2017-es gasztrotrendek

Semmi se vesszen kárba, no alkohol, éljenek a kézműves snackek, a táplálkozási kütyük és appek, az „Instakész” ételek, az egészséges bélflóra és a szénhidrát. Igen, a szénhidrát, persze nem mindegy, milyen formában.

foodph3.jpg

Könnyű tacók

grilled-fish-tacos-and-wine-pairing.jpg(Kép: Pinterest) 

Hal, csirke, avokádó, zöldség, némi öntet egy harapásnyi kukorica-tortillában. A hagyományos mexikói konyha egészséges, az USA közelsége, a tex-mex kialakulása tette azzá, amit ma a felszínen tapasztalhatunk. A taco reneszánsza 2017-ben nemcsak visszatérés a gyökerekhez, hanem – mivel a tortilla napjainkban már „világételnek” számít – új irány affelé, hogy mindenki a saját gasztronómiai régiójába integrálja a sokoldalú kukoricalepényt. Az autentikus mexikói hozzávalókhoz nem mindig jutunk hozzá, és hazánkban is csak pár hely van, ahol pl. „masa harina” lisztet lehet kapni a tortilla elkészítéséhez. Kukoricalisztünk viszont van, ezzel pedig (kis gyakorlattal, a gluténmentes kukoricalisztet arányosan keverve más lisztekkel) tökéletes, ropogós tortillákat süthetünk, amiket aztán ezerféle módon tölthetünk meg a szükséges napi rostokkal és proteinekkel, természetes, regionális forrásból. A multifunkcionálisnak nevezhető tortilla egyik előnye, hogy összeállítását, a színes, izgalmas hozzávalók közötti válogatást a gyerekek is nagyon élvezik, és így sokat tanulhatnak egészségről, az egyes tápanyagok szerepéről és harmóniájáról. A tortilla egyben remek lehetőség a konyhában fellelhető maradékok újrahasznosítására is.

Házi tortilla készítése>>

Trendi tortilla-wrapek már a tavasz jegyében>>

No alkohol!

non-alc.jpg(Kép: Pinterest) 

A Z generáció tagjai (az 1990-es évek végén és azután születettek) kimutathatóan kevesebbet isznak, mint felmenőik. Úgy néz ki, náluk már működik egyfajta dietetikai-gasztronómiai tudatosság, minőségi és nem mennyiségi szemlélet, a „nem szennyezem magam és környezetem”-attitűd, persze mindezt kellő technológiai háttérrel (gasztro és fitnesz appek, kütyük) és az aktuális trendek iránti érzékenységgel.

Az előrejelzések szerint a smoothie-korszak immár leáldozóban van, 2017 a natúr, préselt levekről fog szólni, valamint eljő a kurkumás, gyömbéres, zöldfűszeres, bogyósgyümölcsös és – elsősorban – alkoholmentes „mocktailek” kora (mock: utánzat, látszat). Ebben a szférában már olyan dolgokról beszélünk, mint a faszén szerepe egy pohár italban: mint azt sokan tudják, az aktív szén (pl. a hargitai bükkfaszén) értékes, ősi tisztító-méregtelenítő anyag, hazánkban is használják pl. szappankészítéshez. Mindemellett olyan, a mocktailek világában használatos alapanyagokra is számíthatunk, mint az „alkoholmentes alkohol”, ami egy igazi újdonság: a 2015-ben piacra dobott, díjnyertes Seedlip a világ első alkoholmentes alkoholjaként definiálja magát, több ízben, pl. fás-fűszeres-citrusos ízvilágban kapható, előállításának hétpecsétes lakat alatt őrzött titka pedig a desztilláció művészetét és a természetet ötvözi.

Azért ne intsünk búcsút a „fitt muciknak” az újévben sem: egészséget, jókedvet, lendületet kaphatunk tőlük egész napra. Fitt mucikat mindenkinek!>>

Házi snackek

roasted-sweet-potato-fries.jpg(Kép: Pinterest) 

Goodbye, tucatchips és társaid! 2017 az egészséges, olívaolajban megfürdetett, kellően befokhagymázott-fűszerezett, sütőben sült házi snackek éve lesz. Alkoholmentes, tisztító-méregtelenítő koktélunkhoz semmi sem passzol majd jobban, mint egy ropogós, rusztikus burgonya, batáta vagy épp répachips, esetleg zamatos aioliba (fokhagymamajonézbe) mártogatva.

Csak semmi maradék

zero_food_waste.jpg(Kép: Pinterest) 

2016-ban sokat olvashattunk arról, hogy a megvásárolt élelmiszer kb. harmada landol a kukákban világszerte. A 2017-es előrejelzések szerint erősödni fog az élelmiszerpazarlás elleni küzdelem: a környezeti, közösségi tudatosság jegyében mindent, amit csak lehet, újrahasznosítunk majd a konyhában is. Sok helyen remekül működnek már olyan projektek, melyek kisközösségi szinten forgatnak vissza, pl. összeszedik a környéken működő éttermektől a használható maradékot és újrahasznosítják azt, emellett léteznek újrahasznosító éttermek és olyan gyártók is, mint pl. a Rubies in the Rubble, melyek az áruforgalomból elutasított zöldségekből és gyümölcsökből készítenek dzsemet és különféle asztali ízesítőket. Privát szféránkban a bevásárlás újrastruktúrálásával, beidegződéseink felülvizsgálatával tudunk eredményt elérni, ami pénztárcánkra is igen pozitív hatást gyakorolhat.

Egészségeset & finomat 20 deka párizsi árából>>

Te ennél éttermi maradékot? Dániában ez ma a trend>>

„Instakész” fogások

foodph4.jpg(Kép: Pinterest)

A közösségiség égisze alatt 2017-ben új korszakba lép a gasztronómiai vizualitás is: ételeinket megosztásra készen tálaljuk és bele nem kóstolunk addig, amíg a tökéletes fotót el nem lőttük róla és fel nem töltöttük az Instagramra. Amihez persze gyakorlat szükséges, ha még melegen akarjuk élvezni főztünket és nem akarunk állandóan mindenhonnan elkésni, de semmi probléma: a legelkötelezettebbeknek számos, mobilos ételfotózásra specializálódott tanfolyam kínál megoldást.

Látom & megkívánom: ételfotózás akkor és ma>>

Gasztrokütyük, appek

egg_minder.jpgA mobil appel összekötött Egg Minder segítségével vásárlás közben is meggyőzödhetünk róla, hogy mennyi tojás van otthon és hogy kell-e venni, az eszköz ezen kívül arról is tájékoztat, hogy milyen régiek a birtokunkban lévő tojások... 

Izgalmasak, megkönnyítik az életünket (vagy legalábbis elhisszük ezt nekik), birtokukban úgy érezzük, lépést tartunk a korral. Az okos hűtők, bluetooth-szal működő kávéőrlők (Cimbali Magnum), a mobilos applikációkkal összekötött, diétánkat segítő (?) evőeszközök (hapifork, hapispoon) bűvöletében élünk, táplálkozásunkat, bevásárlásunkat, napi mozgásunkat olyan appek segítik, mint a MyPlate, a HealtyOut, a Fitocracy Macros, a ShopWell, a Calorie Counter & Food Diary, a 7 Minute Workout, a Daily Burn, az Endomondo, az „anti-diétás” Noom Coach és még hosszan sorolhatnánk… Érdemes azért szelektálni, hogy melyikük jelent valódi segítséget és előrelépést a mindennapokban – az „okosvilág” megállíthatatlan térhódítása életmód-szempontból azonban mégis igen pozitív lehet. Ugyanis míg azokkal, akik még egy másik világban szocializálódtak, sokszor képtelenség életmódváltás-témában zöldágra vergődni, a technológiai újítások viszont általában mindenkit érdekelnek, így egy jól megválasztott dietetikai, egészségügyi, táplálkozási kütyü a hozzá tartozó mobilalkalmazással többet lendíthet a dolgon, míg sok-sok év rostokról, zöldségekről és napi mozgásról szóló rimánkodása... A különböző fantáziadús konyhai/bevásárlási eszközök és appek pedig még olyanokat is a házimunkába való bevonódásra sarkallhatnak, akik alapból legszívesebben menekülnének az otthoni feladatoktól.

Nemzetközi szinten az egészségügy is az „okosvilág” útját járja: az elmúlt években újabb és újabb diagnosztikai, ill. speciális problémákra megoldást jelentő (pl. a kéztremort kiküszöbölő) eszközök jelentek meg, melyeket az idő előrehaladtával egyre inkább személyes használati tárgyként kezelhetünk és így életmódunk, egészségünk akár a technológia felől megközelítve válhat központi témává, mindennapjaink részévé.

Virágozzon a bélflóra

fermented_vegetables2.jpg(Kép: Pinterest)

Ha rendben van, minden jó, ha nincs, semmi. Ide csapódik le, hazánkban (is) népbetegségként a stressz, a rost- és probiotikum-mentes táplálkozás minden káros hatása, ami többek között a végbélrák kialakulásáért is felelős. Az előrejelzések szerint 2017-ben tovább törekszünk a probléma megoldása felé (a megoldást jelentő tápanyagok olcsók és általában karnyújtásnyira vannak tőlünk). A világ reményeink szerint visszakanyarodik majd a bélflórát rendben tartó, a hagyományos konyhák részét képező probiotikumokhoz és trendi lesz minden, ami erjesztett, kovászolt, vagyis gazdag olyan mikroorganizmusokban, amik „kívülről” segítik a bélflóra egészséges állapotának fenntartását. Ilyenek a természetes erjesztéssel (nem ecettel) készült savanyúságok, a hordós káposzta, a kovászos uborka és ezek értékes levei, a hosszan kovászolt (nem élesztővel gyorsan felfújt) kenyérfélék, a kaukázusi kefír, a probiotikumokban gazdag joghurtok. Szerencsére mindezekből hazánk remekül el van látva, a boltban csak le kell kapni őket a polcról vagy ellátogatni egy piacra, de otthon sem nagy kihívás elkészíteni, főleg a savanyúságokat.

Mindent az egészséges bélflóráról: Fertőző az elhízás?!>>

Carb rehab

pasta.jpg(Kép: Pinterest) 

A vaj és a tojás után 2017-ben talán eljön a szénhidrát rehabilitációjának kora is és végre nem az lesz a fejünkben, hogy „ne együnk” szénhidrátot (ami képtelenség, mivel a cukor szükséges agyunk, szervezetünk napi működéséhez), hanem, hogy „milyen” szénhidrátot együnk, és tudatosan részesítjük majd előnyben a „hosszan lebomlókat”, amik stabilan tartják vércukorszintünket és sokáig biztosítanak számunkra energiát. Ezek a szénhidrátforrások jellemzően sok más tápanyagot, rostot, vitamint, ásványt is tartalmaznak, mint pl. a rendkívül finoman: gyümölccsel, fahéjjal, feketecsokival is elkészíthető, vércukorszint-stabilizáló reggeli zabkásák, a hüvelyesekből alkotott levesek, egytálak, kencék és krémek, tészták tekintetében pedig a Sophia Loren-féle, autentikus konyhatechnikával készült, zöldségekkel, rostokkal gazdagon turbózott „tésztadiétás” pasták.

Darázsderék spagettivel? Nem álom!>>

Karamelltől rózsán át kenderig: 2018 ízei>>

Avokádó marad, csodaburger, umami, pezsgős süti jön: 2018-as gasztrotrendek>>