Gasztrogaléria: Pink Lady ételfotó-verseny 2017

A „Pink Lady Food Photographer of the Year” befutóiból csemegéztünk, nem mellékesen ez az első év, amikor magyar designer-páros nyert kisfilm-kategóriában.

fpa_photo-06-jan-17s.jpg

A Pink Lady-almákat a boltok polcairól ismerhetjük: feszesek, elegánsak, ott virít rajtuk a rózsaszín szív alakú, „Pink Lady Klub tagja vagyok”-logó, egyben ők a legdrágábbak (rajongóik szerint persze a legfinomabbak) is. Mint arról 2016-ban beszámoltunk, nemcsak egy ausztrál eredetű alma-arisztokratáról van szó, hanem az általa fémjelzett nemzetközi ételfotó-versenyről is, melynek díjkiosztóját minden év áprilisában tartják Londonban.

Egyre bővülő tematikával (2017-ben pl. először lehetett „Fujifilm Award for Innovation” kategóriában nevezni), világhírű neveket felvonultató zsűrivel – köztük David Loftus, Jamie Oliver fotósa és Nigel Atherton, a Time képszerkesztője –, az összesen 10000 font értékű díjjal és a díjazottaknak járó megjelenési lehetőségekkel a 2011-ben indult verseny mára a világ egyik legszínvonalasabb ilyen jellegű eseményévé nőtte ki magát.

Bár elsősorban fotóversenyről van szó, 2017-ben külön örömöt okozott, hogy a kisfilm-kategóriát (Unearthed – Food in Film) egy magyar designer-páros, Flanek Péter és Mészáros Péter nyerte „Snooker Loopy” c. alkotásával, melyet eredetileg a WAMP Spájz gasztrovásárra készítettek. A fantasztikus animációs kisfilm itt látható>>.

A továbbiakban a különböző kategóriák döntős képeiből nyújtunk ízelítőt: bár elsőre könnyednek hathatnak a Pink Lady és a hozzá hasonló versenyek témái, mégsem annyira könnyű kategória ez. Különleges lény az étel: a természetből adott pillanatban elvont élő anyag, mely az ember kezei alatt tovább alakul, egyesek szerint „műalkotássá”, mások szerint inkább egyfajta kézműves produktummá. A „produktum” – melynek megszületésében sokszor évezredek tudása, technikája, tradíciója egyesül folyamatos emberi innovációval és kreativitással –, a tányérról aztán ismét útra kel, hogy végül a befogadó részévé váljon: gondolatokat, tetteket indukáló energiává. A folyamat során jó esetben nem veszíti el lényegét, mellyel különleges kapcsolatban vagyunk az idők kezdetétől: a születés, táplálás, biztonság, gondoskodás élményének egyik fő kifejeződési csatornája az étel.

Amikor életünk során ételt készítünk, valahol talán ezt az alapélményt szeretnénk „reprodukálni” és felvetődik a kérdés, hogy meg lehet-e örökíteni egy ilyen összetett kapcsolatot (a Pink Lady zsűrije szerint igen, ld. lent Shoeb Faruqee fődíjas fotóját). Egy biztos: a törekvést vagy a megvalósulást a néző minden kétséget kizáróan érzi, ezért tudott David Loftus is irányzatot teremteni a gasztrofotózásban. Jamie Oliver fotósának nagyon mediterrán: mozgásra, dinamizmusra, vibráló színekre, az étellel való szoros emberi kontaktusra: a készítés, megosztás ősi aktusára épülő világa láthatóan még mindig jelen van a fotóversenyeken. Vele szemben a letisztult, „az étel, mint önálló individuum”-típusú képek képeznek egyensúlyt, valamint az érzelmeket, a psziché mélyebb bugyrait megmozgatni kívánó, bőséget, tobzódást (vagy éppen annak ellentétét) kifejező irányzatra is látni példákat. Ezen kívül több társadalmi, közösségi kategória is fut a Pink Lady-n is, a kérdés az – és ezt Olvasóinkra bízzuk – vajon melyik alkotás, ha valamelyik egyeltalán képes megpengetni azt a bizonyos belső hangot, az eredetiség hangját…

Kapcsolódó írásunk: Látom & megkívánom: ételfotózás akkor és ma>>

A nyitó képen: részlet Darren Eastwood-Hickson 1. díjas képéből Marks & Spencer „ételportrék” (Food Portraiture) kategóriában.

dscf3426-05-feb-17.jpgAzalea Dalton, 1. díj, "Food for Sale" kategória

img_1643-07-oct-16.jpgLaura Cook, 1. díj, "Food Sn-apping" (mobillal készült képek)

jg17_cotc-18-jan-17.jpgJonathan Gregson, 3. díj, "Cream of the Crop" (a termés legjava) kategória

food_for_sale_leonardo_salomao_brazil.jpgLeonardo Salomão, döntős, "Food for Sale"

errazuriz-produce_3_anne_watson_us.jpgAnne Watson, 3. díj, "Errazuriz Év Borfotósa - A termés" kategória

_i2a2226-15-jan-17.jpgGabriela Vivacqua, döntős, "Food for the Family" (ételt a családnak) kategória

greg_elms-31-jan-17.jpgGreg Elms, döntős, "Production Paradise - Food off the Press" kategória

109-10-jan-17.jpgGeorge Wright, döntős, "Food in the Field"

errazuriz-05-feb-17.jpgPatrick Desgraupes, 1. díj, "Errazuriz Év Borfotósa - Helyek" kategória

food_adventures-mediterranean_2_michael_meisen_ger.jpgMichael Meisen, 2. díj, "Marks & Spencer Food Adventures - Mediterranean" 

20160414_-26-jan-17.jpgMick Shippen, döntős, "Food for Celebration" (ünnepek ételei) kategória

david_martin_food_for_sale.jpgDavid Martin, döntős, "Food for Sale" kategória

dsc_5313-04-feb-17.jpgShoeb Faruqee, 1. díj, "Food for Celebration" (ünnepek ételei) kategória, a 2017-es "Pink Lady Év Ételfotósa" fődíj nyertese. A bangladeshi fotós a Rajapur Lokonath Dham Chittagong vallási központban készült képéről így nyilatkozott: "Fotóimmal a világhoz szeretnék szólni... A képen egy bráhmán készít ételt a hívőknek, olyan odaadással, mintha istennek főzne..."

Az összes kategória döntős képei itt láthatóak>>