Szexi gasztro: törj a csúcsra természetes afrodiziákumokkal!

Lendülj formába pezsgő ízekkel, érzéki hozzávalókkal. Nem minden „superfood” segíti a libidó szárnyalását, mutatjuk, melyik igen.

km_2019_maj_20.jpg

Valójában mik az „afrodiziákumok”? A hivatalos meghatározás szerint olyan tápanyagok és összetevők, melyek a szexuális vágy fokozására, a szexuális teljesítmény maximalizálására szolgálnak – megkülönböztetjük őket azonban a termékenységet elősegítő és a konkrét egészségügyi diszfunkciók elleni hatóanyagoktól. A kifejezés eredete természetesen görög, az „aphrodisios” szóból ered, melynek jelentése: Aphroditéhez, a szerelem istennőjéhez tartozó. Posztunkban az egyik legnépszerűbb amerikai férfiegészség-oldal, a prostate.net cikke alapján foglaltuk össze a természetes libidó-növelőket:

Cékladzsúz

Nem meglepő, hogy a vörös egészségbomba első helyen szerepel a listán. A cékla egyik fő festékanyaga, a betanin erőteljes vérképző, másik festékanyaga, az antocián a káros szabadgyököket irtja, a növény tele van vitaminnal, vassal, magnéziummal, káliummal és folsavval, fogyasztása segíti a véráramlást, csökkenti a vérnyomást, a kalcium felszívódását szintén támogatja. Klasszikus májtisztító-méregtelenítő elixírként tartják számon, a napozószezon kezdetén pedig érdemes megjegyezni, hogy tápanyagai révén bőrünk napsütötte színét (különösen sárgarépával párosítva) hosszú távon fixálja. A cékla az izmok oxigénfelvételére gyakorolt pozitív hatásai révén a 2016-ban Premier League-győztes Leicester City formabontó felkészülési programjába is bekerült.

apple_beetroot_ginger_juice.jpgCékladzsúz almával, gyömbérrel

Afrodiziákumként a cékla a prostate.net szerint 16-szorosára növelheti a teljesítményt, angliai kutatások pedig a benne lévő nitrátoknak az oxigénfelvétel csökkentésében betöltött szerepével foglalkoznak, mely a fizikai fáradékonyság ellen hat. Míg a nitrátok bevitele 6-8 hónapos kor alatt nem ajánlott, mivel a csecsemők szervezete még nem tudja lebontani a belőle a bélrendszerben keletkező nitritet, felnőtt szervezetnél más a helyzet. Az élelmi eredetű nitrátok a szervezetben nitrogén-oxiddá alakulnak, tágítják a véredényeket, támogatják a véráramlást, így növelhetik az állóképességet és a teljesítményt. E tulajdonsága révén a cékla kitartó fogyasztása vérnyomáscsökkentő hatással is bír.

Kárpátaljai cékla az izmokért és a jó hangulatért>> 

Görög cékla zöldfűszerekkel és némi bölcsességgel>>

Cékla-szenzáció, képekben>>

Görögszéna

A közel-keleti, indiai, egyiptomi konyha kedvelt fűszerét elsősorban a kismamák ismerhetik, mint  ősi tejtermelést serkentő gyógynövényt, amit a nők a szülés utáni felépülés részeként, valamint fájdalmas menstruáció esetén alkalmaznak évezredek óta. A görögszéna magja ásványokban (magnézium, foszfor, réz, vas, mangán) és vitaminokban (pl. B6-vitamin) gazdag, bioaktív összetevői pedig antibakteriális, gyulladásgátló, vércukorszint-stabilizáló hatással bírnak.

A libidó növelése szempontjából valószínűleg a növény szaponin-tartalma a kulcs, mely a hormonháztartásra gyakorol pozitív hatást. Ausztrál kutatások szerint görögszénát ásványi kiegészítővel fogyasztó, egészséges férfiak körében jelentősen fokozódott a szexuális teljesítmény és a mindennapi energia, életerő. A görögszéna friss és szárított leveleit, valamint tápanyagdús magjait (igazolt forrásból) egyaránt fogyaszthatjuk.

nadine_greeff_mussels_ss.jpg(Kép: Nadine Greeff)

Kagyló

A prostate.net szerint, ha jó Omega-3 forrást keresünk a libidó fokozására, ne is nézelődjünk tovább. Bár más halaknak, tengeri herkentyűknek lehet magasabb az Omega-3 tartalma, kagylóval talán a legkörnyezetbarátabb módon érünk célt. A benne lévő zsírsavak támogatják a nitrogén-oxid felszabadulását, azzal az eredménnyel, amiről a céklánál is írtunk. Mindemellett a kagyló magas foszfortartalma szintén pozitívan befolyásolhatja a szexuális teljesítményt, a fizikai tettrekészség hosszú távú fenntartását (egy romantikus, pezsgős-kagylós vacsora hangulatfokozó hatásáról nem is beszélve)…

Magvak, diófélék

L-arginin tartalmuk révén segítik elő a többször említett nitrogén-oxid termelődését, mely támogatja a tartós véráramlást a test megfelelő pontjain. Sorrendben a prostate.net az alábbi, L-argininben gazdag magvakat említi: fekete dió, mandula, paradió (brazil dió), pisztácia, közönséges dió, törökmogyoró.  Minőségi Omega-3 forrásként az olajos magvak növelik az energiaszintet, csökkentik a szervezetben a „rossz” koleszterin szintjét, pozitív hatást fejtenek ki a szív- és érrendszer működésére.

pomegranates.jpg

Gránátalmalé

Egyes kutatások szerint a gránátalma 100%-os, préselt levének fogyasztása remekül hat a szexuális teljesítményre enyhe-közepes impotencia esetén is. A növény magjainak, akár a céklának, számtalan pozitívuma van, érdemes hosszú távon beiktatni ezt az értékes tápanyagforrást étkezésünkbe. A zamatos magvakkal sültektől kezdve grill zöldségeken, salátákon, pesztókon, asztali kencéken át könnyű desszertekig bármit megszórhatunk. 

Spenót

Szintén L-arginin-tartalma miatt került a felsorolásba, ami – ismételjük magunkat – a nitrogén-oxid termelődését segíti elő a szervezetben. Amit még nem említettünk, hogy a nitrogén-oxid, melynek teljesítményre gyakorolt hatását a ’90-es évektől vizsgálják egyre intenzívebben, fontos neurotranszmitter (ingerületátvivő anyag) is. Hírvivő kémiai molekulaként funkciója, „hogy egyik idegsejttől a másikig, ill. az izom- vagy mirigysejtekig a szinapszison átúszva üzeneteket szállítson” (Wikipedia). Az L-arginin emelt dózisú fogyasztását azonban mindenképp beszéljük meg szakértővel.

Visszatérve a spenótra, fogyasztása ajánlott frissen, fantáziadús salátaként vagy smoothie-ba, turmixba keverve, de párolva is, akár többféle sötétzöld leveles zöldség társaságában. Fokozhatjuk a hatást, ha a növényi vasban kivételesen gazdag, friss petrezselymet is mindennapi táplálkozásunk részévé tesszük.

Görögdinnye

Jelentős L-citrulline (citrullin-malát) tartalma révén pezsdíti a fizikai-szexuális teljesítményt. Az L-citrulline a szervezetben L-argininné alakul, ami kedves ismerősünk, a nitrogén-oxid termelődését támogatja.

ravioli_with_pumpk_seed_oil.jpg Ravioli zsályával, tökmagolajjal (kép: thedieline.com)

+1: „Az Őrség aranya”

Hazánkban talán mindenki tisztában van a tökmag és a hidegen sajtolt tökmagolaj férfiegészségre, vitalitásra, libidóra gyakorolt hatásával. A tökmag triptofán-tartalma stresszoldó, támogatja a szerotonin és a melatonin termelődését, pozitív hatást gyakorol a hangulatra, mindemellett – a melatonin-termelődés elősegítése révén – a szervezetben gyulladásgátló, antioxidáns hatást fejt ki. Nyugtató mivoltához hozzájárul magas magnéziumtartalma, fitoszterol-tartalma révén pedig a „rossz” koleszterin ellenszere, hatékony koleszterinszint-szabályozó.

Természetes afrodiziákum-mivolta cinktartalmánál fogva érvényesül leginkább, ugyanis a cink megtartó képessége a szervezetben idővel csökken, jelenléte viszont meghatározó a spermiumok termelődésére, számára, mozgékonyságára nézve, emellett a cink gátolja a DHT (dihidro-tesztoszteron) termelődését. A DHT lebontja a tesztoszteront, e folyamat mellékhatása a kopaszodás, mindemellett a tesztoszteron csökkenése növeli a prosztatarák kockázatát is. Az Urologia Internationalis szaklapban 2011-ben megjelentetett tanulmány szerint a tökmag fogyasztása csökkenti a prosztata tömegét, segít megelőzni a prosztata megnagyobbodását, így preventív szerepet tölthet be a prosztatarák kialakulásában (forrás>>).

Kevesebb cukor & só, maximum élvezet: fogyj, és fedezd fel az ízeket!>>

(Képek, ahol nem jelöltük: Pinterest)