Speciális diétával gyógyítható lesz a cukorbetegség?

Az időszakos kalóriamegvonás kutatások szerint „újraprogramozza” a hasnyálmirigyet mind 1-es, mind 2-es típusú diabétesz esetén. A kutatás eredményei, diétatippek az általános regenerálódásra.

nuts_seeds.jpg

A kísérletek során a vércukorszint szabályozásáért felelős szerv, a hasnyálmirigy új erőre kapott, a periodikus kalóriamegvonás elősegítette az inzulint előállító béta-sejtek termelődését.

A „böjtöt imitáló”, majd a normál kalóriabevitelhez visszatérő diétát először egereken tesztelte a Dél-Kaliforniai Egyetem kutatócsapata: az 5 napos kalóriamegvonást 25 nap normál étrend követte.

A diétás napok étrendje emberi viszonylatban a vegán táplálkozáshoz hasonlított leginkább: a hüvelyesekből, borsóból, lencséből, gumós és leveles zöldségekből készült levesek, pürék, krémek mellett telítetlen zsírokban gazdag összetevők – olajos magvak, ill. ezek hidegen sajtolt olajai – alkotják a vegán étrend bázisát.

vegan.jpg(Kép: Pinterest)

Az állati kísérletek során a hasnyálmirigy regenerálódott, a béta-sejtek termelődése újraindult mind 1-es, mind 2-es típusú diabétesz esetén. (A ritkább, 1-es típusú cukorbetgegségben szenvedők immunrendszere elpusztítja az inzulint termelő béta-sejteket. A gyakori, 2-es típusú cukorbetegség kialakulása viszont elsősorban az egészségtelen életmódban, táplálkozásban keresendő: a szervezetre gyakorolt negatív hatások miatt a hasnyálmirigy által termelt inzulin nem képes vércukorszint-csökkentő feladatát megfelelően ellátni, a hasnyálmirigy termel ugyan inzulint, de nem kellő mértékben.)

„Tudományos szempontból a legnagyobb dolog talán az, hogy úgy tűnik, mindenféle genetikai beavatkozás nélkül, csupán diétával érhetünk el eredményt” – mondta Dr. Valter Longo, a kísérletet vezető Dél-Kaliforniai Egyetem kutatója.

A biztató kezdet után a módszert először egy önként jelentkező BBC-riporteren, Peter Bowes-on tesztelték: Bowes 5 napig a speciális, böjtöt imitáló étrenden volt (a napi kalóriaérték nem emelkedhetett 800-1100 kalória fölé), ezután 25 normál étrendű nap következett.

A böjti napokban Bowes átlagosan 2-4 kg-ot vesztett súlyából, amit a normál időszakban fokozatosan, közel teljesen visszanyert. Összességében, a periodikus diéta során csökkent a vérnyomása és az IGF-1 hormonszintje, amit a rák bizonyos fajtáinak kialakulásával hoznak kapcsolatba.

Bár Dr. Longo szerint a kísérletben alkalmazott periodikus diéta egy „igen kifinomult és bonyolult rendszer”, amihez szakértői segítség szükséges, a böjt fogalma, pozitív hatásai természetesen nem ismeretlenek az emberiség számára. A természet körforgásához kapcsolódó „tisztító”, kalóriacsökkentő időszakok minden kultúrában jelen vannak (épp most kezdődik egy ilyen időszak), a kísérletben alkalmazott rövid, periodikus böjtöket a történelem során pedig mindig is gyógyító céllal folytattak, mind szellemi, mind fizikai eredetű zavarok esetén.

Fizikai szinten egy jól összeállított, célzott diéta segít visszabillenteni a szervezetet a harmóniába (pl. bizonyos ásványok, vitaminok pótlásával, melyekben hiányt szenvedünk), a lelki okokból folytatott böjt pedig az erős külvilági impulzusokat (ízek, a teltség kielégítő érzése) segít kikapcsolni, hogy figyelmünk egyre inkább befelé forduljon.

Egy-egy böjti periódusban nem csupán a kalóriacsökkentés a lényeg, a diétának együtt kell járnia a tápanyagszint fenntartásával. Az olajos magvak közismerten tápanyagbombák: gazdagok növényi fehérjében, telítetlen zsírokban, szénhidrátban, rostban, ásványokban, vitaminokban. Böjti napokon javasolt egy kis zacskó mandulát, tökmagot, napraforgómagot vagy más (natúr, sótlan) magkeveréket magunknál tartani: tökéletesen csillapítják az éhséget. Egyszerre viszont csak kis mennyiségben fogyasszuk őket.

Fogyaszthatjuk a magvakat finom krémként is (szezámkrém, kesudió-krém), ill. kávédarálóval megőrölve akár reggeli zabkásába keverve: a lenmagőrlemény, mint az egyik legértékesebb (és legolcsóbb) tápanyag rendkívül pozitív hatást fejt ki belsőnkre, külsőnkre (haj, bőr) egyaránt.

Az egyszerű, pár perc alatt elkészíthető zabkása – mint csokidiétás bejegyzésünkben említettük – hosszan lebomló szénhidrátként stabilizálja a vércukorszintet, hosszú távra elegendő energiát nyújt, nem mellékesen gazdag növényi proteinekben és az idegrendszert harmonizáló összetevőkben is. Még kiegyensúlyozottabbá tehetjük vércukorszintünket, ha magas kakaótartalmú feketecsokoládéval vagy fahéjjal kombináljuk, a C-t és más fontos vitaminokat pedig friss gyümölcsök, gyümölcspürék formájában adhatjuk hozzá.

Bár a böjti napokon nem a változatosság vagy az ételtől kapott élvezet a fontos – ezek lecsökkentésével, kiiktatásával épp, hogy segítjük a testi-lelki regenerálódást –, mégis, e napokon is étkezhetünk igényesen és finoman: a táplálék bázisát a magvakon kívül nyújtó hüvelyeseket igen zamatosan el lehet készíteni. Törekedjünk a kevés hozzávalóra, a puritánságra, és természetesen ne halmozzuk a kalóriákat, ne sűrítsünk: a bab, borsó, lencse rendesen megfőve, majd robotgéppel pürésítve (vagy csak villával felkeverve) tökéletesen besűríti önmagát. Egy egyszerű, de nagyszerű példa:

01.jpg(Kép: Pinterest)

Gyors sárgaborsókrém 2 személyre (lehet leves, főzelék vagy püré is, attól függően, mennyi folyadékot adunk hozzá):

  1. Egy lábasba öntsünk kevés olívaolajat, dobjunk rá pár gerezd apróra vágott fokhagymát
  2. Kicsit pirítsuk a fokhagymát, majd öntsünk rá fél zacskó sárgaborsót
  3. Alacsony lángon, kevergetve pirítsuk a sárgaborsót addig, míg aranybarna színt kap és érezzük finom illatát
  4. Öntsük fel 5-6 dl vízzel vagy zöldségalaplével, fűszerezzük ízlés szerint sóval, borssal, natúr zöldfűszer-keverékkel, de elsősorban őrölt köménnyel
  5. Olykor megkeverve főzzük készre, ízlés szerint pürésítsük
  6. Tálaláskor csepegtessünk rá hidegen sajtolt növényi olajat (olívaolaj, tökmagolaj) vagy szórjuk meg pirított magvakkal (ami a sárgaborsóban lévő, zsírban oldódó tápanyagok hasznosítása miatt is szükséges)
  7. A kalciumbevitelt a sárgaborsópüré tetejére csepegtetett szezámkrémmel, tofuval vagy alacsonyabb zsírtartalmú, minőségi tejtermékkel fokozhatjuk (parmezán, rikotta, joghurt, minőségi sajtok, stb.)
  8. Ezen kívül szórjuk meg friss, C és B-vitaminban gazdag zöldfűszerekkel (petrezselyem, bazsalikom) vagy így, a tavasz közeledtével életerős csírákkal, melyekben rengeteg a tápanyag.

Egy periodikus, hosszan lebomló szénhidrátokból, magvakból, hüvelyesekből álló „diéta” könnyítő, regeneráló, energetizáló hatása révén nagy eséllyel válhat természetessé, mindennapjaink részévé. Aki kipróbálja, nem kell tartania attól, hogy éhes lesz vagy legyengül: épp ellenkezőleg. Nem mellékesen a periodikus diéta költséghatékony is, hiszen a natúr zabpehely, a borsó- és lencsefélék, a friss petrezselyem, némi gyümölcs és fűszer (kömény, fahéj) a legolcsóbb kategóriát képezik a boltokban.

Az olajos magvak ugyan kevésbé olcsók, de egyszerre kis mennyiséget kell csak fogyasztanunk belőlük, ill. ha a drágább magvakat nem tudjuk megengedni magunknak, jöhet a fent említett, legolcsóbb és többek (pl. Mahátma Gandhi) szerint is legértékesebb lenmag (a jobb emészthetőség érdekében őrölve). A kalciumban igen gazdag szezámmag sem drága, ebből szezámkrémet készíthetünk, amit zöldségek, zöldségkrémek, hüvelyesekből készült pürék tetejére csepegtethetünk, ill. egészben grill zöldségekre és finom, görög típusú tésztákra, lepényekre szórhatunk.

(Megj.: a fenti, magvakra és hüvelyesekre vonatkozó táplálkozási tippek nem feltétlenül egyeznek meg a kísérletben alkalmazott diétával, hiszen ennek összetételét pontosan nem ismerjük. A megvonási időszakban bevitt max. napi 800-1100 kalória igen alacsony érték, egy ilyen diétába egészségügyi felügyelet mellett javasolt csak belevágni.)

(Forrás: Cell Journal, BBC)

Ajánljuk: 

Edd magad százévessé! Így élnek a "szuperszeniorok">>

Karcsúsodj, ne diétázz! Párizsi gasztrotippek>>

Hadza-diéta: egy tanzániai törzs mentheti meg a világot?>>

72% szénhidráton él a szuperegészséges törzs>>

Filléres diétatippek: egészség, vitalitás 20 deka párizsi árából>> 

Zöldségen él Németország legerősebb embere>>

Húsmentes fehérjebajnokok - tippek, receptek itt: "növényi fehérje