Tavaszi cékla-szenzáció, képekben

A szupergumó vizuális oldala: céklás gasztro-inspirációk.

beetburger7.jpg

A világ valószínűleg már mindent tud a cékláról: festékanyaga, a betanin erőteljes vérképző, másik festékanyaga, az antocián a káros szabadgyököket irtja, tele van vitaminnal, növényi vassal, magnéziummal, káliummal és folsavval, segíti a véráramlást, csökkenti a vérnyomást, a kalcium felszívódását szintén támogatja, klasszikus májtisztító-méregtelenítő elixír, bőrünk napsütötte színét (különösen sárgarépával párosítva) hosszú távon fixálja, és ne feledkezzünk meg az izmok oxigénfelvételére gyakorolt pozitív hatásairól sem, ami miatt a 2016-ban Premier League-győztes Leicester City formabontó felkészülési programjába is bekerült.

A betanin okozta, mély bíbor szín azonban nemcsak egészségi, hanem gasztronómiai szempontból is sokakat megihletett világszerte: íme pár inspiráló céklás fogás, amivel feldobhatjuk tavaszi étlapunkat, egészségprogramjainkat (a nyitó képen: „beetburger” avokádókrémmel, édesburgonyával, friss zöldfűszerekkel, teljes kiőrlésű tökmagos zsemlében, forrás: theawesomegreen.com).

beetroot_and_cumin_hummus_with_toasted_walnuts.jpgCéklás-köményes humusz (csicseriborsó-püré) pirított dióval, friss zöldfűszerekkel (kép: Pinterest)

beetroot_orange_and_feta_salad.jpgKlasszikus narancsos céklasaláta fetával, mentalevéllel, ízes narancsos dresszinggel (frissen facsart narancslé, extra szűz olívaolaj, só, bors, méz, őrölt kömény, fehér balzsamecet). Természetesen tökmagolajjal is készíthető. (Kép: Pinterest)

roasted_beetrroot_ginger_and_coconut_soup.jpgKókusztejjel készült cékla-krémleves friss gyömbérrel és zöldfűszerekkel, grillezett céklából. Ha nem frissen használjuk a céklát (levesekhez, asztali mártogatósokhoz, krémekhez, "céklaburgerekhez", stb.), akkor hámozzuk meg, kockázzuk fel, terítsük tepsire, locsoljuk meg olívaolajjal, fűszerezzük tengeri sóval, frissen őrölt borssal, fokhagymagerezdekkel, őrölt köménnyel, ízlés szerint zöldfűszerekkel (kakukkfű, rozmaring) és előmelegített sütőben jól süssük-karamellizáljuk át (ha kifejezetten a karamellizálás a cél, a sütés vége felé egy kis nádcukorral is meghinthetjük a tetejét). A recepttől függően hagyjuk kihűlni, pürésítsük vagy nyomkodjuk szét villával. (Kép: Pinterest)

beetroot-falafel_bowl.jpgBöjti tápanyagbomba: fűszeres, céklás falafelgolyók (csicseriborsóból) avokádóval, pirított fekete és fehér szezámmal, párolt leveles kellel, quinoa-körettel (kép: Pinterest)

beetroot-feta_fritters2.jpgCéklás-fetás lepények joghurtos-pestós mártogatóssal (kép: Pinterest)

beetroot_mushroom_and_lentil_stew.jpgCéklás lencseragu sült gombával, friss zöldfűszerekkel (kép: Pinterest)

beet-wellington_with_balsamic_reduction2.jpgLeveles tésztába burkolt, gombás "Beet Wellington" (kép: Pinterest)

beetburger2.jpgÖtcsillagos "beetburgerek". A fentiek szerint befűszerezett, megsütött céklát hűtsük langyosra, villával nyomkodjuk szét, majd dolgozzuk össze mennyiségtől függően apróra vágott hagymával, friss fűszernövényekkel, 1-2 tojással, zsemlemorzsával, de dúsítóanyagként használhatunk (előre elkészített) kuszkuszt, quinoát, pürésített fekete- vagy vörösbabot, ill. más jól átfőzött, krémesített hüvelyest. Gluténmentes diétán lévők zabliszttel gazdagíthatják a masszát, amivel kidolgozás után úgy járjunk el, mintha fasírtot sütnénk: serpenyőben, kevés olívaolajon pirítsuk át a pompás színekben tündöklő beetburgereket (kép: thelittleplantation.co.uk)

buckwheat_beetroot_wrap_cr_1.jpgHajdinás-céklás wrap avokádóval, rukkolával, kígyóuborkával, pirított magvakkal (kép: Pinterest)

beetroot_and_walnut_bread.jpgCéklás-diós kenyér (kép: Pinterest)

beetroot_gnocchi.jpgCéklás gnocchi (kép: Pinterest)

raw_beet-cashew_cake.jpgCéklás, kesudió-krémes tortácska (sütés nélkül). Kép: Pinterest

Halas élvezetek, képekben>> 

Görög cékla zöldfűszerekkel és némi bölcsességgel>>