 tonna kávézaccot formálnak újra cambridgeshire-i újrahasznosító üzemükben. A cég 25 éves ügyvezetőjének, Arthur Kay-nek 3 éve jött az ötlet, amikor építész-szakos egyetemistaként épp egy kávézót tervezett és szembesült a naponta hatalmas mennyiségben termelődő zaccal. Ma a Bio-Beannel már többezer kávézó zaccát gyűjtik össze, amiből az üzemben egy organikus kötőanyag hozzáadása után (hogy ne essenek szét a szemek) megszületnek a kávébrikettek. „Hosszabban és forróbban égnek, mint a fa, így a fogyasztó pénzt is megtakarít…” – mondja Kay.

Zaccot a földnek is

organic_coffee_fertiliser.jpg

Szintén brit cég, a „Greencup” terméke a 100%-ban természetes, organikus műtrágya, mely újrahasznosított kávézaccból, az Imperial College Londonnal közösen folytatott, évekig tartó kísérletezés eredményeként született meg. A zaccot közvetlenül a Greencup vásárlóitól gyűjtik be – nem kevesebb, mint évi 2-300 tonnát –, további organikus összetevőkkel keverik, így jön létre a British Biochar Foundation által is igen magasra értékelt organikus talajjavító, ami máris nagy népszerűségre tett szert az aktívan kertészkedő Nagy-Britanniában (világviszonylatban is itt van a legtöbb hobbikertész).

Fekete arany

java-rock-bangles-stacked-birds-view-rosalie-mcmillan.jpg

Rosalie McMillan)

Rosalie McMillan brit ékszertervező egyes darabjai 70% újrahasznosított kávézaccot tartalmaznak, arannyal és jávai vulkanikus kövekkel kombinálva. A zaccot a tervező elsősorban londoni irodákból szerzi be. „Nagyon furcsa alapanyagnak tűnhet ékszerhez, de nekem bejön. A kávé mindannyiunkkal rezonál.” – vallja.

(Forrás>>)

Nyitó kép © Rosalie McMillan