DNS-teszt a közértben?!

Egy új fejlesztés genetikai információink alapján figyelmeztet, hogy az egészséges életmód jegyében mit tegyünk a kosárba.

nudge4.jpg

A DNANudge nevű eszközt a hozzá tartozó mobilapplikációval együtt egy brit startup dolgozta ki, jelenleg tesztüzemmódban van. Működése a következő:

1. Amikor eljön a vásárlás ideje, kihúzzuk a mintavételi pálcát az apró kazettából, és gyors nyálmintát végzünk:

cartridge1.jpg

2. A pálcát visszatesszük a kazettába, majd az egészet a „Nudgeboxba” helyezzük, ahol megkezdődik az analízis:

nudge2.jpg

3. 15 percen belül megszületik az eredmény (MyDNA report), amit a mobilunkra feltöltött applikációban érhetünk el. Eszközeink – a mobilappon kívül akár egy designos DNAband-et is rendelhetünk – ezentúl tudják, mi a jó nekünk. DNS-tesztünk adatai alapján pedig nemcsak vásárláskor látnak el információkkal, hanem részletes leírást kapunk arról is, hogy genetikailag milyen táplálkozásra vagyunk „hangolva”, és hogy bizonyos alapanyagok milyen hatással vannak ránk.

4. A boltban tanácstalankodva az egyes termékek vonalkódját ezután már csak le kell olvastatnunk a mobilunkkal vagy a karkötővel és ők megmondják, hogy melyik számunkra a legegészségesebb opció. Jelenleg (az interneten található információk szerint) mintegy 190000 termék és 12000 márka van a DNANudge adatbázisában. Emellett mi is beállíthatunk különböző preferenciákat: ha glutén- vagy laktózérzékenyek vagyunk, a glutén, ill. tejcukortartalmú élelmiszereket lőhetjük ki, vagy ha nem akarunk mesterséges színezékkel készült termékeket fogyasztani, ezeket is tiltólistára tehetjük.

nudge5.jpg

Bár 2018 hátralévő részében a találmányt tovább tesztelik Nagy-Britanniában és az USA-ban, olyan top élelmiszeráruházak, mint pl. a brit Waitrose – akik „felelősnek” érzik magukat vásárlóik egészségéért – már érdeklődnek a fejlesztés iránt. Egy BBC-riporter számára, aki elvégezte a tesztet és elindult a Waitrose-ba vásárolni, azt az eredményt hozta ki (meglepő módon) az eszköz, hogy „érzékeny” a szénhidrátokra, a finomított cukorra, a zsírra és a sóra, viszont a fennálló laktózérzékenységét már nem sikerült detektálnia…

Sokat olvashatunk arról, hogy a genetika hajlamosító tényező ugyan, de elsősorban életmódunk számít abban, hogy bizonyos modulok „bekapcsolnak-e” vagy nem, vagyis választásainkkal rengeteget tehetünk azért, hogy – durván fogalmazva – „kilőjünk” egy-egy „rossz” gént.

A riporter azon kérdésére, hogy – tekintve, hogy a genetikai hajlam nem feltétlenül jelenti azt, hogy a „rossz” gén be is „kapcsol”, és ez alapján a DNANudge esetleg felesleges táplálkozási tanácsokkal bombázna minket –, a startup részéről Chris Toumazou professzor azt válaszolta, hogy a lényeg a kis nüanszok összeadódásában, az apró, pozitív döntések sorozatában van, és ebben véleménye szerint segítségünkre lehet egy ilyen eszköz. A boltban ugyanis, két hasonló ízű, hasonló élményt okozó termék közötti választásnál döntő lehet egy releváns információ, hogy pl. az alacsonyabb, és ne a magasabb hozzáadott cukor-tartalmú élelmiszert vegyük meg, mivel így elkerülhetjük, hogy hosszú távon egy csomó cukrot magunkba nyomjunk úgy, hogy (egyes termékeknél) akár nem is tudunk róla…

Vannak azonban szkeptikusok. Adam Rutherford genetikai kutató, tudományos újságíró szerint a DNANudge semmiben sem tud többet, vagy jobban, mint ami egy klasszikus dietetikai tanácsadásban van. Vagyis, hogy együnk kevesebb cukrot, zsírt, húst – általában véve együnk kevesebbet. Rutherford szerint ő ingyen és bérmentve elmondja bárkinek, hogy két cukros keksz közül azt kellene megvenni – már ha muszáj ilyet venni –, amelyikben kevesebb a cukor. A lényeg alapjában véve a harmonikus, kiegyensúlyozott táplálkozás lenne.

Boldog, egészséges, hosszú élet? Ők tudnak valamit>>

(Képek: dnanudge.com)